شناسه خبر:34158
1399/10/3 10:52:17
بدهی 35 میلیارد دلاری دولت روحانی به صندوق توسعه ملی

بازپرداخت بدهی با دولت بعدی است

سپهرغرب، گروه اقتصادی: مشاور دیوان محاسبات از بدهی 35.2 میلیارد دلاری دولت یازدهم و دوازدهم به صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: دولت بعدی باید بدهی‌های این دولت‌ها را به صندوق توسعه بازپرداخت کند.

محمد حسینی مشاور دیوان محاسبات و ناظر صندوق توسعه‌ملی در مجلس دهم با اشاره به بدهی دولت تدبیر و امید به صندوق توسعه ملی اظهار کرد: تعهدات و بدهی دولت تا پایان سال 98 به صندوق توسعه ملی شامل اصل و سود تسهیلات و منابعی است که گرفته است.

وی گفت:‌ طبق بند «د» تبصره 4 بودجه سال 97 بالغ بر 14 هزار و 375 میلیارد تومان معادل دو میلیارد و 750 میلیون دلار برداشت شد که البته مصوبه مجلس پرداخت ریالی بود که بعداً دولت نامه نوشت و بخشی از آن را به‌صورت دلاری طلب کرد.

ناظر صندوق توسعه ملی در مجلس دهم افزود: بخش دیگری از تعهدات که مربوط به تسهیلات اعطایی شامل بندهای تبصره 4 بودجه‌های سنواتی برای تملک دارایی‌ها به صداوسیما و مهار آب‌های مرزی، انتقال آب به دشت سیستان، توسعه اراضی خوزستان و ایلام، بخش اندک عیدانه دولت دهم و سایر موارد و تکالیف بودجه‌ای از سال 94 تا 98 نیز بالغ بر 20 میلیارد و 327 میلیون دلار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه دولت در سال 97 و 98 نیز به غیر از موارد گفته شده تنخواه از صندوق توسعه ملی برای تأمین کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک گرفته است، بیان کرد‌: از این محل نیز در مجموع دو میلیارد و 935 میلیون دلار به صورت تنخواه برداشت صورت گرفت که البته طبق مصوبه، بدون پرداخت سود است. در مجموع نیز بیش از 26 میلیارد دلار تا پایان سال 98 دولت به صندوق بدهی دارد.

وی با اشاره به جزئیات مصوبات هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی تصریح کرد: به دلیل آن‌که دولت پولی برای بازپرداخت تسهیلات و برداشت‌های سررسید شده نداشت پرداخت آن‌ها را به سال 1401 موکول کرد. مثلاً منابعی که در سال 97 بوده و باید در سال 99 سررسید شود به سال‌های آتی موکول شد.

ناظر صندوق توسعه ملی در مجلس دهم با بیان اینکه بخشی از این بدهی‌ها مربوط به شرکت ملی نفت است، تأکید کرد:‌ در برخی موارد هیئت امنا تصمیم گرفت که سود تسهیلات و منابع پرداختی، صفر شود. مثلاً برای انتقال آب به دشت سیستان 53 میلیون دلار پرداخت شد که سود چهاردرصد آن دو میلیون 300 هزار دلار می‌شود.

حسینی در مورد بدهی دولت به صندوق توسعه ملی در سال 99 نیز بیان کرد‌: برای سال 99 هنوز مطالبات و بدهی‌ها جمع‌بندی و تکمیل نشده است. آنچه مصوب و بخشی از آن نیز پرداخت شده است بالغ بر دو میلیارد و 795 میلیون یورو معادل حدود سه میلیارد و 300 میلیون دلار برای بند «ه» تبصره 4 بودجه برداشت شد. پنج میلیارد دلار مابه التفاوت سهم صندوق از 20 تا 36 درصد محاسبه شده است که جمع آن هشت میلیارد دلار می‌شود و یک میلیارد یورو معادل یک میلیارد و 195 میلیون دلار برای کرونا پرداخت شد.

وی ادامه داد: در مجموع بدهی دولت فقط برای سال 99 براساس ارقام مصوب و پرداختی 9.195 میلیارد دلار است.

مشاور دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه بدهی‌های دولت یازدهم و دوازدهم به دولت بعد منتقل شده، گفت: دولت کشور را با چنین بدهی به صندوق توسعه ملی مدیریت کرد.

شناسه خبر 34158