شناسه خبر:36491
1399/11/20 09:58:43
در هشتادویکمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان اتفاق افتاد؛

چالش شورای شهر همدان بر سر طرح تخفیف شهرداری برای انبوه‌سازان

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه صفی‌‌زاده: در هشتادویکمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان طرح تخفیف شهرداری برای انبوه‌سازان به‌مناسبت دهه مبارک فجر با اختلاف شدید بین اعضای شورای اسلامی، مورد اقبال واقع نشد و این طرح با حواشی بسیار، رد شد.
روز یکشنبه 19 بهمن‌ماه هشتادویکمین جلسه صحن شورای اسلامی برگزار شد؛ در ابتدای جلسه رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در جامعه امروز شاهد برخی ناملایمات و ناهنجاری‌ها در برخی از سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی هستیم، گفت: این موضوع باعث شده است مردم نگران و گله‌مند شوند، اما خوشبختانه مردم ایران هرسال پُرشورتر از گذشته برای حفظ کیان اسلامی تلاش می‌کنند و دل‌گرم فرمایشات مقام معظم رهبری هستند و امیدواریم که سایه ایشان مستدام و این انقلاب تداوم داشته باشد.
سیدمسعود عسگریان با بیان اینکه امروز در این صحن با بررسی چند موضوع گِرد هم جمع شده‌ایم، اظهارکرد: انتخاب حسابرس و پیگری نامه‌های ارسال‌شده به شورا، محور اصلی برنامه هشتادویکمین صحن شورای اسلامی شهر همدان است.
      «مؤسسه حسابداری رازدار» به‌عنوان حسابرس سال 1399 شورای اسلامی شهر همدان و سازمان‌های مرتبط انتخاب شد
مسئول امور حسابرسی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه پیرو دستور رئیس شورای اسلامی شهر و پیگری‌های به‌عمل‌آمده مورخ 9/10/99 نخستین فراخوان خود را از طریق بخشنامه وزرات کشور در مورد انتخاب حسابرس برای سال 99 دریافت کردیم، عنوان کرد: در این راستا در موعد مقرر سه پاکت پیشنهادی به کمیته حسابرسی ارسال شد و پس از بررسی پیشنهاد قیمت، شرکت «رازدار» برای حسابرسی این مجموعه انتخاب شد که درصورت رأی مثبت اعضای شورای اسلامی شهر، قرداد‌های لازم را با این شرکت منعقد می‌کنیم.
محمود فیروزبخت با اشاره به آنکه مبلغ پیشنهادی شرکت 280 میلیون تومان است، تصریح کرد: این رقم نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش قیمت داشته است.
وی با بیان اینکه هر مؤسسه حسابداری می‌تواند تا سه سال حسابرسی شورای اسلامی شهر را انجام دهد، افزود: با توجه به اینکه دو سال گذشته هم این مؤسسه کارهای حسابرسی شورای اسلامی شهر را انجام داده است، درصورت انعقاد قرداد ازلحاظ قانونی در سال‌های آینده نمی‌توانیم حسابرسی این مجموعه را به آن شرکت بسپاریم.
مسئول امور حسابرسی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دو مؤسسه دیگر رتبه وزرات کشور ندارند، خاطرنشان کرد: مؤسسه حسابرسی «هجیران» رتبه حسابرسی خود را در سال پاییز 99 دریافت کرده و مؤسسه «شراکت» اصلاً رتبه وزرات کشوری نداشت و براساس قوانین وزراتی نمی‌توانستیم با این دو شرکت قرارداد ببندیم.
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری نیز با بیان اینکه گزارش حسابرسی سال گذشته تاکنون بررسی نشده است، عنوان کرد: با توجه به عدم بررسی گزارش سال‌های گذشته و پرداخت 280 میلیون به شرکت، به نظر بنده انتخاب حسابرس با این شرایط کاری عبث و بیهوده است.
حسین قراباغی با بیان اینکه تهیه گزارش حسابرس منجر به تهیه برنامه‌های شهرداری می‌شود، تصریح کرد: عدم بررسی گزارش مالی حسابرسی در شورای اسلامی شهر باعث می‌شود که حق بیت‌المال ضایع شود و باید پاسخگوی مبالغ اختصاص‌یافته به این امر باشیم.
قراباغی افزود: برای اینکه کار حسابرس‌ها اثربخش باشد، می‌بایست برنامه و وظایفی برای آن‌ها تعیین کنیم.
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه انتخاب حسابرس سال 98 در خردادماه بود و تاکنون برخی از گزارش‌های مالی سال 98 بررسی شده است، مطرح کرد: تعدادی از گزارش‌های حسابرسی که تاکنون ارسال شده، در این کمسیون بررسی شده است.
حمید بادامی‌نجات در ادامه گفت: عدم بررسی گزارش‌ها در صحن شورا، دلیلی بر عدم بررسی این گزارش در کمیسیون‌های مختلف نیست.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه تاکنون حسابرسی‌‌های انجام‌شده هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته، ابراز کرد: به نظر بنده در این شرایط حسابرس انتخاب نکنیم، اقدام بهتر و عاقلانه‌تری است.
ابراهیم مولوی گفت: دلیل اینکه تیغ شورا نسبت به شهرداری بسیار کُندتر عمل می‌کند، عملکرد اعضای شورای اسلامی شهر در این خصوص است.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به لزوم انتخاب حسابرس، مطرح کرد: انتخاب حسابرس یک فرآیند قانونی است و براساس وظیفه باید این فرد را انتخاب کنیم و کارآمد بودن یا نبودن این فرد ربطی به شورای اسلامی شهر ندارد.
عسگریان با بیان اینکه اگر حسابرسی انجام نشود شهرداری‌ها آزادی عمل بیشتری خواهند داشت، خاطرنشان کرد: درصورت عدم حسابرسی بر نابه‌سامانی موجود در شهرداری افزوده می‌شود، ضمن اینکه به غیر از شورای اسلامی شهر، مرجع بالاتر این مجموعه که استانداری بوده، تاکنون به موارد انتقادی پاسخی نداده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز در این خصوص گفت: انتخاب حسابرس اصلاً کار بیهوده‌ای نیست، اما خواهش من این است که در سایر کمیسیون‌ها برای کاهش هزینه‌‎ها، اعضای شورا همین دقت و حساسیت را به خرج دهند.
اکبر کاووسی‌امید با بیان اینکه کمیته حسابداری با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد متوجه می‌شود که چقدر هزینه‌های اضافی وجود داشته و یا چه تعداد افراد برخلاف مقررات در سازمان‌ها حقوق می‌گیرند، اظهار کرد: همین امر باعث می‌شود که هزینه‌ها افزایش یابد و مجموعه شورای اسلامی شهر باید اقداماتی درخصوص کاهش هزینه‌ها انجام دهد.
در پایان رأی‌گیری، مؤسسه حسابرسی رازدار به‌عنوان حسابرس سال 1399 شورای اسلامی شهر همدان و سازمان‌های مرتبط با اکثریت آرا انتخاب شد.
      موقوفه‌های عام‌المنفعه معاف از عوارض شهرداری شدند
در ادامه نامه دیگری با مضمون نگرفتن کلیه عوارض و وجوه مطلقه بر بحث واقفین جهت وقف غیر خصوصی برای اراضی در بحث عوارض شهرداری بود که رأی و اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر به شرح زیر است:
عسگریان گفت: باید طی نامه‌ای از شهرداری بخواهیم که مشخص کند در ابتدا موقوفه عام شامل چه موقوفه‌هایی است و سپس این بحث بررسی شود.
سرانجام با رأی اکثریت آرا مقرر شد مجوز‌های قبلی شامل مساجد، حسینیه‌ها و مراکز خیریه عام‌المنفعه که به تأیید اداره کل اوقاف و امور خیریه رسیده باشند، از پرداخت هرگونه عوارض ازجمله صدور پروانه و تغییر کاربری و مازاد تراکم عوارض تغییر، معاف باشند و درخصوص موقوفات خاص به‌صورت مصوب از شورای اسلامی شهر همدان استعلام انجام شود.
نامه دیگر که مربوط به تخفیف شهرداری بود، به شرح ذیل است:
با استناد به ماده 59 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاءنظام ملی کشور مصوب 27/02/94و به مناسبت ایام الله ده فجر انفلاب اسلامی بابت عوارض پروانه ساختمانی مودیانی که به صورت نقدی و یکجا کل مبلغ عوارض پروانه ساختمانی خود را پرداخت نمایند به شرح ذیل محاسبه و اعمال می‌گرددلذا خواهشمند است دستورفرمایید موضوع بررسی و مربوطه را امر به ابلاغ فرمایند از تاریخ 20/11/99 تا تاریخ 512/99 90 درصد اعمال ضریب حقوق شهرومندان و از تاریخ 6/12/99 اعمال ضریب عموم شهروندان 95 درصد در نظر گرفته شود که نظرات اعضای شورای شهر به شرح ذیل بود:
کاووسی با بیان اینکه در نامه ی قبلی هم که با این مضون با مخافت اعضا انجام پذیرفت گفت: بنده با درصد‌های قبلی که 15 درصد در تاریخ اول و 10 در صد تخفیف در تاریخ بود رای می‌دهم.
مولوی با بیان اینکه در نامه قبل دو نقد براین طرح تخفیفی وارد بود،اظهار کرد:اول نقد این طرح این بود که این طرح فقط برای انبوه سازان در نظر گرفته شده و در دومین نقد بر این است براساس تعرفه‌ها این طرح عملی نیست.
وی افزود: در این شرایط مردم به دنبال تخفیف هستند که عوارض خود را پرداخت کنند.
عسگریان با بیان اینکه معمولا در ایام الله دهه فجر تخفیف و هدیه به مردم در این خصوص داده می‌شود گفت: در همین راستا امسال هم شهرداری این تخفیف را در نظر گرفته است.
قره باغی گفت: باید تا آخر سال این تخفیف‌ها تکلیف شود و مشخص شود که تخفیف‌ها به چه مقدار است.
فتحی با بیان اینکه در ماه‌های بهمن و اسفند باید معادل سه ماه حقوق پرداخت شود،خاطر نشان کرد:شهرداری ستاد به دلیل عدم نقدنیگی بسیاری از قرداد‌ها خود را لغو کند و این طرح موجب می‌شود کسری نقدینگی شهرداری تا حدودی جبران شود.
در پایان با رای اکثریت اعضای این طرح منتفی اعلام شد.
     کارخانه سیمان همدان حیران در مسیر بازگشایی
نامه بعدی مربوط به در خواست کارخانه سیمان در راستا بازگشایی و احیا این کارخانه با عنایت بر هزینه‌های سنگین که در راستای راه اندازی این مجموعه صنعتی گرفته است و فی الحال تعطیل می‌باشد و با توجه به رسالت مردمی شهید حمید هاشمی در راستای ایجاد اشتغال و محرومیت زایی بود که نظرات اعضای شورا به شرح ذیل می‌باشد:
فتحی همدان با اشاره حضور اعضای و کارگران این کارخانه افزود:در این جلسه مقرر شد که یک تفاهم نامه تببین شود و در خواست آنها این است که با توجه امکانات موجود در این منطقه‌این کارخانه از طرف شهرداری به این مجموعه واگذر و اجاره شود.
وی افزود: به نظر بنده این نامه را مصوب کنیم و سپس کمیته حقوقی شهرداری سپرده و با این مجموعه با تفاهم برسند و دوباره به صحن شورا ارجاع شود.
رحیمی فر با بیان اینکه بحث واگذاری،فروش و اجرا این کارخانه بارها مورد بررسی قرار گرفته است،اظهار کرد:در آخرین مصوبه کمیته حسابرسی در طی دو سه ماه شهرداری تعیین تکلیف کند و لی متاسفانه به دلیل اینکه یک نفر مدیر عامل با ماشین داشته باشد تاکنون اقداماتی انجام نداده است.
وی افزود:حداقل کاری که شهرداری می‌تواند انجام دهد این است که دستگاه سنگ شکن و معدنی را در آن منطقه رادارد ساماندهی کند.
ر ئیس کمیسیون فنی عمرانی افزود: به نظر بنده بر اساس روال قبلی این کارخانه تعیین تکلیف شود.
عسگریان گفت: باید نامه ایی به شهرداری جهت بررسی و عقد قرداد ارسال شود
نرگس نور الله زاده گفت: در آن منطقه معدنی وجود دارد
در این مورد کارخانه سیمان مقرر شد که نامه ای جهت بررسی به شهرداری ارسال شود
نامه دیگر مربوط به خانم زهرا طالبیان در خصوص خرید قدر السهم نامبرده از پلاک‌های 1/607و 1/612به آدرس میدان سپاه بلوار انقلاب بود
که با رای اکثر آرا بل تملک قدر سهم زهرا طالبیان برابر قرداد فی ما بین اکثریت آرا به تصویب رسید.
نامه دیگر که مربوط به کمیسون فرهنگی در خصوص دبیر ی کمیسون نام گذاری،تسلط دبیر به اسامی معابر و نقشه‌های شهر بود و پیشنهاد این دبیر شورای اسلام در این خصوص این است ساخت ونصب تابلوهای اسامی معابر طی سالیان گذشته توسط سازمان سیما،منظر و فضای سبز انجام شده است که دبیر خانه این واحد سپرده شود
که این نامه هم با اختلاف و بحث‌های زیاد اعضا در این خصوص با مخالفت روبه رو شد.
نامه بعدی که مربوط به درخواست مساعدت پایگاه مقاومت شهید حمید هاشمی به صحن شورا ارسال شد با رای اکثریت آرا موضوع براساس بند55 به شهرداری ارسال شد.

شناسه خبر 36491