شناسه خبر:35093
1399/10/21 10:10:13
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان:

تأمین میوه شب عید از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان: امسال 1300 تُن میوه شب عید برای توزیع در کردستان خریداری می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری، ورود دولت به بحث تأمین میوه شب عید از افزایش دوچندان قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

خالد جعفری صبح روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کردستان اظهار کرد: با توجه به اینکه چندین سال است که میوه شب عید توسط ستاد تنظیم بازار تأمین و عرضه می‌شود، دیگر سودجویان تمایلی به احتکار و دپوی میوه در انبارها و سردخانه‌ها ندارند و هیمن مسئله باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش آن‌چنانی ند‌اشته باشد.

وی افزود: با توجه به قیمت خرید امسال محصولات و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری و انبارداری، خرید میوه شب عید متفاوت‌تر از سال‌های قبل انجام می‌شود؛ اما با این وجود بازهم برای حمایت از مصرف‌کنندگان این کار انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: ازنظر تأمین منابع مالی مورد نیاز نیز مشکلی وجود ندارد و از محل بانک‌های کشاورزی، ملی، تجارت و صندوق حمایت و توسعه کشاورزی استان تسهیلات مورد نیاز در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌گیرد.

      تولید 7 تُن تخم‌مرغ در کردستان

جعفری در ادامه سخنان خود به بحث تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز بازار اشاره کرد و یادآور شد: درحال حاضر 75 درصد تولید تخم‌مرغ کشور در هشت استان است و در کردستان نیز هفت تُن تولید می‌شود که نیاز مصرف بازار استان را تأمین نمی‌کند.

وی بیان کرد: درحال حاضر واردات 10 تُن تخم‌مرغ برای کردستان درنظر گرفته شده که با توجه به اینکه سرانه مصرف استان به‌صورت روزانه 48 تُن است، این میزان نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برنامه دولت برای تأمین میوه شب عید امسال در کردستان خرید و توزیع یک‌هزار و 300 تُن پرتقال و سیب یارانه‌ای است.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: با توجه به قیمت خرید محصولات برای تأمین مبلغ این حجم نیاز به حدود 16 میلیارد تومان اعتبار داریم که قرار است از طریق بانک‌های ملی، کشاورزی، تجارت و صندوق حمایت و توسعه کشاورزی استان تأمین شود.

وی افزود: تأمین میوه شب عید وظیفه ما است و با توجه به یارانه‌ای که پرداخت می‌شود، با قیمت خرید اولیه به‌ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان، با احتساب هزینه‌های حمل و نگهداری و توزیع هر کیلوگرم سیب و پرتقال با قیمت تقریبی 12 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: یارانه‌ای که دولت برای خرید میوه شب عید به کردستان اختصاص داده، یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که با توجه به قیمت خرید نمی‌تواند تأثیر بسیاری در پایین آوردن قیمت‌های فروش داشته باشد.

      خرید 1750 تُن میوه شب‌ عید در سال گذشته

دره‌وزمی یادآور شد: سال قبل یک‌هزار و 720 تُن پرتقال و سیب برای توزیع در کردستان خریداری شده بود که تا 15 فروردین‌ماه به‌طور کامل عرضه شد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت و اما امسال با توجه به شرایط کرونا و افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود که استقبال کمتر باشد.

وی در ادامه سخنان خود به بحث تنظیم بازار در توزیع روغن و شکر اشاره کرد و بیان کرد: طی ماه‌های آذر و دی 571 تُن روغن خانوار توزیع شده و طی چند روز آینده نیز 581 تُن دیگر به استان وارد شده و در سطح بازار توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: همچنین 401 تُن سهمیه شکر استان نیز خریداری و 201 تُن آن جذب شده و به‌زودی برای توزیع به استان حمل می‌شود.

شناسه خبر 35093