شناسه خبر:37535
1399/12/14 10:05:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان گفت: طرح آب‌رسانی از سد کلان به ملایر با دستور وزیر نیرو بهره‌برداری شد.

روز سه‌شنبه آیین بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی از سد کلان به ملایر در قالب هفته چهل‌وسوم پویش «هرهفته الف- ب- ایران» برگزار شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این آیین گفت: تعداد تصفیه‌خانه‌های فعال کشور با احتساب تصفیه‌خانه آب سد کلان ملایر که به بهره‌برداری رسید، به 160 مورد افزایش یافت.

حمیدرضا جانباز افزود: مرحله نخست طرح آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر شامل سامانه انتقال آب به طول 38 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 600 لیتر در ثانیه، آبگیر و تأسیسات وابسته، به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با دستور وزیر نیرو در این شهرستان بهره‌برداری شد.

وی اظهار کرد: تصفیه‌خانه این طرح 380 لیتر در ثانیه ظرفیت دارد که در اوج مصرف بیش از 500 لیتر در ثانیه را می‌تواند تصفیه کند.

جانباز عنوان کرد: سامانه این تصفیه‌خانه برای تأمین آب آشامیدنی بیش از 170 هزار تن از جمعیت شهرستان ملایر و روستاهای مسیر طراحی و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های این تصفیه‌خانه آن است که اجرای طرح آن با مشارکت بخش خصوصی و به روش بی.او.تی (قرارداد بلندمدت با بخش خصوصی) با اعتبار 132 میلیارد تومان از محل هزینه‌های عمرانی بخش خصوصی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این طرح آب بسیار با کیفیتی تقدیم مردم می‌شود، بیان کرد: همه امکانات این تصفیه‌خانه به‌روز و تجهیزات کنترلی و آزمایشگاه آن در کشور کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: درحال حاضر کیفیت خروجی آب این تصفیه‌خانه با کدورت 2 دهم NTU (واحد اندازه‌گیری کدر بودن آب) است که در دسته باکیفیت‌ترین آب‌های سطحی در جهان محسوب می‌شود.

جانباز تأکید کرد: پیش از این 159 باب تصفیه‌خانه آب با ظرفیت 11.9 میلیون متر مکعب در شبانه‌روز در سطح کشور بهره‌برداری شده بود که سهم تصفیه‌خانه‌های بهره‌برداری‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم 40 باب است.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه آب ملایر صدوشصتمین تصفیه‌خانه آب کشور است، افزود: بیش از 25 درصد از تصفیه‌خانه‌های آب کشور در این دولت به بهره‌برداری رسیده است.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه سد کلان ملایر از طرح‌های شاخص استان است، گفت: با تکمیل و احداث این طرح، بیش از 12 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهر ملایر تأمین شد.

سیدسعید شاهرخی افزود: تا پیش از این نگرانی جدی در مورد آب شرب مردم ملایر وجود داشت که با تکمیل احداث سد کلان ملایر و خط انتقالی که از این سد به شهر کشیده شد، نگرانی‌ها و برخی مشکلات رفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با خط انتقالی از این سد به شهر ملایر و تکمیل تصفیه‌خانه آب، شرایط مطلوبی برای تأمین آب شرب سالم و پایدار شهر ایجاد شده است.

شاهرخی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی و آینده‌نگری که در این طرح شده، تا سال 1415 گنجایش آن به 30 میلیون متر مکعب قابل افزایش بوده، زیرا گنجایش سد کلان تا 45 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

استاندار همدان اقدامات وزارت نیرو در کل کشور را قابل تقدیر خواند و گفت: وزارت نیرو با اقدامات و برنامه‌هایی که در سطح کشور و استان همدان تدوین کرده است، خوش درخشید.

شاهرخی به بخشی از اقدامات انجام‌شده در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 100 طرح و پروژه شاخص در استان همدان شناسایی شده و در هرکدام از طرح‌ها در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و گردشگری به نتایج مطلوب و قابل قبولی دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی تأمین آب یکی از مسائل جدی استان همدان و ملایر بود که با ساخت سد کلان ملایر بخش بزرگی از این مشکل رفع شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز گفت: پروژه آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر در قالب چهل‌وسومین هفته پویش «هرهفته الف- ب- ایران»، به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با دستور وزیر نیرو در ملایر بهره‌برداری شد.

منصور ستوده افزود: سد کلان ملایر با مساحت 384 کیلومتر مربع و طول دریاچه 490 متر با حجم مخزن 45 میلیون متر مکعب، با هدف تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست جنوب استان همدان ساخته شده است.

وی با بیان آنکه هم‌اینک بیش از 41 میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد، اظهار کرد: 758 میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است 22 میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

ستوده عنوان کرد: این 22 میلیون متر مکعب آب شامل 12 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، 500 هزار متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق‌آبه کشاورزی پایین‌دست و 5.5 میلیون متر مکعب حق‌آبه محیط‌زیست است.

وی اضافه کرد: تصفیه‌خانه آب آشامیدنی در پایین‌دست سد کلان ملایر نیز با ظرفیت 500 لیتر در ثانیه ساخته شده است که به‌طور متوسط 380 لیتر در ثانیه را هم‌اینک می‌تواند برای شهر ملایر تصفیه و تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: نزدیک به 265 لیتر از 380 لیتر در ثانیه برای مخزن پیش‌بینی شده در مجاور سپاه است که 80 درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تأمین می‌کند و 115 لیتر آن نیز به مخزن «پیرویلان» منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه‌خانه آب ملایر با قیمت اولیه 40 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت، اما این طرح با هزینه‌کرد دو هزار میلیارد ریال و با 95 درصد پیشرفت اجرا شده است.

ستوده اظهار کرد: 12 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای 38 کیلومتر خط آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می‌شود که تاکنون با هزینه‌کرد 573 میلیارد ریال، 37 کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی انجام‌شده جمعیت ملایر در سال 1415 به 330 هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که 27 حلقه چاهی که اکنون آب آشامیدنی را تأمین می‌کند، پاسخگو نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: برای تأمین نیاز آبی 30 میلیون متر مکعب خط آب‌رسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا 12 میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تأمین شود.

شناسه خبر 37535