شناسه خبر:33584
1399/9/24 10:18:18

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: پس از گذشت دو سال از دستور سامان‌دهی مرز باشماق مریوان از سوی وزیر راه و شهرسازی هیچ عذر و بهانه‌ای برای تعلل در سامان‌دهی این مرز قابل قبول نیست.

بهمن مرادنیا در جلسه سامان‌دهی مبادلات مرزی استان کردستان در سنندج با بیان اینکه یک سال از اجرای طرح سامان‌دهی مرز باشماق مریوان می‌گذرد، اظهار کرد: سال گذشته پس از سفر وزیر راه و شهرسازی به کردستان قرار بود کار بلافاصله آغاز شود، اما امروز می‌بینیم که همچنان در اول خط قرار داریم.

وی افزود: هیچ عذر و بهانه‌ای برای این تعلل قابل قبول نیست و باید به‌گونه‌ای عمل می‌کردیم که اجرای طرح سامان‌دهی مرز باشماق مریوان امروز درحال اتمام بود، نه اینکه هنوز از مشکلات شروع سخن بگوییم.

استاندار کردستان ادامه داد: وعده‌ای دولت داده و وزیر پیگیر این مسئله است و با توجه به آنکه دستور داده شده تمام امکانات و ماشین‌آلات راهداری پای این پروژه بیایند؛ اما پس از گذشت یک سال همچنان اتفاقی رخ نداده است.

مرادنیا با تأکید بر اینکه در پروژه سامان‌دهی مرز باشماق مریوان ما عملاً عقب هستیم و باید پیمانکار پای کار بیاید، گفت: کسی نباید مانع شروع این پروژه شود و اگر کسی این کار را بکند، حتماً از راه‌های دیگر ورود می‌کنیم.

وی بیان کرد: بیش از دو سال است که انبارهای موجود در مرز باشماق مریوان را از یک شرکت خصوصی که آن‌ها را تصرف کرده بود، پس گرفته‌ایم؛ اما تا امروز نتوانسته‌ایم کوچک‌ترین بهره‌برداری از آن‌ها داشته باشیم.

استاندار کردستان گفت: فردی سال‌ها بدون هیچ مزاحمتی با در اختیار گرفتن انبارهای مرز باشماق برای خود کسب درآمد می‌کرد که با تلاش‌های بسیار توانستیم وی را خلأ ید کنیم؛ اما بعد از دو سال همه یکدیگر را نگاه می‌کنیم و منتظریم اتفاقی بیفتد، اما هیچ کاری نمی‌کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان نیز بیان کرد: برای سامان‌دهی مرز باشماق مریوان 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بودجه آن اختصاص یافته و منتظر شروع کار هستیم.

راشد مدرس‌گرجی اظهار کرد: مناقصه سامان‌دهی مرز باشماق مریوان انجام و پیمانکار تعیین شده است، متأسفانه با توجه به آغاز فصل بارش درحال حاضر از شروع آن خودداری کرده‌ایم.

وی افزود: بخشی از زمین‌هایی که تحویل این اداره کل شده، خارج از تملک است و حدود سه هکتار از اراضی مورد نیاز باید تملک شود که نیازمند اعتبار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان ادامه داد: از همین رو تغییراتی در طرح ایجاد کرده‌ایم تا مشکل تملک زمین نداشته باشیم و بتوانیم بدون مشکل کار سامان‌دهی مرز باشماق مریوان را انجام دهیم.

مدرس‌گرجی در ادامه به وضعیت بهره‌برداری از انبارهای عمومی در مرز باشماق مریوان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه برای نخستین‌بار در کشور انبارهای عمومی در مرز به‌وسیله این اداره کل به مزایده گذاشته شده، دچار مشکلاتی شده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با اقداماتی که انجام شده مشکلات را بتوانیم رفع کنیم تا امکان استفاده از انبارهای عمومی موجود در مرز باشماق مریوان فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: 28 هزار و 550 خانوار مرزنشین کارت مبادلات مرزی دارند که 16 هزار و 137 مورد از این تعداد فعال است.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در شهرستان‌های بانه، مریوان و سروآباد سه بازارچه مرزی موقت غیر رسمی سیرانبند، خانم شیخان و مله‌خورد را داریم که برای بهره‌مندی مرزنشینان از معافیت‌های مبادلاتی در این مرزها کارت‌هایی برای آنان صادر شده است.

وی افزود: از همین رو مرزنشینانی که کارت مرزنشینی دارند، باید به دفاتر خدمات دولت الکترونیک مراجعه کرده و خدمت کولبری خود را فعال کرده تا بتوانند از مزایای این طرح بهره‌‌مند شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: مرزنشینانی نیز که اعتبار کارت آن‌ها به اتمام رسیده، باید قبل از هر کاری اعتبار آن را تمدید کرده و پس از آن خدمت کولبری را فعال کنند.

دره‌وزمی یادآور شد: درحال حاضر 28 هزار و 550 کارت برای خانوارهای مرزنشین صادر شده که 16 هزار و 137 مورد آن‌ها معادل 57 درصد کارت‌های صادرشده فعال است و بقیه کارت‌ها غیر فعال هستند که از مرزنشینان درخواست داریم برای فعال‌سازی کارت خود اقدام کنند.

وی بیان کرد: خدمتی که برای استفاده مرزنشینان از این کارت درنظر گرفته شده، بهره‌مندی از سود 10 درصدی واردات 97 قلم کالایی است که در دولت مصوب شده و بازرگانان تنها با استفاده از این کارت‌ها می‌توانند کالاها را وارد کنند و با کارت‌های بازرگانی و یا پیله‌وری این امکان برای آنان فراهم نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: هر خانوار با استفاده از کارت مبادلات مرزی حداکثر چهار نفر در ماه از تخفیف 700 هزار تومانی که درمجموع معاول دو میلیون و 800 هزار تومان در ماه می‌شود، می‌توانند از این کارت بهره‌مند شود.

شناسه خبر 33584