شناسه خبر:36735
1399/11/27 10:12:33

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: اگر بتوانیم در بحث توسعه صنعت فرش برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و زنجیره تولید را در سطح استان تکمیل کنیم، بخشی از مشکلات حوزه اشتغال را رفع می‌کنیم.

خالد جعفری در کارگروه فرش استان کردستان اظهار کرد: در سال‌های گذشته فرش بخشی از درآمد مورد نیاز خانوارها را تامین می‌کرد اما به مرور زمان رو به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: در بحث اشتغال در کردستان مشکلات بسیاری داریم و می‌توان با ساماندهی حوزه فرش بخشی از مشکلات این حوزه را رفع کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: پیگیری بحث خوشه فرش می‌تواند زنجیره فرش دستباف در استان را تکمیل کند و کیفیت بخشی از تولید مواد اولیه تا بافت فرش را مورد تاثیر قرار دهد.

جعفری یادآور شد: متاسفانه در بحث ساماندهی بازار فرش نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم چرا که فرش‌های دستبافی که در این استان بافته می‌شود کیفیت بسیار بالایی دارد و با توجه به قیمت ارز می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای استان ایجاد کند.

وی بیان کرد: در بحث تابلو فرش اختلاف قیمت‌های بسیاری با دیگر استان‌ها داریم علیرغم اینکه کیفیت محصولات استان ما بالاتر از بسیاری از استان‌های دیگر است و این نشان از بی‌توجهی به بازار فرش دستباف در کردستان دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری استان در کشور 14 درصد است که ساماندهی و توسعه بحث فرشبافی می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه را حل کند و ایجاد اشتغال کند.

جعفری اظهار کرد: مواد اولیه ای که در فرش‌های کردستان استفاده می‌شود باید بالاترین ویعیت را دارا باشد تا بتوان ارزش افزوده ایجاد کرد و نام فرش کردستان را باز هم در کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

وی افزود: هر صنعتی که بتواند ایجاد اشتغال کند و یا ارزش‌افزوده ایجاد کند را باید مورد حمایت قرار داد چرا که به طور مستقیم بر روی زندگی مردم و میزان درآمد شهروندان موثر است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برندهای فرش تک‌پود سنندج و بیجار ثبت ملی شده‌اند و ثبت جهانی برند فرش بیجار هم در حال انجام است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه سالانه 160 تا 180 هزار مترمربع فرش دستباف توسط بافندگان استان بافته می‌شود، اظهار کرد: 90 هزار نفر در استان به بافندگی فرش دستباف اشتغال دارند که 12 هزار نفر آنان زیرپوشش بیمه قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر زنجیره تولید فرش در استان کامل است و حتی در حوزه تولید پشم نیز مشکلی نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عدم صادرات فرش دستباف کردستان به خارج از کشور یکی از حلقه‌های مفقوده این صنعت است که همین امر باعث شده این صنعت آنگونه که باید ارزش افزوده ایجاد نکند.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: حوزه فرش دستباف طی سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته به طوری که زنجیره تولید فرش در استان تکمیل شده است.

وی افزود: چند سال قبل فراخوانی برای ایجاد یک شهرک تخصصی فرش با همکاری بخش خصوصی منتشر شد که متاسفانه مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان این حوزه قرار نگرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: متاسفانه هنوز فرهنگ لازم برای توسعه این صنعت در استان ایجاد نشده و تا زمانی که این صنعت مانند گذشته به چرخه خانوارهای کردستانی بازنگردد نمی‌توان توسعه این صنعت را شاهد بود.

دره‌وزمی یادآور شد: حمایت دولت می‌تواند در توسعه صنعت فرش تاثیر بسیاری داشته باشد و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره از کسانی که به این حوزه ورود کرده می‌توان صنعت فرش دستباف کردستان را متحول کرد.

وی بیان کرد: سال گذشته در بحث اشتغال پایدار روستایی در کردستان 8 میلیارد و 500 میلیون تومان به فرشبافان پرداخت شد و توانست تا حدودی این صنعت را توسعه دهد اما باز هم این میزان کافی نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیمه فرشبافان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای توسعه فرشبافی است چرا که موجب امیدآفرینی در میان آنان می‌شود و بدون دغدغه تنها به دنبال هنرآفرینی باشند.

دره‌وزمی اظهار کرد: در صنعتی مانند پتروشیمی برای ایجاد هر شغل نیاز به یک میلیون دلار اعتبار است و این در حالی است که با پرداخت 10 میلیون تومان به هر فرشباف می‌توان یک شغل ایجاد کرد.

وی افزود: فرش کردستان امروز با برندسازی که صورت گرفته در سطح جهانی شناخته شده است و این مسئله می‌تواند در توسعه صنعت فرش استان بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: وقتی در سال تنها 6 میلیون دلار صادرات فرش دستباف در کشور انجام می‌شود، این مسئله نشان می‌دهد که در این حوزه موفق عمل نکرده‌ایم چرا که این رقم تنها برای استانی مانند کردستان نیز بسیار ناچیز است.

دره‌وزمی یادآور شد: عدم صادرات فرش دستباف کردستان به خارج از کشور یکی از حلقه‌های مفقوده این صنعت است که همین امر باعث شده این صنعت آنگونه که باید ارزش افزوده ایجاد نکند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: سال گذشته 8.5 میلیارد تومان در بحث اشتغال پایدار روستایی به فعالان حوزه فرش در کردستان تسهیلات پرداخت شد و دولت باز هم می‌تواند این حمایت را انجام دهد.

خلیقی با اشاره به وجود دو برند معتبر کشوری و جهانی فرش دستباف در کردستان، یادآور شد: برندهای فرش تک‌پود سنندج و بیجار ثبت ملی شده‌اند و ثبت جهانی برند فرش بیجار هم در حال انجام است.

وی بیان کرد: ایجاد خوشه هنر صنعتی فرش دستباف برای همگرایی تمام شبکه‌های مرتبط با این هنر اقدامی تاثیرگذار در راستای اعتلای فرش دستباف در استان امری لازم و ضروری است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تهیه مواد اولیه، تولید، فروش و بازاریابی کشورهای هدف باید از اهداف و اولویت‌های خوشه صنعتی فرش باشد.

شناسه خبر 36735