شناسه خبر:32537
1399/9/6 11:26:02

استاندار کرمانشاه اعلام کرد که اعمال محدودیت‌ها منجر به کاهش شیوع ویروس کرونا و آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان شده است.

«هوشنگ بازوند» روز چهارشنبه در نشست شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی اظهارکرد: شرایط استان ما تا قبل از اعمال محدودیت‌ها بسیار دشوار بود؛ در حالی‌که ما خود را برای بستری هزار نفر آماده کرده بودیم، آمار بستری‌ها در آبان ماه به یک هزار و 260 نفر رسید.

وی با یادآوری اینکه در زمان اوج بیماری میزان مرگ و میر کرونا در کرمانشاه به روزی 24 نفر هم رسید، افزود: محدودیت‌های نیم بند ساعت 18 به بعد که اجرایی شد منجر به کاهش آمار مبتلایان شد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مردم کرمانشاه با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در روزهای اخیر همکاری خوبی برای اجرای اعمال محدودیت‌های 15 روزه داشتند، اعلام کرد: آمار بیماران بستری کرونا در استان کرمانشاه از یک هزار و 265 نفر اکنون به 860 رسیده است که نشان از تاثیرگذاری محدودیت‌ها دارد.

بازوند گفت: براساس برآوردهای انجام شده اکنون 70 درصد مردم کرمانشاه در اجرای اعمال محدودیت‌های جدید با دولت همکاری دارند.

وی افزود: برخی از افراد همچون دستفروشان و کارگران ساختمانی به دلیل اجرای محدودیت‌ها با مشکلات بسیاری روبه رو شده اند از این رو از اعضای اتاق بازرگانی تقاضا داریم در این ایام‌ از افراد نیازمند حمایت لازم را داشته باشند.

بخش خصوصی قدرتمند نداریم

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات سرمایه گذاری پرداخت و گفت: یکی‌ از مشکلات اصلی کرمانشاه این است که بخش خصوصی قدرتمندی برای سرمایه گذاری نداریم.

وی با بیان اینکه شرایط ورود یک شرکت هواپیمایی به کرمانشاه فراهم شده بود، یادآور شد: ما قصد داشتیم که شرکت قشم ایر را با مبلغ هزار میلیارد تومان برای کرمانشاه بخریم‌ اما هیچ سرمایه گذاری برای این کار پیدا نکردیم.

استاندار کرمانشاه افزود: مدیران دولتی از ترس دیوان محاسبات برای واگذاری‌ها به بخش خصوصی اقدام نمی کنند از این رو قانون گذار باید چنین شرایطی را ببیند و برای آن چاره اندیشی کند.

بازوند عنوان کرد: ورزشگاه 15 هزار نفری را با هزینه‌های هنگفت در کرمانشاه ساخته ایم اما هیچ استفاده ای از آن نمی کنیم و حتی در تامین هزینه‌های جاری آن با مشکل روبه رو هستیم؛‌ این ورزشگاه و پروژه‌های شبیه آن را باید به بخش خصوصی واگذار شود تا حداقل بدون استفاده رها نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید با سرمایه گذارانی که اموالی را از دولت دریافت می‌کنند و به جای اشتغالزایی به دنبال ارزش افزوده هستند، برخورد شود، گفت: هماهنگی‌های لازم با دادستانی انجام شده است تا با افرادی که به اسم سرمایه گذار به دنبال سود شخصی و لطمه زدن به اشتغالزایی هستند، برخورد کنیم.

فرصت سهام عدالت برای کرمانشاه

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارزش سهام عدالت افرادی که آن را دریافت نکرده اند برای پیشرفت استان اشاره کرد و گفت: هشت هزار و 500 میلیارد تومان ارزش سهام عدالت کرمانشاه است که براساس ارزش روز حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بازوند توضیح داد: این سهام متعلق به 650 هزار کرمانشاهی است که به دلیل نبود یک شرکت قدرتمند در استان تقاضا کردیم این سهام در اختیار دولت قرار بگیرد؛ اگر تضمینی برای عملکرد مناسب شرکت خصوصی برای واگذاری سهام عدالت مردم وجود ندارد، باید از این کار جلوگیری کرد.

به گفته وی، این سهام در صورتی که به درستی مدیریت شود می‌تواند سالانه 2 هزار میلیارد تومان سودآوری داشته باشد.

*30 تا 40 درصد پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه قابل واگذاری به بخش خصوصی است

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، 30 تا 40 درصد پروژه‌های نیمه تمام کرمانشاه قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

حبیب‌الله وفایی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی کشور، اظهار کرد: متاسفانه در شرایط کنونی نزدیک به 85 درصد از بودجه سالانه کشور(حدود 436 هزار میلیارد تومان از بودجه 571 هزار میلیاردی امسال) صرف هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد، یارانه و... می‌شود و سهم بسیار کمی برای طرح‌های عمرانی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: نتیجه این شرایط کاهش سهم اعتبارات عمرانی از تولید ناخالص داخلی کشور است که مدام در این سال‌ها روند کاهشی نیز داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر 86 هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور روی دست دولت مانده، عنوان کرد: 80 هزار پروژه از این تعداد استانی و شش هزار پروژه ملی است.

وفایی با تاکید بر لزوم واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در این زمینه، یادآور شد: دولت باید نقش سیاست‌گذاری داشته باشد، نه اجرای پروژه‌های ریز و درشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی در کشور با چالش‌هایی مواجه است، افزود: توجه‌پذیری مالی ناکافی، ریسک سودآوری، عدم عزم راسخ دستگاه‌های اجرایی، پایین بودن توان سرمایه‌گذاری، نگرانی از دستگاه‌های نظارتی و... از مهمترین این چالش‌ها است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، نتیجه این چالش‌ها آن است که در سال گذشته فقط 28 پروژه در سراسر کشور به بخش خصوصی واگذار شده و فقط 10 استان از 31 استان موفق به این واگذاری با اعتبار حدود 90 میلیارد تومان شدند.

وفایی اشاره‌ای هم به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام در استان کرمانشاه داشت و ادامه داد: اگرچه تعاریف متعددی در زمینه پروژه نیمه تمام وجود دارد، اما حدود 1200 پروژه نیمه تمام در استان داریم که نه سال گذشته و نه امسال تاکنون هیچ واگذاری به بخش خصوصی نگرفته است.

وی با بیان اینکه بین 30 تا 40 درصد این پروژه‌ها قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند، اظهار کرد: تعداد پروژه‌هایی که برای واگذاری در سال جاری در نظر گرفتیم، 25 مورد است.

امیر حمزه حیدریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این نشست اشاره‌ای به وضعیت سهام عدالت در کرمانشاه داشت و گفت: یک میلیون و 444 هزار نفر در کرمانشاه مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد 53 درصد روش مستقیم را انتخاب کرده اند.

وی تعداد کسانی که در کرمانشاه روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند 680 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: ارزش اسمی پورتفوی سهام عدالت این افراد نزدیک به 8500 میلیارد تومان و ارزش روز آن یازده هزار میلیارد تومان است.

شناسه خبر 32537