شناسه خبر:31899
1399/8/26 11:06:50

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: 15 تالاب فصلی و طبیعی این استان فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری زیست محیطی هستند.

مهرداد فتحی بیرانوند روز یکشنبه بیان کرد: ایجاد شرایط مساعد برای حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌ها و منابع آبی استان، زمینه توسعه و رونق گردشگری زیست محیطی را در قالب بحث پرنده نگری فراهم می‌کند.

وی افزود: لرستان با داشتن تالاب‌های کوهستانی و منابع آبی فراوان یکی از زیستگاه‌های مورد علاقه پرندگان آبزی و کنار آبزی در فصل مهاجرت است بنابراین با شروع فصل بارندگی و افزایش جمعیت این حیوانات، ضریب حفاظتی مناطق افزایش می‌یابد.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: با افزایش تعداد نیروها در زیستگاه‌های حساس آبی و پاسگاه‌های محیط بانی تالاب‌ها، تعداد گشت و کنترل‌های شبانه روزی و استفاده از ظرفیت همیاران و تشکل‌های زیست محیطی، نسبت به تامین امنیت پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان اقدام می‌شود.

وی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر همزمان با اواخر پاییز و اوایل زمستان در زیستگاه‌های آبی لرستان گفت: این اقدامات حفاظتی ضمن تامین امنیت پرندگان موجب ماندگاری بیشتر آنها در استان شده است.

فتحی بیرانوند اظهارکرد: 9 تالاب فصلی و 2 تالاب دایمی در فاصله 12 تا 45 کیلومتری جنوب غربی پلدختر محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستند و دی ماه جمعیت آنها رصد خواهد شد.

وی اظهارکرد: این تالاب‌ها از نوادر طبیعی کشور به شمار می‌روند و علاوه بر داشتن پرندگان وحشی بومی، به علت واقع شدن در مسیر مهاجرت پرندگان، مواقعی از سال محل استراحت و تغذیه آنها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: اکنون 15 تالاب طبیعی در استان شامل تالاب‌های 11 گانه پلدختر، تنوردر دورود، بیشه دالان بروجرد، گهر کوچک، کارستی غار ماهی کور در این استان وجود دارد.

فتحی بیرانوند افزود: همچنین تالاب‌های سدهاله کوهدشت، سدمروک، سد ایوشان، سدخان آباد، سد حوضیان، سد رودبار، و دهها آبگیر و سد خاکی نیز به عنوان تالاب‌های مصنوعی در استان پراکنده هستند و امکان استراحت پرندگان مهاجر را دارند.

وی گفت:‌ تالاب‌های استان با هدف جلوگیری از تهدیدها به مناطق حفاظتی و شکار ممنوع ارتقا می‌یابند که پرونده تالاب‌های بیشه دالان بروجرد، تنوردر دورود، خروسان و تالاب‌های پلدختر به منظور ارتقا سطح، تکمیل و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: اکنون وضعیت تالاب‌های استان به دلیل بارندگی سال‌های اخیر مطلوب و بر اساس قانون مصوب تالاب‌ها که در سال 96 ابلاغ شد هرگونه تغییر کاربری در این مناطق ممنوع است.

وی تصریح کرد: سال گذشته به منظور حفظ و حراست از تالاب‌های استان 2 پاسگاه محیط بانی بیشه دالان و پلدختر راه اندازی شدند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 31899