شناسه خبر:32849
1399/9/11 12:30:56

سپهرغرب، گروه خبر: بخش میمه در شهرستان دهلران به دلیل وجود آب کافی و مناسب دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه شیلات و آبزی‌پروری است به طوری که سالانه 200 تن ماهی در مزارع پرورش ماهی آن تولید می‌شود که برای تولید بهتر نیازمند حمایت مسوولین هستند.

استان ایلام در غرب ایران یکی از مراکز اصلی پرورش ماهی قزل آلا در کشور شناخته شده؛ آب و هوای مناسب و وجود چشمه‌های آب سرد در کوهستان‌های استان باعث رونق پرورش ماهی در روستاهای این استان شده است.

بدون شک بخش سراب میمه واقع در استان ایلام به دلیل خوش آب و هوا بودن و کوهستانی بودن منطقه و همچنین آب زلال قطب اصلی تولید ماهی قزل آلا در استان ایلام شناخته شده است.

کیفیت ماهی‌های تولیدی در این بخش زبان زد مردم استان است، علت اصلی کیفیت ماهی سردآبی قزل آلا در این روستا آب سرد جاری شده و کوهستانی بودن آن قلمداد می‌شود؛ در حال حاضر 8 مزرعه پرورش ماهی در این منطقه فعال است که سالانه ظرفیت تولید بیش از 200 تن ماهی در این مزارع پرورش ماهی وجود دارد.

     پرورش سالانه 30 تن ماهی

رومینا مقصودی‌نژاد کارآفرین پرورش ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: پرورش ماهیان از روش‌هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته است و می‌تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها و بخش‌ها چرخ تولید را به چرخش درآورد.

وی افزود: سال 76 مجوز پرورش ماهی را گرفتم؛ واقعیت هیچ گونه حمایتی از بنده صورت نگرفته است؛ مسوولین بایستی از کارآفرینان مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنند نه فقط شعار سر دهند.

این کارآفرین بخش سراب میمه تصریح کرد: سالانه 30 تن ماهی پرورش می‌دهیم و توانسته‌ام برای 3 نفر به صورت مستقیم و 4 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کنم.

     لزوم توجه و رفع مشکلات پرورش ماهی

آبسالان یکی از کارگران پرورش ماهی مطرح کرد: مشکلات سرمایه در گردش اگر حل شود این طرح پرورش ماهی می‌تواند گسترش پیدا کند و جوان‌های تحصیلکرده زیادی مشغول کار شوند.

وی افزود: بنده با توجه به اینکه دنبال کار بودم توانستم در این پرورش ماهی مشغول به کار شوم و حداقل درآمدی برای خودم داشته باشم اما باید مسوولین به طرح پرورش ماهی و این حوزه اهمیت بدهند نه آن را رها کنند.

این کارآفرین بیان کرد: پرورش ماهیان از روش‌هایی است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته و می‌تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها چرخ تولید را به چرخش درآورد.

رضا سلیمانی مدیر شیلات ایلام اظهار کرد: از جمله مشکلات واحدهای تولیدی بدهی تسهیلات بانکی به سیستم بانکی است و دستورالعمل صندوق توسعه ملی در جهت پرداخت تسهیلات جدید منوط به تسویه بدهی‌های قبلی است که با پیگیری‌های به عمل آمده با سیستم بانکی راهکار لازم به جهت امکان پرداخت تسهیلات جدید در سامانه سیتا برای متقاضیان فراهم شده است.

وی افزود: در خصوص طرح مورد نظر از آنجایی که طرح در سنوات گذشته به افراد مختلف اجاره و واگذارشده بنابراین پیرو درخواست مجری مبنی بر دریافت تسهیلات جلسه رفع موانع تولید با حضور کارشناسان ادارات مرتبط از جمله سیستم بانکی در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: بانک عامل قول مساعد علی‌رغم چک‌های برگشتی از طرف متقاضی داده که در صورت ثبت نام متقاضی در سامانه سیتا نسبت به رفع مشکلات اقدام می‌کند.

شناسه خبر 32849