شناسه خبر:36676
1399/11/26 10:02:38

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار قصرشیرین گفت: مجوز مرز رسمی خسروی در این شهرستان به‌عنوان مسیر کالاهای ترانزیتی به عراق صادر شده و با ابلاغ آن به‌زودی شاهد عملیاتی شدن این امر و رونق بیش از پیش این مرز بین‌المللی و افزایش صادرات خواهیم بود.

مرادعلی تاتار افزود: با صدور این مجوزر کالاها به‌صورت یکسره به عراق صادر می‌شود و شاهد تسریع در انجام صادرات خواهیم بود.

وی اظهار کرد: حمل یکسره و ترانزیت می‌تواند موجب افزایش صادرات شود چون در این صورت اتلاف وقت و خواب کامیون‌ها برای تخلیه و بارگیری کالاها را نخواهیم داشت و همچنین مراحل انجام اظهار و تشریفات گمرکی برای کالاها که امری زمان‌بر است نیز انجام نمی‌شود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: ترانزیتی شدن مرز خسروی با توجه به عضویت عراق در کنوانسیون تیر برای حمل یکسره کالاها به صورت پلمب شده از مبدأ تا مقصد انجام شده است.

تاتار گفت: تمامی زیرساخت‌های ما برای حمل یکسره کالاها فراهم است ولی طرف عراقی نیز باید زیرساخت‌های خود را برای این امر آماده کند تا شاهد عملیاتی شدن آن به‌زودی باشیم.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های صادرات برای صادرکنندگان و جلوگیری از فساد و خراب شدن کالاها از دیگر مزایای حمل یکسره و ترانزیت است.

وی گفت: هم‌اکنون روزانه شاهد صادرات 500 دستگاه کامیون کالا از مرز خسروی به عراق هستیم.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین‌المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

شناسه خبر 36676