شناسه خبر:34530
1399/10/10 09:48:53

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار قصرشیرین گفت: استفاده از منابع آبی سدها در این شهرستان 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایاب سدها را به آبی تبدیل می‌کند و تحولی بزرگ در این بخش در منطقه‌ایجاد می‌شود.

مرادعلی تاتار در جلسه کارگروه خاک و کشاورزی قصرشیرین افزود: دولت در زمینه اجرای سامانه‌های زیردست و شبکه‌های انتقال آب سدها و همچنین سامانه‌های آبرسانی و احداث ایستگاه‌های پمپاژ آب هزینه‌های زیادی در این منطقه انجام داده که بخشی به بهره‌برداری رسیده و بخشی نیز در آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار کرد: برای احداث شبکه زیردست تنگ حمام مشکل تأمین اعتبار داریم که شرکت آب منطقه‌ای قول تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ باباهادی را داده که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و حدود دو‌هزار هکتار دیگر را از طریق این سامانه زیرپوشش قرار می‌گیرد.

فرماندار قصرشیرین گفت: وجود سه سد بزرگ تنگ حمام، زاگرس و شرف‌شاه سومار را پتانسیل بزرگی برای توسعه کشاورزی و تقویت اشتغال شهرستان قصرشیرین عنوان کرد.

تاتار گفت: در سد شرف‌شاه شرکت آب منطقه‌ای 600 هکتار از اراضی را به جهاد کشاورزی واگذار کرده و با اجرای آن یک‌هزار و 750 هکتار از اراضی پایاب این سد مشروب می‌شود.

وی گفت: با پیش‌بینی‌های اعتباری و بودجه‌ای در سال 1400 امیدواریم این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد.

فرماندار قصرشیرین گفت: استفاده از تمامی ظرفیت‌های بخش کشاورزی از دغدغه‌ها و خواست اصلی مردم است و ما هم در این خصوص تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم.

طرح سامانه گرمسیری از طرح‌های کلان کشور است که اجرای آن بیش از 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان‌های ایلام و کرمانشاه را زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری، حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که طبق گفته مسئولان بزرگترین دستاورد اجرای این طرح بزرگ، آبی کردن 50 هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین است.

هم‌اکنون قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به‌عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم‌مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است.

شناسه خبر 34530