شناسه خبر:32464
1399/9/6 01:06:49

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش :فرماندار ویژه ملایر سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان را امیدبخش خواند و گفت: در این سفر علاوه‌بر تأمین اعتبار طرح مرکز درمانی سرجو، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجتمع تجاری و فرهنگی کانال آبرو شمس‌آباد نیز تأمین شد.

تغییر و تحول بافت‌های شهری امری اجتناب‌ناپذیر و طبیعی است، یکی از این تحولات فرسودگی بافت‌های شهری با گذشت زمان است که امروزه به یک معضل در اکثر شهرها تبدیل شده؛ بر این اساس در راستای کاهش مشکلات و معضلات بافت‌های فرسوده شهری موضوع سامان‌دهی از طریق رویکردهای متفاوتی چون بازسازی، باززنده‌سازی، نوسازی، توسعه مجدد و درنهایت بازآفرینی مطرح‌ شده است.

دراین‌بین طی سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های دولت اجرای طرح بازآفرینی شهری بوده که درواقع این اقدام با هدف توجه بیشتر به مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرها، اجرای عدالت و ارائه امکانات مناسب به همه نقاط شهری ازجمله بافت فرسوده و به‌ویژه حاشیه شهرها بوده است. دراین‌بین شهرستان ملایر بنا به وسعت جغرافیایی مناطق بازآفرینی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار بوده، زیرا طبق اسناد موجود چیزی حدود 38 درصد از جمعیت ملایر در مناطق حاشیه‌ای، بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند که 914 هکتار از مساحت این شهرستان در محدوده طرح بازآفرینی است.

بر این اساس از آنجا که در سطح شهرستانی دبیران ستاد بازآفرینی شهرداران و رئیس ستاد بازآفرینی فرمانداران هستند، باید از ظرفیت‌های اعتبارات طرح بازآفرینی استفاده کنند و ما بر آن شدیم تا درخصوص نحوه اجرای این سیاست و برنامه با قدرت‌اله ولدی، فرماندار ویژه ملایر گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به آنکه در این حوزه چندین طرح عمرانی و خدماتی از سال‌های گذشته در دستور کار ستاد بازآفرینی شهرستان است، گفت: خوشبختانه طبق قول مساعد مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تمام اعتبارات مورد نیاز این طرح به‌طور کامل تأمین خواهد شد.

قدرت‌اله ولدی سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان را امیدبخش خواند و افزود: در این سفر علاوه‌بر طرح مرکز درمانی سرجو، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجتمع تجاری و فرهنگی میدان استاندارد، تکمیل پارک یخدان میرفتاح و کانال آبرو شمس‌آباد و ناسیونال نیز تأمین شد.

وی با اشاره به چگونگی تکمیل پروژه مرکز درمانی سرجو، گفت: با توجه به طولانی شدن مراحل ساخت درمانگاه سرجو، فسخ قرارداد پیمانکار و همچنین ضرورت بهره‌برداری از این پروژه، مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در اسرع وقت نسبت به انتخاب پیمانکار جدید درمانگاه سرجو به‌صورت ترک تشریفات اقدام کند و شرکت بازآفرینی شهری کشور متعهد به تأمین کامل اعتبارت مورد نیاز پروژه و بهره‌برداری از آن تا پایان سال جاری شد.

ولدی با اشاره به طرح احداث مجتمع فرهنگی و تجاری در محله سرجو به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های بازآفرینی شهری ملایر که از طریق شهرداری درحال احداث است، اذعان کرد: از آنجایی که این منطقه جزء مناطق بازآفرینی است، مقرر شد شرکت بازآفرینی شهری کشور کمک‌های مالی در قالب کمک به شهرداری‌ها جهت تکمیل مجتمع به حساب شهرداری ملایر واریز کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات مناطق حاشیه شهر ملایر همچون محله شمس‌آباد به مباحثی همچون مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی بازمی‌گردد، اظهار کرد: از آنجایی که این محله نیز جزء مناطق بازآفرینی است، شهرداری در جلسه‌ای که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم، مکلف شد طرحی جهت جمع‌آوری آب‌های سطحی این منطقه طراحی کند.

ولدی ادامه داد: بر این اساس شهرداری باید پس از برآورد هزینه اجرای طرح، میزان اعتبار مورد نیاز را به اداره کل راه و شهرسازی استان و شرکت بازآفرینی شهری کشور به‌منظور تأمین اعتبارات ارسال و شرکت بازآفرینی شهری کشور اعتبارات لازم را تأمین کند.

وی درخصوص گلایه‌مندی نمایندگان شهرستان درخصوص گرفتن قیر یارانه‌ای نیز اذعان کرد: دراین‌باره مقرر شد پس از تأیید و ابلاغ قانون جدید واگذاری سهمیه قیر از سوی مراجع قانونی، ملایر جزء شهرهای با اولویت بالا قرار گرفته و براساس سهمیه قیر تخصیص داده و علاوه‌بر سهمیه قبلی شهر ملایر، به‌صورت ویژه درخصوص تخصیص قیر مورد توجه قرار گیرد.

ولدی با اشاره به مشکلات اجتماعی منطقه شمس‌آباد به‌عنوان یکی از محلات بازآفرینی شهری ملایر، عنوان کرد: با توجه به بروز و ظهور مشکلات اجتماعی و فرهنگی روزافزون در منطقه شمس‌آباد، مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی استان اجرای یک سرای محله را در منطقه مذکور پیش‌بینی و اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مصوبات مورد تأیید با حضور معاون وزیر و راه و شهرسازی تأمین اعتبار و توسعه سرانه فضای سبز در بافت فرسوده و سایر پروژه‌های جدید بود، اظهار کرد: بر این اساس تمام 22 قطعه زمین دولتی واقع در محدوده هدف بازآفرینی شهری (خیابان امام رضا (ع)) در قالب ماده 9 در هیئت عامل استان مصوب و از طریق سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته تا با فروش آن‌ها و در راستای طرح جامع اقدام مشترک با شهرداری پروژه‌های مشخص‌شده تأمین اعتبار شود.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به اینکه بخشی از فضای طرح‌های بازآفرینی در قالب حفظ و صیانت از بافت واجد ارزش تعریف ‌شده است، گفت: در این باب نیز مقرر شد شهرداری ملایر جهت تملک خانه تاریخی منصوری از کمک‌های سازمان ملی زمین و مسکن و حمایت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران برخوردار شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در شهرستان ملایر طی چند هفته گذشته مهر تأیید بر پایان یافتن دغدغه تأمین اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی است. زیرا چنان که گفته شد، اغلب پروژه‌های تعریف‌شده در حوزه بازآفرینی شهر ملایر از ثمرات مالی این حضور بهره‌مند شدند و می‌توان به تکمیل این پروژه‌ها امید بست.

شناسه خبر 32464