شناسه خبر:33724
1399/9/26 10:12:37

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه کمیته‌های «معتذرین» در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها فعال می‌شوند، گفت: با فعالیت این کمیته‌ها نه‌تنها فرهنگ صلح، سازش و رضایتمندی در جامعه اشاعه می‌یابد که از ورود بی‌مورد پرونده‌ها به مراجع قضائی جلوگیری می‌شود.

محمدرضا عدالتخواه در شورای معاونین دادگستری استان همدان با بیان اینکه مجدانه پیگیر فعال کردن کمیته‌های معتذرین در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها هستیم، اظهار کرد: با فعالیت این کمیته‌ها نه‌تنها فرهنگ صلح، سازش و رضایتمندی در جامعه اشاعه می‌یابد، بلکه از ورود بی‌مورد پرونده‌ها به مراجع قضائی نیز جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته‌های معتذرین به‌عنوان کمیته‌های معین ستاد تألیف قلوب استان، عهده‌دار زمینه‌سازی برای عذرخواهی افراد زیان‌دیده ناشی از جرم یا اتهام است، اشاعه فرهنگ صلح و سازش و کاهش ورود پرونده‌ها به مراجع قضائی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی را از اهداف اصلی و راهبردی این کمیته‌ها برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: سنت حسنه عذرخواهی به‌عنوان یکی از بایسته‌های اصیل و ریشه‌دار فرهنگ اسلامی- ایرانی، جزئی از مصادیق عدالت است که طی آن فردی که از او شکایت شده یا به‌واسطه جرمی محکوم شناخته می‌شود، داوطلبانه از بزه دیده عذرخواهی می‌کند.

وی تصریح کرد: بدین‌ترتیب زمینه شفاعت باطنی و رضایت درونی و قلبی زیان‌دیده از شاکی فراهم می‌شود و در بسیاری از موارد همین عذرخواهی منجر به احکام گذشت و رضایت از سوی شاکی شده و موضوع به بهترین نحو ممکن خاتمه می‌یابد.

عدالتخواه عنوان کرد: با فعالیت کمیته‌ها نه‌تنها فرهنگ صلح، سازش و رضایتمندی در جامعه اشاعه می‌یابد، بلکه از ورود بی‌مورد پرونده‌ها به مراجع قضائی نیز جلوگیری می‌شود.

تشکیل ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین آن ازجمله مصلحین و معتذرین از طرح‌های ابتکاری دستگاه قضائی استان همدان به ریاست محمدرضا عدالتخواه است که در زمینه ایجاد مودت در جامعه، جلوگیری از تشکیل پرونده و آزادسازی زندانیان و اجرای سیاست حبس‌زدایی فعالیت خود را دو ماهی می‌شود که آغاز کرده است.

دراین‌بین می‌توان به مصالحه در 150 پرونده قضائی در کمتر از دو ماه اشاره کرد، به‌طوری که در روند رسیدگی به این تعداد پرونده با بهره‌مندی از ظرفیت کمیته‌های مصلحین و معتذرین، به بهترین شکل سازش نهایی بین طرفین رخ داد تا جایی که در مجموع نتایج این مصالحه‌ها شاهد گذشت یک ‌میلیارد و 478 میلیون تومان از سوی شاکیان نسبت به طرف مقابلشان بودیم.

 

شناسه خبر 33724