شناسه خبر:33306
1399/9/19 10:33:56

سپهرغرب، گروه خبر: با توجه به اینکه استفاده از گیاهان دارویی درحال افزایش است و کبیرکوه در استان ایلام، بزرگ‌ترین منبع گیاهان دارویی بوده، حمایت و توجه به آن از سوی مسئولین مربوطه می‌تواند سبب اشتغال‌زایی و کسب درآمد پایدار شود.

امروزه طب سنتی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

اقلیم کوهستانی استان ایلام باعث رشد گونه گیاهی مختلفی شده که بیشتر آن‌ها دارای خواص خوراکی، دارویی و غیره هستند.

کبیرکوه واقع در استان ایلام که از شهرستان ایلام، دره‌شهر تا آبدانان امتداد دارد، بزرگ‌ترین منبع گیاهان دارویی در استان است.

در بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان ایلام، تاکنون یک‌هزار گونه گیاهی شناخته شده که طبق آخرین بررسی‌های انجام‌شده، 330 گونه از گیاهان موجود در استان خواص دارویی دارند.

تشنه‌داری، آویشن، هفت‌تخمه، په‌گل، گل‌گاوزبان، خارشتر و شیرین‌بیان از مهم‌ترین گیاهان دارویی در استان هستند؛ می‌توان از این ظرفیت خدادادی گیاهان بومی برای اشتغال و رفع محرومیت استان استفاده کرد.

 کشت آزمایشی- تحقیقاتی زیره در کبیرکوه

یک کشاورز گیاهان دارویی در دره‌شهر گفت: من از سال گذشته کار کشت گیاهان دارویی را شروع کرده‌ و به‌صورت آزمایشی- تحقیقاتی زیره، مریم‌گلی و زلفا را کشت کردم و قصد دارم برای سال‌ آینده به کشت و کارم رونق بیشتری دهم و به‌لیمو را نیز کشت کنم.

وی افزود: کار کشت را به این صورت انجام می‌دهم که ابتدا بذر مورد نظر را به گلخانه می‌دهم و سپس گیاه آماده کشت را می‌کارم.

این کشاورز دره‌شهری گفت: کاشت زیره سخت است، چراکه به کمباین مخصوص احتیاج دارد؛ اما در منطقه‌ ما آن کمباین وجود ندارد و مجبور هستیم کارهای آن را به‌صورت دستی انجام دهیم. با این وجود سال گذشته نزدیک به دو تُن زیره را به یزد صادر کردیم که بعد از آزمایش‌هایی که صورت گرفت، بهترین زیره ایران شناخته شد.

وی ادامه داد: زیره دره‌شهر خیلی با کیفیت است، چراکه دره‌شهر دارای آب‌وهوای مطلوب و زمین‌های کشاورزی غنی است. بذر گیاه بعد از 35 روز در گلخانه آماده کشت می‌شود

مسئول گلخانه‌ گیاهان دارویی دره‌شهر گفت: کار ما در گلخانه به این صورت است که بذر را از کشاورزان تحویل می‌گیریم و بعد از 35 روز بذر گیاه آماده کشت در زمین می‌شود؛ آویشن، مریم‌گلی، به‌لیمو از گیاهان شاخص در گلخانه است.

روح‌الله فیلی افزود: زمین‌های دره‌شهر بسیار غنی است و همچنین آب‌وهوای مطلوبی دارد و مردم نیز به این کار روی آورده‌اند و باعث اشتغال تعداد زیادی از افراد شده است.

این کشاورز گفت: جهاد کشاورزی ازلحاظ مالی حمایت نمی‌کند و ما خیلی نیازمند به حمایتشان هستیم تا بتوانیم این حرفه را در استان رونق دهیم.

      امکان کشت تمام گیاهان دارویی در استان ایلام

یک کارشناس گیاه‌پزشکی نیز گفت: در استان ایلام نزدیک به 330 گونه گیاه دارویی وجود دارد که به اختصار به گیاهان شاخصی ازجمله آویشن، هفت‌تخمه، گل‌گاوزبان، تشنه‌داری، خارشتر، شیرین‌بیان، بلوط، برزا، پسته وحشی، پونه، سقز (آدامس کردی)، پیازوکه، کله‌شنگ، گیلاخه، بادام کوهی، زالزالک و غیره می‌توان اشاره کرد.

سعید یعقوبی افزود: گیاهان دارویی در تمام شرایط آب‌وهوایی می‌توانند رشد کنند، البته هر گیاهی شرایط محیطی خود را می‌طلبد، اما استان ایلام با شرایط آب‌وهوایی خاصی که دارد امکان کشت تمام گیاهان در آن هست.

این کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: ازجمله گیاهان دارویی که برای کنترل بیماری‌های عفونی مجاری تنفسی استفاده می‌شود، دم‌کرده پونه وحشی و آویشن است.

      وجود 70 هکتار زمین کشت گیاهان دارویی در«دره‌شهر»

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر نیز گفت: در شهرستان دره‌شهر یک گلخانه احداث شده که در این گلخانه گیاهانی نظیر به‌لیمو، نعنا فلفلی، آویشن، مریم‌گلی و از همه مهم‌تر گیاهی دارویی مانند زیره نشاکاری می‌شوند.

طیار فیلی افزود: نشا گیاه کوچکی است که قسمتی از دوره رشد خود را در محیطی با نور و دمای کنترل‌شده می‌گذراند و پس از مساعد شدن آب‌وهوا به زمین اصلی منتقل می‌شود؛ درواقع نشاکاری به عمل انتقال و کاشت نشا در زمین اصلی گفته می‌شود.

وی بیان کرد: در دره‌شهر 70 هکتار زمین کشت گیاهان دارویی وجود دارد؛ کشت گیاهان دارویی در گلخانه‌ها و کارخانه‌های فرآوری مربوطه برای 150 نفر ایجاد اشتغال کرده و تعدادی نیز به‌صورت سنتی و خانگی مشغول به این کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی دره‌شهر در ادامه تصریح کرد: بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در دره‌شهر احداث و گیاهی نظیر به‌لیمو به خارج استان نیز صادر می‌شود، در این دوره از زمان که به‌علت شیوع ویروس کرونا میزان مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهایی شیمیایی بیشتر بوده، میزان صادرات نیز بیشتر شده است.

وی در پایان گفت: دولت جهت حمایت از کشاورزان سامانه سیتا را برای ارائه تسهیلات ایجاد کرده است که متقاضیان می‌توانند در حوزه گیاهان دارویی و کشت محصولات گلخانه‌ای از وام‌های کم بهره بهره‌مند شوند.

 

شناسه خبر 33306