شناسه خبر:33587
1399/9/24 10:27:11

سپهرغرب، گروه خبر: هلیلان با وجود اینکه به شهرستان تبدیل شده، اما از قافله توسعه عقب افتاده و سال‌ها است که در محرومیت به‌سر می‌برد که می‌توان علت آن را به‌روز نشدن شاخص توسعه یافتگی و به دنبال آن تقسیم بودجه غیر کارشناسی در استان دانست.

از سال‌های گذشته اقداماتی جهت رفع محرومیت استان ایلام انجام شده است؛ هرچند این اقدامات تاحدی در جهت کاهش محرومیت این استان نقش داشته، اما با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان این اقدامات را نمی‌توان کارگشا دانست و باید شاهد تلاش بیشتری از سوی مسئولان در جهت توسعه و پیشرفت استان باشیم.

در استان ایلام ساکنین برخی مناطق ازجمله هلیلان از محرومیت بالایی رنج می‌برند و آن‌گونه که باید برای رفع محرومیت این منطقه اقدام مؤثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

با توجه به اینکه هلیلان در گذشته جزء شهرستان چرداول بوده، هم‌اکنون شاخص توسعه‌یافتگی آن براساس شاخص توسعه‌یافتگی شهرستان چرداول که دارای وضعیت مناسب‌تری است، سنجیده می‌شود؛ درحالی که این شهرستان از مناطق توسعه‌نیافته و بسیار محروم استان به‌شمار می‌رود.

شهرستان هلیلان به غلط جزء مناطق برخوردار محسوب می‌شود

نکته قابل توجه این است که میزان بودجه درنظر گرفته‌شده برای هر شهرستان براساس میزان توسعه‌یافتگی آن تخصیص می‌یابد، درحالی که شهرستان هلیلان به غلط جزء مناطق برخوردار محسوب می‌شود و متأسفانه هیچ اقدام و پیگیری از سوی مسئولان شهرستان و استان جهت رفع این مشکل انجام نشده است.

راه‌های مواصلاتی غیر استاندارد، آمار بالای بیکاری، عدم برخورداری از زیرساخت‌های آموزشی مناسب، عدم وجود زیرساخت‌های فرهنگی، عدم دسترسی ده‌ها روستا به آب آشامیدنی سالم طی شبانه‌روز و غیره، ازجمله مشکلاتی است که ساکنین این شهرستان با آن مواجه‌اند.

آنچه هم‌اکنون جای تأمل دارد، این است که چرا مسئولان استان به‌جای آنکه مردم این منطقه را از محرومیتی که گریبان‌گیر آن‌ها است، نجات دهند، هلیلان را جزء مناطق برخوردار معرفی می‌کنند که خود سبب می‌شود قصه‌ دور و دراز محرومیت این شهرستان همچنان ادامه داشته باشد.

شاخص توسعه‌یافتگی در استان هنوز به‌روز نشده است!

نکته مهم این است که شاخص محرومیت چندسالی بوده که به‌روز نشده است و شهرستان‌ها براساس شاخص توسعه‌‌یافتگی در گذشته سنجیده می‌شوند و متأسفانه باید گفت تقسیم بودجه در استان ایلام به‌صورت غیر کارشناسانه صورت می‌گیرد.

محرومیت شهرستان هلیلان در زمینه آموزشی این‌روزها نمود بیشتری پیدا کرده است و دلیل اصلی آن عدم برخورداری بسیاری از مناطق این شهرستان از اینترنت است که این موضوع سبب شده مدارس این شهرستان در شرایط بحرانی کرونا همچنان فعال باشند.

شاید بتوان گفت اعلام وضعیت زرد این شهرستان در زمینه کرونا تنها دستاویزی برای جلوگیری از تعطیلی مدارس است، زیرا درصورت تعطیلی مدارس بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل محروم می‌شوند!

 بالا بودن آمار بیکاری و فقر در هلیلان

محمدی یکی از شهروندان هلیلانی گفت: شهرستان هلیلان از کمبودها و مشکلات فراوانی رنج می‌برد و آمار بیکاری و فقر در این منطقه بسیار بالا است.

وی افزود: برخی از مناطق شهرستان از داشتن حداقل امکانات از قبیل راه مواصلاتی مناسب، آموزش، بهداشت و غیره محروم هستند و تاکنون اقدام مؤثری برای رفع مشکلات و کمبودهای این شهرستان از سوی مسئولان انجام نشده است.

بانی اصلی مشخص نیست!

مظفری یکی دیگر از شهروندان با بیان آنکه دوری این شهرستان از مرکز استان سبب شده منطقه به فراموشی سپرده شود و در برنامه‌های توسعه استان مورد توجه قرار نگیرد، ادامه داد: هم‌اکنون در برخی مناطق به‌دلیل عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت، بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

وی افزود: بی‌توجهی به زیرساخت‌های ارتباطی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و غیره روزبه‌روز این شهرستان را محروم‌تر و در بن‌بست اقتصادی بیشتری قرار می‌دهد که بی‌شک رفع این مشکل همت و اقدام مسئولان را می‌طلبد.

این موضوعات درحالی است که پیگیری‌های خبرنگاران از طریق دستگاه‌های دولتی بی‌نتیجه ماند و هرکدام دیگری را متولی توسعه‌نیافتگی شهرستان می‌دانستند و چنین شد که بانی این اقدام نامشخص ماند!

هلیلان به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی از محرومیت بیشتری برخوردار است

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گفت: شهرستان هلیلان به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی و تعریف شاخص‌ها ازجمله آب، برق، راه دسترسی، فاصله تا مرکز استان، گاز، بهداشت، آموزش، اینترنت، درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و نوع کیفیت زندگی نسبت به سایر شهرستان‌ها از محرومیت بیشتری برخوردار است.

موسوی افزود: استاندار ایلام در سال جاری از مسئولین رده بالای بنیاد مستضعفان، معاونت روستایی و دفتر مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری دعوت کرد و طی جلسات فشرده و بازدیدهای میدانی از شهرستان، رسیدگی به وضعیت آن را در دستور کار قرار داد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گفت: قرارگاه محرومیت‌زدایی شهرستان هلیلان تشکیل و پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های راه، بهداشت، آب، برق، گاز، اینترنت، حوزه کشاورزی، صنعت و از طرفی ساخت واحدهای مسکونی روستایی تعریف کرد که عملیات اجرایی آن‌ها شروع شده و در این راستا مبلغ 500 میلیارد ریال اعتبار از بنیاد مستضعفان جذب و به پروژه‌های فوق تزریق شده است.

98 درصد پروژه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند

موسوی اضافه کرد: با حساسیت استاندار و پای کار بودن مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، 98 درصد پروژه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توان واژه محرومیت را از شهرستان هلیلان حذف کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه محرومیت با فقر یک ارتباط تنگاتنگ دارد، اما نباید فراموش کنیم که این دو مقوله جدا از هم هستند؛ ما ازنظر محرومیت و تعریف شاخص‌ها نباید روستاهای استان را محروم قلمداد کنیم، چراکه بالای 98 درصد روستاهای استان از شاخص‌های آب، برق، گاز، آموزش، بهداشت، راه‌های دسترسی و غیره برخوردار هستند که در حوزه عملکرد دولت بوده و محقق شده‌اند.

شناسه خبر 33587