شناسه خبر:36865
1399/11/29 10:42:36
مدیر منطقه یک شهرداری همدان مطرح کرد:

شناخت مناسب نیازهای شهر با هدف رضایت حداکثری شهروندان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر منطقه یک شهرداری همدان از شناخت مناسب نیازهای شهر با هدف رضایت حداکثری شهروندان گفت.

با توجه به ساختارهای سیاسی حاکم در کشورهای مختلف، تعاریف گوناگونی از مفهوم شهرداری و نوع کارکرد آن وجود دارد و ارائه یک تعریف واحد و جامع در این زمینه کاری دشوار است. اما به بیانی کلی، در جهان امروز شهرداری نهادی عمومی، غیر دولتی، محلی و مستقل است که به‌عنوان مهم‌ترین جزء حکومت‌های محلی با ارائه خدمات گوناگون عمرانی، رفاهی و شهری، به رفع نیازهای مردم پرداخته و در انجام امور از مشارکت شهروندان بهره می‌برد.

در دهه‌های اخیر افزایش تمایل به شهرنشینی و به تبع آن گسترش کالبدی شهرها باعث شده تا این نهاد مدنی روزبه‌روز وظایف بیشتری را برعهده گرفته تا بتواند به نیازهای روزافزون شهروندان در بخش‌های عمران، محیط‌زیست، بهداشت و سلامت و بسیاری موارد دیگر پاسخ مناسبی دهد. وظایفی که دولت‌ها و حکومت‌ها به شهرداری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی واگذار کرده تا خود بتوانند نقش مؤثرتری در سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های کلان ایفا کنند.

به عبارت دیگر شهرداری‌ها که زمانی محدوده وظایفشان صرفاً به چند فعالیت خدماتی محدود می‌شد، اکنون می‌بایست با برنامه‌ریزی گسترده‌تری، رفاه فردی و اجتماعی را در شهر‌ها فراهم آورند. رفاهی که تحقق آن وابسته به انجام دامنه بسیار گسترده‌ای از اقدامات و فعالیت‌ها است.

با توجه به مباحث بیان‌شده، وجود کارآیی و اثربخشی یکی از الزامات مهم در نهاد شهرداری‌ها است که بتواند تمامی اقدامات و منابع صرف‌شده را به‌درستی مدیریت کند؛ این مهم را می‌توان در منطقه یک شهرداری همدان مشاهده کرد، به‌گونه‌ای که ضمن تعامل مناسب با شهروندان که سرمایه اصلی نهادهای اجرایی هستند، توانسته است پروژه‌های مهمی را در تمامی نقاط این منطقه به اجرا بگذارد، در همین رابطه گفت‌وگویی را با مدیر این مجموعه (مسعود دهبانی‌صابر) ترتیب دادیم که باهم می‌خوانیم:

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه یکی از دلایلی که گردشگران شهر همدان را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند سابقه تاریخی این شهر است، گفت: پروژه سایت‌موزه میدان امام (ره) نیز یکی از پروژه‌هایی بوده که این سبقه تاریخی را به‌خوبی به گردشگران نمایش می‌دهد و همین موضوع نشان‌دهنده اهمیت احداث سایت‌موزه است.

مسعود دهبانی‌صابر با اشاره به اینکه در تابستان موضوع احداث این سایت‌موزه به شهرداری منطقه یک واگذار شد، افزود: طرح‌ها و برآوردهای لازم که جهت اجرایی کردن این پروژه نیاز بود، همگی به‌سرعت تهیه و تنظیم شدند و خوشبختانه در مدت کوتاهی توانستیم با برگزاری مناقصه پیمانکار این پروژه را با هزینه‌های جانبی پروژه با اعتبار 100 میلیارد ریالی جذب کنیم.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان ابراز کرد: هم‌اکنون نیز پیشرفت فیزیکی پروژه را می‌توان 20 درصد دانست و اقداماتی از قبیل اجرای کامل فوندانسیون کف و جای‌گذاری ستون‌های اصلی نیز صورت پذیرفته است و امیدواریم تا انتهای تابستان سال آینده بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

دهبانی‌صابر اذعان کرد: سالن اصلی تالار همایش‌های بین‌المللی و قرآنی که در سال 95 به بهره‌برداری رسید، متأسفانه به‌دلیل عدم وجود پوشش سقف قابل بهره‌برداری نبود که در سال جاری با اعتبار 65 میلیارد ریالی در بودجه منطقه یک قرار گرفت و عملیات عمرانی آن آغاز شد؛ پس از اجرای سازه عرقچین میانی پوشش این مجموعه با جنس گالوانیزه و کلزیپ نیز صورت پذیرفت و تا انتهای سال جاری شاهد تکمیل سقف این سالن خواهیم بود.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه پروژه پارک ولایت با اعتبار 90 میلیارد ریالی از ابتدای آبان‌ماه آغاز به‌کار کرده است، عنوان کرد: بخشی از این عملیات عمرانی که شامل دیوارچینی و تسطیح راه‌های دسترسی است، تا انتهای سال به اتمام می‌رسد.

وی با بیان آنکه فاز نخست اجرای این پروژه احداث مسیرهای دسترسی پارک و دیوارهای حائل است، افزود: با توجه به آنکه این پارک کوهستانی است، تصمیم گرفته شد تا با کمترین دخالت در طبیعت و صدمه به محیط‌زیست عملیات اجرایی آن دنبال شود تا به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای پذیرای شهروندان و گردشگران از نقاط مختلف باشیم.

دهبانی‌صابر با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز و کاربری‌های آن به‌دلیل تأثیرات مثبتی که بر محیط‌زیست و سلامت جسمی و روانی شهروندان دارد بسیار مهم است، گفت: فضای سبز شهری بایستی متناسب با شرایط هر منطقه مورد توجه قرار گیرد که در همین رابطه با به‌کارگیری کارشناسان متخصص و زبده تمامی معیارها، استانداردها و ضوابط شهری در سطح شهرداری منطقه یک شناسایی و احصا شده است و پروژه احداث پارک ولایت به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای باعث جهش بزرگی در سرانه فضای سبز شهری خواهد شد، همچنین در یک سال اخیر از احداث پارک‌های محله‌ای نیز غافل نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم در منطقه یک ایجاد فضایی مناسب برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها به همراه کودکانشان در فضای محله است، عنوان کرد: در سال جاری عملیات اجرایی دو پارک نواری در هنرستان و پُل نیازمند آغاز شد که هم‌اکنون در مراحل پایانی به‌سر می‌برند.

دهبانی‌صابر گفت: مساحت پارک نواری کمال‌آباد و هنرستان هفت هزار متر مربع بوده که با اعتبار 130 میلیارد ریالی درحال اتمام است و می‌‌تواند با افزایش سرانه فضای سبز شهروندان تأثیر بسزایی در سلامت جسمی و روانی آن‌ها داشته باشد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان همچنین از اجرای عملیات نهایی زیرسازی و پیاده‌روسازی پارک نواری پُل نیازمند خبر داد و افزود: این پارک مساحتی بیش از 10 هزار متر مربع دارد و با توجه به اینکه به موازات خیابان جهان‌نما است، می‌تواند مسیر مناسبی برای پیاده‌روی شهروندان در تمامی ایام سال باشد؛ این پارک با اعتبار 140 میلیارد ریالی درحال انجام است.

وی عنوان کرد: استاندارد‌سازی پیاده‌رو‌ها و گسترش هرچه بیشتر استانداردسازی‌ها می‌تواند به داشتن یک شهر با شهروندانی سالم کمک کند و اگر بتوانیم حاکمیت پیاده‌رو‌ها بر سواره‌روها را افزایش دهیم، شهری شاداب‌تر و با تعاملات اجتماعی بیشتر خواهیم داشت؛ امروزه موضوع کیفیت زندگی شهری یکی از مهم‌ترین مباحثی است که مدیریت شهری برای ارتقای آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد و سعی بر این است تا با تصمیم‌های درست شرایط خوبی را برای زندگی شهروندان ایجاد کنند.

این مقام مسئول گفت: در سال گذشته 117 هزار متر مربع پیاده‌رو سازی در سطح منطقه یک صورت پذیرفت؛ درصورتی که طی سالیان گذشته این عدد بیش از 20 هزار متر مربع نبوده است و در سال جاری نیز 152 میلیارد ریال بودجه جهت استاندارد‌سازی پیاده‌روها درنظر گرفته بودیم. در استاندارد‌سازی پیاده‌رو‌ها تمامی ضوابط و قوانینی که در حوزه ساخت پیاده‌روسازی‌ها مطرح بوده، رعایت شده است و می‌توان به استانداردهای مخصوص افراد کم‌توان جسمی، سطح شیب‌بندی، عدم وجود پله و دسترسی به کوچه‌ها اشاره کرد.

دهبانی‌صابر با بیان اینکه در سال جاری عملیات استاندارد‌سازی پیاده‌رو خیابان بوعلی با اعتباری بالغ‌بر 20 میلیارد ریال به اتمام رسید، ابراز کرد: در این پروژه با همکاری دستگاه‌های مختلف آب و فاضلاب، برق و مخابرات تمامی زیرساخت‌ها به‌روز شد تا شاهد حفاری پس از اتمام پیاده‌روسازی نباشیم.

وی همچنین از اتمام عملیات پیاده‌روسازی 16 هزار متر مربعی در بلوار احمدی‌روشن و بلوار شهید سلیمانی گفت که با این اقدام شاهد استاندارد‌سازی معابر پیاده‌رو از بلوار بعثت تا میدان مدرس هستیم.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اشاره به پروژه پیاده‌روسازی، مناسب‌سازی و جدول‌گذاری بلوار شهید اسلامیان، عنوان کرد: این پروژه در راستای تسهیل عبورومرور شهروندان عزیز همدانی مطابق با استانداردهای روز درحال ساخت است؛ در این پروژه که مساحت پیاده‌روسازی آن 19 هزار متر مربع بوده و با اعتبار 66 میلیارد ریالی درحال انجام است، تمامی ضوابط و قوانینی که در حوزه ساخت پیاده‌روسازی مطرح هستند، رعایت شده است و می‌توان به استانداردهای مخصوص افراد کم‌توان جسمی، سطح شیب‌بندی، عدم وجود پله و دسترسی به کوچه‌ها اشاره کرد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان گفت: پیاده‌روسازی‌های مربوط به این پروژه نیز به اتمام رسیده و درحال حاضر عملیات احداث رفوژ وسط آن درحال انجام است که در مدتی کوتاه تحویل شهروندان عزیز خواهد شد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان دیگر پروژه‌های پیاده‌روسازی در این منطقه را استاندارد‌سازی معابر در کوی مدرس، بهسازی معابر کوی دره‌مرادبیگ با استفاده از مصالح محلی، شکریه، کمال‌آباد، بین‌النهرین، کوی خاتم و خیابان استادیوم عنوان کرد.

این مقام مسئول با بیان آنکه یکی از رسالت‌های مهم شهرداری در حوزه‌های فرهنگی ورزشی توسعه زیرساخت‌ها برای شکوفایی نسل جوان است، گفت: رویکرد این منطقه افزایش هرچه بیشتر زیرساخت‌های ورزش‌های مختلف در سطح منطقه یک است، به‌طوری که شهروندان در سطح محلات خود بتوانند از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر پروژه‌هایی همچون احداث زمین ورزشی فوتبال در پارک لاله و محله دره‌مرادبیگ، احداث زمین ورزشی بدمینتون بوستان ارم، بازسازی زمین ورزشی فوتبال بوستان مردم، همچنین احداث زمین ورزشی بسکتبال در بوستان مردم که تا انتهای سال جاری به اتمام می‌رسد و خریداری و جای‌گذاری میزهای شطرنج و پینگ‌پونگ مؤید این امر است.

دهبانی‌صابر گفت: مجموعه شهدای شهرداری که زمین ورزشی باشگاه شهرداری همدان است و بسیاری از جوانان شهر همدان به دنبال شروع ورزش قهرمانی از این باشگاه هستند، طی سالیان اخیر کیفیت مناسبی نداشت و با توجه به نگاه این منطقه به توسعه زیرساخت‌های ورزشی، تصمیم گرفته شد تا عملیات اجرایی احداث چمن مصنوعی در این مجموعه را آغار کنیم.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه پنج هزار متر مربعی از ابتدای آذرماه با اعتبار 53 میلیارد ریالی آغاز شده است و هم‎‌اکنون عملیات خاک‌برداری آن به پایان رسیده است که پس از آن عملیات بتن‌ریزی و لایه‌های زهکش اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در شهر همدان از سیستم فیلترینگ در اجرای این چمن مصنوعی استفاده می‌شود، گفت: سعی شده است تا با استفاده از زهکشی کامل و اجرای بهترین کیفیت چمن مصنوعی شاهد رشد و ترقی ورزش قهرمانی در شهر همدان باشیم.

دهبانی‌صابر همچنین از احداث یک ساختمان چندمنظوره در کوی مدرس خبر داد و ابراز کرد: این پروژه که اعتبار 67 میلیارد ریالی دارد، به درخواست شهروندان ساکن در محله و با هدف فرهنگی ورزشی و محل عرضه میوه و تره‎‌بار آغاز به‌کار کرده است و امیدواریم با تحویلش، شاهد استقبال شهروندان محله از آن باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت فضای شهری و فضاهای سبز یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان محسوب می‌شود که این مهم در اولویت برنامه‌های شهرداری این منطقه قرار دارد تا رضایتمندی شهروندان حاصل شود، گفت: نورپردازی‌ها، آب و آب‌نماها نیز یکی از این موارد است که چه در حالت سکون و چه در حالت پویا و روان باعث آرامش روح و روان انسان می‌شود.

دهبانی‌صابر با بیان اینکه در راستای سامان‌دهی ترافیکی، بهسازی و رسیدگی به فضای سبز میدان قائم از ابتدای تابستان سال جاری عملیات عمرانی با بودجه‌ای هفت میلیارد ریالی آغاز شده بود، تشریح کرد: همچنین اعتباری دو میلیارد ریالی جهت نورپردازی و آب‌نمای این میدان درنظر گرفته شد که خوشبختانه با اتمام آن شاهد استقبال شهروندان از فضای به‌وجودآمده هستیم.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اشاره به بازسازی کامل میدان جهاد که هزینه‌ای دو میلیارد ریالی دربرداشته، اذعان کرد: چهار میلیارد ریال نیز برای آب‌نمای این میدان هزینه شد که توانسته است با نورپردازی صورت‌گرفته به‌ویژه شب‌هنگام، جلوه ویژه‌ای به شهر ببخشد.

دهبانی‌صابر با اشاره به اینکه ساخت چند آب‌نمای دیگر در نقاطی همچون میدان شریعتی، پارک نرگس، پیاده‌راه ‌بوعلی، میدان بیمه، جنب شهرداری آرامگاه بوعلی و بوستان ارم نیز صورت پذیرفته است، عنوان کرد: طی یک سال گذشته رقمی بالغ‌بر 10 میلیارد در بودجه شهرداری منطقه یک صرف ساخت آب‌نماهای مختلف شده است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر پروژه‌های نورپردازی می‌توان به نورپردازی در خیابان مصیب مجیدی و خواجه رشید اشاره کرد که عملیات اجرایی آن‌ها به‌تازگی پایان یافته است و شهروندان نیز استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه هزینه تملک ساختمان بلوار شهید فهمیده که دارای 33 واحد مسکونی و تجاری بود بالغ‌بر 350 میلیارد ریال شد، افزود: عملیات تخریب و خاک‌برداری این پروژه طی یک ماه صورت پذیرفت و پس از اجرای سازه‌های نگهبان و فوندانسیون هم‌اکنون عملیات بتن‌ریزی طبقات مختلف آن درحال انجام است.

وی در ادامه گفت: این معبر به‌دلیل اینکه در مسیر گردشگری و همچنین دانشگاه‌های شهر همدان قرار دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند راهگشای مشکلات ترافیکی این منطقه باشد. همچنین جهت روان‌سازی هرچه بیشتر ترافیک این محدوده معبر بین خیابان پرستار و فرشچیان نیز عملیات تملک و بازگشایی آن با اعتبار 110 میلیارد ریالی صورت پذیرفت که هم‌اکنون نیز در دسترس شهروندان قرار دارد.

دهبانی‌صابر بیان کرد: لزوم احداث پارکینگ‌ها در شهر بر کسی پوشیده نیست و با احداث آن‌ها مشکلاتی که در حوزه شلوغی خیابان‌ها و ترافیک وجود دارد، قابل حل است؛ پیش‌بینی یک فضای مناسب و کارآمد برای ساخت پارکینگ در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها، علاوه‌بر اینکه زمان یافتن جای پارک مناسب را برای رانندگان کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در زمان آن‌ها می‌شود، موجب ترافیک کمتر در خیابان‌ها و آسودگی و آرامش شهروندان است.

وی ادامه داد: در سال جاری مبلغ 110 میلیارد ریال بودجه جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی درنظر گرفته شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پروژه‌های تملک و احداث پارکینگ خیابان خواجه رشید (پشت تالار مرمر) و پارکنیگ استادیوم شهدای شهرداری اشاره کرد. مطالعات آزمایش خاک، برآوردها و طراحی‌های پروژه‌ها درحال انجام است و به‌زودی عملیات اجرایی این پروژه‌ها نیز آغاز خواهد شد.

شناسه خبر 36865