شناسه خبر:35978
1399/11/9 09:33:26
نهادن خشت‌های کلان‌شهر شدن همدان یکی پس از دیگری؛

از توافق با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تا دریافت جایزه نخست خشت طلایی

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شهردار کلان‌شهر همدان از دریافت جایزه نخست خشت طلایی در حوزه گردشگری و توافق با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خبر داد.

شهریورماه امسال بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از مذاکرات مختلف برای واگذاری چند پروژه‌ استان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت بودجه‌ریزی‌های طولانی عمرانی به دنبال پیمانکاری هستیم که با توان مالی و مهندسی مناسب بتواند پروژه‌ها را در موعد مقرر تحویل دهد.

داریوش حسینی می‌افزاید: درصدد هستیم تا احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی همدان، چهارخطه شدن جاده علیصدر، جاده گنجنامه و جاده مرادبلاغی به اراک را به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار کنیم.

دراین بین طی چند روز اخیر در خبرها آمده بود که شهرداری همدان نیز به دنبال جذب همکاری این قرارگاه برای ساخت و تکمیل برخی از پروژه‌های شهری است؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با عباس صوفی، شهردار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار همدان با اشاره به اینکه از اواخر مردادماه امسال برخی از مسئولان استان همدان با حضور در تهران با فرمانده و مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا دیدار کردند و خواستار مشارکت این قرارگاه در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و زیرساختی در همدان شدند، گفت: حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در همدان فرصت ارزنده‌ای است که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته در شهرداری همدان، به‌زودی شاهد مشارکت این مجموعه در اجرای برخی از پروژه‌های مهم و اثرگذار مدیریت شهری همدان خواهیم بود.

عباس صوفی با تأکید بر آنکه ای‌کاش پیش‌تر می‌توانستیم از توان این قرارگاه با توجه به شرایط اقتصادی بهتر در کشور بهره‌مند شویم، گفت: خوشبختانه اخیراً با حضور مدیرعامل مجموعه راه‌سازی این قرارگاه به اتفاق برخی دیگر از مدیران این مجموعه در شهرداری همدان، درباره اجرای برخی از پروژه‌های شاخص عمرانی در شهر همدان به توافق رسیدیم.

شهردار همدان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر این قرارگاه در اجرای پروژه‌های شهری همدان، عنوان کرد: با پیگیری‌های مدیریت ارشد استان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم همدان در خانه مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، به‌زودی شاهد مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) سپاه در اجرای برخی از پروژه‌های شهرداری همدان خواهیم بود.

صوفی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های مدیریت شهری زیاد است اما براساس اولویت‌ها و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم به‌مرور شاهد اجرایی کردن آن‌ها با جلب مشارکت این قرارگاه خواهیم بود، اذعان کرد: در فاز نخست همکاری‌ها با این قرارگاه چهار پروژه در زمره پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهرداری همدان جهت اجرا و پیگیری معرفی شدند.

      احیای محله کبابیان، ساخت پارکینگ مرمر، تکمیل زیرگذر بهشت و احداث مرکز فرهنگی در تپه حاج‌عنایت توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)

صوفی با اشاره به اینکه با مطالعات انجام‌شده و پیگیری‌های صورت‌گرفته مجموعه فرهنگی، تجاری، گردشگری و اقامتی کبابیان با هدف هویت‌بخشی به این محله تاریخی پیرو وعده داده‌شده به مردم فهمیم همدان به‌عنوان نخستین پروژه معرفی شده است، ابراز کرد: اجرا و ساخت پارکینگ مرمر با هدف رفع مشکلات پارکینگ در مرکز شهر نیز دیگر پروژه معرفی‌شده به قرارگاه خاتم‌الانبیا است.

وی تکمیل زیرگذر بهشت با هدف تسهیل عبورومرور شهروندان را دیگر پروژه مهم معرفی‌شده اعلام کرد و گفت: با احتساب اجرا و مرکز فرهنگی در تپه حاج‌عنایت به‌منظور استفاده شهروندان، می‌توان گفت این چهار پروژه مهم شهری فاز نخست همکاری ما با قرارگاه ‌ خاتم‌الانبیا خواهد بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا از ظرفیت این قرارگاه برای احداث پروژه بزرگ شهر در آینده استفاده نخواهیم کرد؟ تصریح کرد: اجرای رینگ سوم شهر همدان ازجمله پروژه‌های مهم، شاخص و مورد تأکید مسئولان استان است که با نهایی شدن طرح جامع شهر در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پروژه قطار شهری همدان نیز از دیگر پروژه‌های تأثیرگذاری است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته نهایی شده است که درصورت تصویب در لایحه بودجه سال آینده کشور، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

شهردار کلان‌شهر همدان افزود: بنابراین درصورت فراهم بودن شرایط به دنبال آن هستیم تا از فرصت موجود همکاری در راستای تحقق این پروژه‌های بزرگ نیز بهره‌مند شویم.

وی در ادامه گریزی نیز به چگونگی دریافت جایزه خشت طلایی توسط شهرداری همدان زدو گفت: جایزه خشت طلایی تهران با ایجاد انگیزه و حس رقابت در مدیران شهری سبب بروز و ظهور پروژه‌های خلاقانه و تأثیرگذار در شهرها می‌شود.

صوفی با بیان اینکه برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی در هفت محور گردشگری، محیط‌زیست، سلامت، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، پروژه فروشگاهی، بخش نوآوری، فناوری و شهر هوشمند و درنهایت اقتصاد شهری، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی معرفی شدند، تصریح کرد: در بخش گردشگری برنده نخست طرح محور تاریخی فرهنگی از همدان، طرح دوم بازگشت باغ‌ها از مسکو روسیه و طرح سوم مجموعه فرهنگی رازی از تهران بودند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد خوشبختانه طی سال‌های اخیر و در دورنمایی برای سال‌های آتی، شهر همدان به‌عنوان یک کلان‌شهر می‌تواند به جایگاه واقعی و در خور شأن خود بین کلان‎شهرهای ایران دست یازد که البته رسیدن به این مهم نیازمند هم‎‌افزایی مدیران شهری و درعین‌حال نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در مسیر جذب اعتبارات و نیز سرمایه‌گذاران صاحب‌نام است؛ بنابراین انتظار می‌رود این هم‌افزایی همچنان با جدیت در دستور کار این مدیران باشد.

شناسه خبر 35978