شناسه خبر:35808
1399/11/6 09:40:30

سپهرغرب، گروه خبر: طی روزها و هفته‌های اخیر، مردم با موضوع کمبود یا نبود روغن مواجه شده‌اند؛ این درحالی است که مسئله مذکور سبب نگرانی آنان نسبت به کاهش موجودی این کالا و به دنبال آن افزایش تقاضا شده است.

در روزهای گذشته کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار خوراکی تبدیل شده؛ بررسی و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مشکلات کمبود روغن در ماه‌های گذشته که هرازچندگاهی شاهد بروز آن بوده‌ایم، به‌صورت مقطعی برطرف شده است.

اما متأسفانه ماه‌هاست که کمبود برخی از انواع روغن در بازار مشهود است و می‌توان گفت که بازار روغن یکی از بازارهای پُرنوسان طی ماه‌های گذشته بوده و دو ضلع مصرف‌کننده و تولیدکننده با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اند و از طرف دیگر نیز براساس گفته‌ مسئولان واردات مواد اولیه تهیه و تولید روغن هم با کُندی روبه‌رو است.

      کمبود و گرانی روغن در استان

یک شهروند ایلامی گفت: کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار تبدیل و همین امر موجب شده برای تهیه روغن به‌خصوص روغن جامد با مشکل جدی مواجه باشیم.

نعیمه پناهی افزود: بعضی از فروشندگان و مغازه‌داران علاوه‎بر اینکه روغن‌ها را با قیمت بالاتری از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسانند، این کالاها را در انبارهای خود احتکار می‌کنند و مانع از رسیدن روغن مورد نیاز به دست مردم می‌شوند.

این شهروند ایلامی ادامه داد: خیلی از مردم این‌روزها برای تأمین روغن خوراکی مورد نیاز خود تلاش می‌کنند تا بتوانند در حد نیاز آن را بخرند، اما هرچه به فروشگاه‌های کوچک و بزرگ مراجعه می‌کنند، خبری از روغن نیست.

      افزایش تقاضای روغن بیش از عرضه

یکی از مغازه‌داران استان گفت: خیلی از مردم به‌دلیل ترس از گران و کمیاب شدن روغن، تقاضای خود را افزایش می‌دهند و تقاضای روغن بیشتر از عرضه آن شده است.

رضا محسنی افزود: حتی بعضی از افراد برای دریافت روغن بیشتر با چند نفر از اعضای دیگر خانواده‌ خود برای خرید روغن اقدام می‌کنند و همین امر موجب شده که هم قیمت روغن بالا برود و هم با کمبود روغن در بازار مواجه شویم.

      توزیع 700 تُن روغن در بازار

رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت استان ایلام نیز گفت: جذب یک‌هزار و 130 تُن روغن نباتی طی امسال انجام شده و از ابتدای سال جاری تاکنون 700 تُن روغن در سطح بازار این استان توزیع شده است.

علی غیاثی افزود: همچنین به‌منظور کنترل بازار در چند روز گذشته 20 تُن روغن نباتی در سطح استان توزیع شده؛ این میزان روغن جهت مصارف خانوارها، اصناف و صنعت توزیع شده است.

غیاثی با بیان آنکه کمبود روغن فقط مختص استان ایلام نیست، گفت: عدم تأمین به‌موقع روغن خام و مواد اولیه کارخانه‌های تولید روغن در سطح کشور مهم‌ترین دلیل کمبود این کالای اساسی است.

      خرید مازاد بر نیاز

روابط عمومی سازمان صمت استان ایلام نیز گفت: متأسفانه خریدهای مازاد بر نیاز شهروندان ایلامی یکی از دلایل عمده کمبود روغن در بازار استان است.

صیدی با بیان اینکه ضروری است فرهنگ‌سازی‌های لازم جهت جلوگیری از احتکارهای خانگی انجام شود، اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری را در زمینه این فرهنگ‌سازی داشته باشند.

کمبود روغن خوراکی معمولی درحالی است که روغن‌های زیتون، کنجد و ذرت در بازار هست، اما به‌دلیل گرانی، مردم توانایی خرید این نوع روغن‌ها را ندارند.

با توجه به آنکه این‌روزها روغن خوراکی در کشور کمیاب شده و نگرانی‌های جدی را به‌وجود آورده، امید است مردم با خودداری از احتکار خانگی و خریدهای مازاد بر نیاز از تشدید این مشکل جلوگیری کنند.

شناسه خبر 35808