شناسه خبر:31785
1399/8/24 10:58:11

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با اشاره به سومین سالگرد زلزله در این استان و نقش نظارتی اداره استاندارد در کیفیت مصالح ساختمانی استفاده شده گفت: در این مدت 6 هزار و 200 بازرسی و هزار و 100 نمونه‌برداری و آزمون از مصالح ساختمانی استفاده شده انجام شده است.

محمودرضا نیازی افزود: این نمونه برداری، آزمون و بازرسی شامل فرآورده‌های اصلی ساختمانی مانند شن و ماسه، بتن آماده، سیمان پرتلند، گچ ساختمانی، کاشی و سرامیک، تیرآهن، میلگرد، عایق رطوبتی، رنگ ساختمانی و فوم سقفی بوده که منجر به افزایش کیفیت ساخت و مقاومت مصالح ساختمانی در امر بازسازی شده است.

وی ادامه داد: طی مدت بازسازی 259 اقدام حقوقی از جمله 87 صدور دستور پلمب از سوی دادستانی، جزای نقدی، امحاء فرآورده، حبس تعزیری 2 ساله و اخطار علیه متخلفین قوانین از استاندارد صورت گرفت.

مدیرکل استاندارد کرمانشاه افزود: بعد از وقوع زلزله مهیب 7.3 ریشتری 21 آبان ماه 96 در غرب استان، با شروع بازسازی و به دنبال افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی، کارشناسان این اداره کل، تمام توان کارشناسی خود را برای کنترل کیفیت مصالح ساختمانی تولیدی و توزیعی در سطح مناطق آسیب دیده تشدید کردند.

نیازی تصریح کرد: براساس تکالیف سازمانی کارشناسان استاندارد به عنوان ضابطین خاص دادگستری مجازند از محل‌های تولید، عرضه و خدمات کالاهای مشمول استاندارد وارد شوند و به بازرسی و نمونه برداری بپردازند که در طول 32 ماه بازسازی مناطق آسیب دیده در قالب تیم‌های بازرسی به صورت مستمر، انطباق فرآورده‌های تولیدی و عرضه شده در سطح استان را با استانداردهای ملی مربوطه مورد ارزیابی قرار دادند، که طی این مدت شاهد افزایش چشمگیر انطباق محصولات ساختمانی و به نسبت ارتقاء کیفیت ساختمان‌ها در استان بوده ایم.

وی یاد آور شد: یکسال بعد از وقوع زلزله سال 96، زلزله نسبتا شدید دیگری با شدت 6.4 در مقیاس ریشتر در مناطق آسیب دیده اتفاق افتاد که به دلیل رعایت اصول فنی و استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت، خوشبختانه تمام ساختمان‌های نوساز و بازسازی شده، مقاومت مطلوبی در مقابل زلزله دوم از خود نشان داده و کمترین آسیب را دیدند که این امر نشان دهنده نظارت مستمر کارشناسان استاندارد و نظارت عالیه استانداری، جلسات مستمر شورای فنی و حضور دستگاه‌های ذی‌ربط در امر ساخت و سازها در مناطق زلزله زده بود.

نیازی در خصوص برخورد با واحدهای تولیدی و صنفی متخلف اظهارداشت: طی مدت بازسازی مناطق روستایی و شهری، علاوه بر نظارت بر تولید و عرضه مصالح ساختمانی واحدهای تولیدی استان، مصالح ورودی سایر استان‌ها در سطح مناطق آسیب دیده به صورت روزانه مورد ارزیابی کیفی قرار گرفت.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 103 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده به بار آورد.

خوشبختانه با تلاش دولت و مردم استان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه روزهای پایانی خود را می‌گذراند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 31785