شناسه خبر:33810
1399/9/27 10:55:32

سپهرغرب، گروه خبر: سرنوشت فولاد ازنا به عنوان یکی از پروژه‌های حیاتی و کلیدی استان با گذشت حدود 15 سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان در هاله‌ی از ابهام قرار دارد، استانداران و نمایندگانی آمدند و رفتند اما گره کور فولاد ازنا گویا باز شدنی نیست، گذر زمان هم دیگر زورش به پروژه‌های نیمه کاره استان نمی‌رسد.

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، فولاد ازنا سال 81 مجوز ساخت را دریافت و بالاخره سال 84 عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما در مقاطع مختلف شاهد تعطیلی بلند مدت پروژه بودیم درحال حاضر هم فولاد ازنا با هشتاد درصد پیشرفت فیزیکی و نصب نود درصد ماشین آلات متوقف است.

ظرفیت اسمی این واحد تولیدی یک میلیون و دویست هزار تن انواع ورق‌های فولادی در فاز اول و تولید حدود 700 هزار تن شمش فولادی در فاز دوم تعریف شده است، ظرفیتی که اشتغال‌زایی بیش از 1500 نفر را برای استان ایجاد می‌کرد آن هم در شرایطی که بیکاری به عنوان یکی از چالش‌های جدی استان مطرح است.

از جمله مشکلاتی که سبب بلاتکلیفی فولاد ازنا شده اختلاف سهامداران، تحریم‌ها و مشکلات مادی بوده، اکنون هم که مالک پروژه به دلیل مشکلات حقوقی در زندان به سر می‌برد و این چالش‌ها را دو چندان کرده است.

افتتاح و بهره‌برداری از فولاد ازنا سال‌های سال است که لنگ وعده‌ها و اما و اگرها است، گویا همه چیز دست به دست هم داده تا فولاد ازنا و بسیاری از پروژه‌های مهم استان نیمه کاره رها شوند و ما همچنان شاهد مهاجرت جوانان این دیار به دیگر استان‌ها برای یافتن شغل باشیم و در مقاطع مختلف شنیدن مرگ آنها بر اثر حوادث کام‌مان را تلخ کند.

در حالی مسولان استانی و کشوری راهکار و تدبیری جدی برای تکمیل فولاد ازنا نمی‌اندیشند که صنعت فولاد یکی از صنایع با اهمیت است که به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند، علاوه بر آن نقش مهمی در خودکفایی، رونق تولید، ارزآوری و صادرات و در نهایت توسعه اقتصادی منطقه دارد.

     تحریم و مشکلات مالی؛ مانع تکمیل پروژه

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان فولاد ازنا با اشاره به اینکه فولاد ازنا به دلیل مشکلاتی که برای مالکان آن ایجاد شده تعطیل است، می‌گوید: مشکلات حقوقی و قضایی که برای مالکان فولاد ازنا ایجاد شده این پروژه را با مشکل مواجه کرده است.

بختیاررازانی عمده‌ترین چالش پیش روی فولاد ازنا را تحریم‌ها، مشکل مالی شرکا و اکنون نیز موضوع قضایی و حقوقی مالکان عنوان می‌کند و می‌افزاید: با آغاز کلنگ زنی پروژه شاهد اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از ورود ماشین آلات بودیم، پس از برداشته شدن تحریم‌ها هم که مالکان به مشکل مالی برخوردند و در حال حاضر هم مشکل قضایی مالکان سبب شده پروژه متوقف باشد.

وی ادامه می‌دهد: هر چه راه‌اندازی فولاد ازنا به تاخیر بیفتند ماشین آلات مشمول زمان شده و سرمایه قابل توجهی از دست می‌رود.

     ورود فولاد مبارکه راهکار برون رفت از مشکلات

سرپرست سازمان صمت لرستان به راهکار برون رفت فولاد ازنا از مشکلات نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از راهکار ورود شرکت‌های بزرگ فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان است، در این خصوص مذاکرات و پیگیری‌های خوبی با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب پروژه صورت گرفت اما با بروز مشکل قضایی برای مالکان فولاد ازنا توفیق نهایی حاصل نشد.

رازانی تاکید می‌کند: فولاد ازنا یکی ازپروژه‌های مهم و کلیدی است که در صورت بهره‌برداری نقش مهمی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی منطقه دارد بنابراین ما هم به عنوان متولی صنعت استان از همه توان خود برای رفع مشکلات این پروژه و راه‌انداری خط تولید آن استفاده خواهیم کرد.

     از رده خارج شدن قطعات در صورت گذشت زمان

فرماندار اسبق ازنا نیز در رابطه با وضع فولاد ازنا می‌گوید: فولاد ازنا چند سال قبل با کمرنگ شدن تحریم‌ها توانست نود درصد ماشین آلات و قطعات را وارد کند یعنی هشتاد درصد کار پیش رفت اما مشکلات قضایی مالکان کار را دوباره متوقف کرد، با وجود اینکه مشکل قضایی و حقوقی مالکان با فولاد ازنا مرتبط نبود اما به دلیل اینکه سرمایه متعلق به مالک بود طبق دستور قضایی کار متوقف شد.

محمدی نژاد می‌گوید: تاکنون هزار میلیارد تومان برای این پروژه آن هم زمانی که تورم به این میزان نبود هزینه شده، از طرفی اشتغال‌زایی قابل توجه هم ضرورت راه اندازی فولاد ازنا را دو چندان کرده، موضوع دیگر اینکه فولاد جزو ضروریات کشور است بنابراین تولید آن بسیار مهم است.

وی تاکید می‌کند: هر چه در راه‌اندازی فولاد ازنا تعلل صورت بگیرد مشکلات بیشتر می‌شود، زیرا با گذشت زمان ماشین آلات و قطعات نصب شده از رده خارج می‌شوند و این بدون شک هدر رفت سرمایه ملی است.

امیدواریم فولاد مبارکه پای کار بیاید

فرماندار اسبق ازنا با اشاره به اینکه ورود ایمیدرو وفولاد مبارکه تنها راه نجات فولاد ازنا از این وضع است، عنوان می‌کند: در این زمینه رایزنی‌های متعددی توسط وزیر صمت، استاندار لرستان، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت اما با مشکل قضایی مالکان فولاد مبارکه پا پس کشید.

محمدی نژاد می‌گوید: اما اخیرا هم جلساتی برای متقاعد کردن فولاد مبارکه در دفتر معاون اول رییس جمهور وزیر صمت انجام شده که امیدواریم نتیجه بخش باشد و فولاد مبارکه پای کار بیاید.

شناسه خبر 33810