شناسه خبر:32834
1399/9/11 12:10:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: هیچ موردی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری در این استان مشاهده و یا گزارش نشده است.

محمدرضا رسولی روز دوشنبه افزود: پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزا هستند که کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط‎زیست استان همدان برای مقابله با این بیماری به‌طور مستمر از تالاب‌های این استان بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد: با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به کشور برخی مواقع شاهد شیوع آنفلوآنزا در بین پرندگان هستیم که برای مقابله با این بیماری از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا یکی از بیماری‌های به‌شدت واگیردار و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی به‎ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه به‎منظور مدیریت و جلوگیری از انتشار بیماری، مأموران در همه تالاب‌ها و آب‌بندها مستقر هستند، افزود: شهروندان درصورت مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی موارد را به دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: در طول سال پایش‌هایی را برای مراقبت و مقابله با بیماری‌ها انجام می‌دهیم و در طول سال جاری طی هشت ماه نخست سال 61 مورد پایش انجام شد و مواردی که مشکوک بودند، بررسی شد.

وی با اشاره به تلفات پرندگان در تالاب آق‎گل، گفت: در مورد تلفات چند پرنده در تالاب آق‌گل که مشاهده شده بود، تیم مشترک اداره دامپزشکی و محیط‎زیست تشکیل و از تالاب بازدید و نمونه‌برداری لازم انجام شد.

رسولی بیان کرد: آزمایش‌های لازم به روش تشخیص مولکولی انجام شد و نتیجه نمونه‌برداری این بود که همدان ازنظر آنفلوآنزای پرندگان پاک است و پرندگانی که تلف شده بودند، مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبودند.

وی خاطرنشان کرد: پرورش‎دهندگان طیور به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی، موارد را به این اداره کل اطلاع دهند و ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها حضور دارند و پیش از کشتار، مرغ‎ها را معاینه و برای کشتار و حمل، گواهی بهداشتی صادر می‌کنند.

گفتنی است، ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N1 بین انسان و پرندگان مشترک است.

هفته گذشته تصاویری از لاشه پرندگان در حاشیه تالاب آق‎گل ملایر در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های زیادی از سوی دوست‎داران طبیعت و محیط‎زیست همراه بود.

 

شناسه خبر 32834