شناسه خبر:35691
1399/11/4 10:13:22
به همت شرکت تلمبه موتور غرب رقم خورد

پمپاژ آبادانی به کشاورزی غرب کشور

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت تلمبه موتور غرب به‌عنوان یک واحد صنعتی همدانی تأمین‌کننده پکیج ایستگاه‌های پمپاژ طرح آب‌های گرمسیر در کشور است به‌طوری‌که تاکنون 11 پکیج ساخته‌شده توسط این شرکت در مناطق مرزی استان کرمانشاه نصب شده است.

همواره غلبه رنگ زرد بر روی نقشه ایران نشان از یک واقعیت دارد، اینکه سرزمین ما یک اقلیم بیابانی و کم‌آب است، واقعیتی تاریخی، جبری و جغرافیای است که باید با آن کنار آمد، تدبیری که مردم ایران‌زمین برای همزیستی با این شرایط اندیشیده‌اند، استفاده حداکثری از منابع حداقلی آب بود و بر آن اساس قنات و سازه‌های پیچیده آبی نظیر سد و آب‌بند، ابتکارهای هوشمندانه و بزرگ ایرانیان بود که برای مقابله با جبر طبیعت اندیشیدند؛ اما طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت در پی آن توسعه فنّاوری همواره محققان به‌دنبال ارائه راه‌حلی برای صرفه‌جویی و بهره‌مندی بیشتر از منابع موجود است حال‌آنکه طی سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها با ساخت تجهیزات متنوع در این عرصه ورود جدی داشته‌اند که یکی از شرکت‌ها؛ شرکت تلمبه موتور غرب است براین اساس با اهمیت فعالیت چنین صنایعی در کشور بر‌آن شدیم تا دراین شماره از صفحه کاردانش گفت‌وگویی را با سعید زاهد مهاجرانی مدیرعامل این مجموعه ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب با اشاره به اینکه این شرکت با همراهی شرکت‌های اقماری خود با نزدیک به چهار دهه تجارب ارزنده خدمات‌رسانی در عرصه مشاوره، طراحی و اجرا در امور آب‌رسانی، صنعتی و کشاورزی در زمینه انواع پمپ و الکتروپمپ، الکتروموتور، شیرآلات صنعتی و کشاورزی، انواع تابلو برق، پوستر پمپ، لوله و اتصالات، انواع کفکش و لجن‌کش، موتور دیزل، ژنراتور، کنتور هوشمند آب و دیگر تجهیزات موردنیاز توانسته است نقش مؤثری را در صنعت آب و برق کشور ایفاء کند گفت: این شرکت دارای نمایندگی انحصاری فروش بهترین نمانام‌های (برند) ایران در زمینه کاری خود است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های همچون نماینده رسمی گروه صنایع پمپ‌سازی ایران پمپیران (انواع پمپ)، شرکت صنایع جمکو (انواع الکتروموتور، شرکت موتوژن (انواع الکتروموتور)، شرکت میراب (انواع شیرآلات صنعتی)، ابارا (انواع پمپ)، موتورسازان تبریز (انواع موتور دیزل) تلمبه سازان، نوید موتور (انواع پمپ)، سمنان انرژی (انواع پمپ)، الکترو موتور VEM آلمان، تجهیزات برق صنعتی و کابل بهسیم اصفهان اشاره کرد.

سعید زاهد‌مهاجرانی با تأکید براینکه نام ابتدایی این شرکت در دهه 60 توربین الکترونیک بوده است اذعان کرد: با گسترش شرکت در حال حاضر عنوان گروه صنعتی تلمبه موتور غرب نامی است این واحد صنعتی برای خود برگزیده است.

وی با تأکید براینکه شرکت الکتروتابلو غرب یکی از شرکت‌های اقماری است که در راستای تکمیل زنجیره خدمات‌رسانی در سال 86 در مساحتی به متراژ دو هزار و 200 متر در محل شهرک صنعتی بوعلی همدان تأسیس شد گفت: از اهم فعالیت‌های این شرکت می‌توان به ساخت انواع پکیج‌های ایستگاه پمپاژ، بوسترپمپ، شاسی و کوپله انواع پمپ و سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است.

وی با اشاره به نحوه فعالیت دیگر شرکت‌های اقماری این گروه صنعتی گفت: شرکت آب‌رسانان صنعت الوند یکی از شرکت‌های گروه تلمبه موتور غرب به نمایندگی از شرکت‌های پمپیران، جمکو، موتوژن و میراب امر صادرات محصولات شرکت‌های مذکور به کشور ترکمنستان را عهده‌دار است.

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب با بیان اینکه شرکت آب‌رسانان صنعت الوند به‌منظور تسهیل در این امر خطیر در تهران و در بهترین نقطه دسترسی به صنایع تولیدات یادشده استقرار یافته است گفت: خوشبختانه همه‌ساله شاهد روند رو به رشد در این عرصه بوده و هستیم.

زاهد‌مهاجرانی با اشاره به اینکه شرکت آپادانا صنعت به‌عنوان دیگر شرکت اقماری وابسته به این واحد صنعتی درواقع مجموع خدماتی را که شرکت تلمبه موتور غرب در سطح استان همدان انجام می‌دهد را در استان مرکزی بر عهده ‌دارد گفت: این شرکت به‌نحوی‌که تأمین‌کننده نیازهای صنایع آب‌رسانی و صنعتی و... در گستره استان مرکزی و شهرک‌های صنعتی آن را عهده‌دار است.

وی با تأکید براینکه شرکت آب‌رسان صنعت الوند که دفتر آن در تهران مستقر است نیز از دیگر شرکت‌های اقماری این گروه صنعتی است اظهار کرد: این شرکت نمایندگی انحصاری شرکت‌های پمپیران، جمکوو میراب در کشورهای ترکمنستان و ارمنستان را بر عهده‌دار بوده و امر صادرات به کشورهای مذکور را به انجام می‌رساند و علاوه بر آن پشتیبانی شرکت‌های مستقر در خارج از تهران را دارا است.

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب با اشاره به اینکه شرکت دلتا نیرو نیز از دیگر شرکت‌های اقماری این مجموعه است ابراز کرد: نمایندگی انحصاری شرکت صنعتی هیوندای کره جنوبی در استان همدان و تهیه و توزیع تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون سیستم‌های صنعتی ازجمله فعالیت‌های ایست که توسط این شرمت دنبال می‌شود.

زاهد‌مهاجرانی با اشاره به بخش دیگری از فعالیت این واحد صنعتی در عرصه ارائه خدمات پس از فروش نیز گفت: این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب، امکانات و فنّاوری پیشرفته روز در زمینه خدمات پس از فروش در سریع‌ترین زمان ممکن کلیه خدمات موردنیاز را به‌صورت شبانه‌روزی و با ضمانت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

وی با تأکید براینکه کارگاه الکتروپمپ غرب امور مربوط به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌هایی که ما نمایندگی آن‌ها را بر عهده‌داریم را دارا است اذعان کرد: خدمات تعمیر، نگهداری، سیم‌پیچی، تراشکاری کلیه الکتروموتورها، الکتروپمپ‌های شناور، پمپ‌های وکائل، اتا و تجهیزات چاه‌های کشاورزی را توسط نیروهای مجرب و متخصص با امکانات و فنّاوری‌های روز انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب با اشاره به پروژه‌های انجام‌شده توسط این شرکت گفت: تأمین تجهیزات، نصب و پشتیبانی ایستگاه‌های پمپاژ طرح شبکه آبیاری تحت‌فشار اراضی پارس یک و دو، تأمین پکیج ایستگاه‌های پمپاژ شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی قطعه اول طرح گرمسیری استان کرمانشاه، تهیه، حمل و نصب پکیج‌های پمپاژ واحد عمرانی سوم شبکه آبخور سد گاران، تهیه و تأمین پکیج الکتروپمپ‌های توربینی (سه پمپه) ایستگاه پمپاژ طوعلی خداآفرین، طراحی و ساخت پکیج‌های تک پمپه آب‌رسانی با پمپ‌های شناور جهت ایستگاه پمپاژهای آبیاری بارانی (بیش از 200 دستگاه) از سال 1385 تاکنون، تهیه و تأمین و ساخت پکیج موتورپمپ‌ها و شیرآلات موردنیاز تصفیه‌خانه روستای آبشینه، تجهیز و نصب 80 درصد چاه‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان همدان در 30 سال گذشته، تهیه پکیج موتورپمپ‌ها و شیرآلات موردنیاز تصفیه‌خانه عباس‌آباد (همدان) پمپ‌های وکائل 5/150 با الکتروموتورهای 315 کیلووات در سال 1380 و شیرآلات مربوطه، تهیه و تأمین موتورپمپ‌ها و شیرآلات موردنیاز در طرح ضربتی بحران آب همدان، تهیه و تأمین موتورپمپ‌های وکائل با الکتروموتورهای مربوطه جهاد کشاورزی استان قزوین، تهیه و تأمین و ساخت پکیج پمپ‌ها و الکتروموتورهای شاسی و کوبله ایستگاه پمپاژ گرگان، تهیه و تأمین موتورپمپ و شاسی و کوبله پروژه اردبیل ایستگاه پمپاژ خداآفرین، تهیه و تأمین و ساخت پکیج موتورپمپ‌ها و شیرآلات موردنیاز تصفیه‌خانه اکباتان همدان، تهیه و تأمین موتورپمپ و شاسی و کوبله پروژه جهاد کشاورزی اصفهان، تهیه و نصب موتورپمپ در استان ایلام، تهیه و تأمین پمپ‌های وکائل و الکتروموتور و شیرآلات شرکت‌های آب و فاضلاب و امور آب، سازمان جهاد کشاورزی در استان‌های همدان – ایلام – جلفا – قزوین - گرگان – کرمانشاه – سنندج – لرستان، تعمیر و نگهداری و فروش انواع موتورپمپ، کابل، تابلو، ژنراتور با ارائه به بیش از 80 درصد کشاورزان استان همدان، تهیه موتورپمپ و شاسی، حمل و نصب و راه‌اندازی الکتروپمپ‌های افقی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، تهیه موتورپمپ و شاسی، حمل و نصب و راه‌اندازی الکتروپمپ‌های ناحیه عمرانی خدا‌آفرین آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی، تهیه و تجهیز بیش از 300 حلقه چاه کشاورزی با دیزل ژنراتور تهیه پکیج موتورپمپ‌ها و شیرآلات موردنیاز ایستگاه پمپاژ روستای ینگیجه، حضور در وندور لیست شرکت نفت فلات قاره ازجمله این خدمات است.

زاهد‌مهاجرانی با اشاره به اینکه منطبق با اقلیم کشورمان در رابطه با وضعیت آب و هوایی به‌ویژه در سال‌های اخیر ضرورت توجه هرچه بیشتر به نحوه مصرف صحیح آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و صنایع حائز اهمیت است گفت: ازاین‌رو یکی از پروژه‌های مهم این واحد صنعتی ساخت پکیچ برای هدایت آب‌های مرزی و گرمسیری است.

وی با اشاره اینکه در نبود این پکیج وزارت نیرو می‌بایست یک ایستگاه پمپاژ عریض و طویلی را با هزینه بسیار بالا طی سالیان دراز در این‌گونه مناطق مستقر می‌کرد اذعان کرد: ما با استقرار این پکیج درواقع کار آن ایستگاه پمپاژ را با کمترین هزینه برای وزارت نیرو انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب کشور با تأکید براینکه این پکیج‌ها را می‌توان از طریق تریلی‌های کمرشکن به منطقه موردنیاز منتقل کرد گفت: جالب‌تر اینکه به‌محض استقرار دستگاه می‌توان کار پمپاژ را کلید زد.

زاهد‌مهاجرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 11 دستگاه پکیج در آب‌های مرزی و گرمسیر کرمانشاه نصب‌شده است خاطرنشان کرد: تاکنون بنا به نیاز، چهار پکیج راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چیزی حدود 60 نفر به‌صورت مستقیم و حدود 250 تا 300 نفر هم به‌صورت غیرمستقیم در این مجموعه صنعتی مشغول به کار هستند، اذعان کرد: یقیناً با احتساب نیروی کار شرکت‌های اقماری این عدد متغیر بوده و رقم بالایی خواهد بود.

مدیر این واحد صنعتی در همدان توسعه فعالیت این شرکت را منوط به برگزاری مناقصه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قلمداد کرد و گفت: از آنجایی‌که در اواخر کار دولت قرارگرفته و در حال حاضر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت است پس هنوز خبری از برگزاری مناقصه نیست.

زاهد‌مهاجرانی افزود: البته در آینده بنا به نیاز کشور برای هدایت بهای مرزی به داخل کشور نیازمند توسعه فعالیت و ساخت پکیج هستیم و درنتیجه جذب نیروی کار بیشتر (حداقل سه برابر) هستیم.

وی با تأکید براینکه مانایی در عرصه صنعت نیازمند حمایت جدی از فعالان این عرصه است ابراز کرد: گرچه یقیناً دستگاه‌های دولتی نیز به‌دنبال حمایت از بخش هستند اما همچنان مشکلات پیش روی فعالان عرصه صنعت خودنمایی می‌کند.

مدیرعامل شرکت تلمبه موتور غرب کشور با تأکید براینکه یکی از مشکلات بحث درگیری تولیدکنندگان با سیستم بانکی به‌ویژه در عرصه اخذ ضمانت‌نامه‌ها است اذعان کرد: متأسفانه آنچه به‌عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود با سود بسیار بالایی پرداخت می‌شود.

زاهد‌مهاجرانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در عرصه تأمین مواد اولیه از آنجایی‌که اغلب مواد (90 درصد) موردنیاز در کشور موجود است با مشکل جذب روبرو نیستیم اذعان کرد: مابقی مواد موردنیاز وارداتی که اغلب قطعات برقی و الکترونیکی است را نیز از طریق واسطه‌ها به هر طریق ممکن تأمین می‌کنیم.

وی در ادامه گریزی به بحث صادرات محصول زد و گفت: متأسفانه طی یک سال گذشته با بروز تحریم‌ها نتوانسته‌ایم صادراتی را به دو کشور هدف ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

مع‌الوصف منطبق بر آمار ارائه‌شده از سوی وزارت نیرو کاهش اثرات خشک‌سالی و تأمین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام از اهداف اجرای پروژه هدایت آب‌های گرمسیری که درمجموع با سرمایه‌گذاری دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی افزون بر یک هزار و 773 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح‌ها علاوه بر نقش مؤثر و مثبتی که در تولید مواد غذایی و شغل‌های مولد دارد، برای 9 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد می‌کند که فرصت بسیار تعیین‌کننده‌ای برای آبادانی استان‌های مرزی کشور دارد.

از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثیر مستقیم طرح بر بخش کشاورزی، بر دیگر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای نیز تأثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود 450 کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آب‌رسانی و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد بنابراین با توجه به گستردگی این پروژه تأثیرگذار بروز و ظهور یک واحد صنعتی همدانی در حوزه ساخت پکیج‌های هدایت آب‌های مرزی و گرمسیری به‌جای ایستگاه پمپاژ با هزینه مضاعف یک افتخار بزرگ برای صنعت استان محسوب شده و انتظار می‌رود حمایت‌های لازم از این قبیل شرکت‌ها که نه‌تنها در استان بلکه در سطح منطقه تأثیرگذار هستند به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

شناسه خبر 35691