شناسه خبر:37591
1399/12/16 09:48:46
در هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران رخ داد؛

راهیابی چهار روستای استان همدان به مرحله نهایی جشنواره

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: چهار روستای استان همدان از شهرستان‌های کبودراهنگ، نهاوند و بهار به مرحله نهایی هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران راه یافتند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی اظهار کرد: هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب ایران از ابتدای شهریورماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوست‌دار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌تمامی نهادها و سازمان‌های همکار ازجمله نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی آغاز شد.

وی افزود: اگرچه امسال فضای عمومی کشور تحت تأثیر شیوع بیماری کوئید 19 بود، اما فعالیت کتابخانه‌ها در اقصی نقاط استان به‌ویژه روستاها متوقف نشد و برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در این جشنواره یک‌هزار و 900 روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوست‌دار کتاب ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پرونده 24 روستا از استان همدان به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: هیئت ‌داوران این جشنواره در مرحله نخست 113 روستا و منطقه عشایری را برای داوری در مرحله دوم انتخاب کردند و داوران مرحله دوم این جشنواره از میان آثار مذکور 55 روستا و منطقه عشایری از 20 استان را براساس شاخصه‌هایی تعریف‌شده انتخاب کردند.

زارعی خاطرنشان کرد: این شاخصه‌ها شامل نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و همچنین جلب مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان، برخورداری برنامه و شیوه اجرای آن از خلاقیت و نوآوری، قابلیت الگوبرداری و استمرار و مداومت برنامه‌ها، اهتمام ویژه به توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها در برنامه‌های طراحی‌شده، قابلیت و ضمانت اجرا داشتن برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی می‌شود.

وی گفت: روستاهای اکنلو و ویان از شهرستان کبودراهنگ، روستای حسام‌آباد از شهرستان بهار و روستای گیل‌آباد از شهرستان نهاوند از استان همدان در مرحله نهایی این جشنواره در جمع 55 روستا و مناطق عشایری راه‌یافته به مرحله نهایی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در کسب موفقیت چهار روستای راه‌یافته به مرحله نهایی کتاب‌داران کتابخانه‌های عمومی نقشی اساسی و ارزنده ایفا کردند، خاطرنشان کرد: کتاب‌داران در این روستاها با حمایت ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌های بهار، کبودراهنگ و نهاوند با همکاری دهیاران توانستند با اجرای برنامه‌های مطلوب نقشی ارزنده در منطقه خود ایفا کنند.

وی افزود: کتابخانه گنجنامه در روستای حسام‌آباد شهرستان بهار، کتابخانه‌های ثامن‌الائمه (ع) روستای اکنلو و قدس روستای ویان در شهرستان کبودراهنگ و کتابخانه سیدالشهدا (ع) در روستای گیل‌آباد نهاوند مستقر هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پرونده 21 روستا از استان همدان به دبیرخانه ششمین دوره جشنواره ارسال شد که از این تعداد 6 روستا در جمع 60 روستای نهایی برای انتخاب برگزیدگان و روستاهای قابل تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: درنهایت روستای «سیدشهاب» از توابع شهرستان تویسرکان به‌عنوان روستای برگزیده انتخاب و از کتاب‌دار کتابخانه بعثت این روستا که برنامه‌های متنوعی را با محوریت کتاب انجام داده بود و نقش اصلی را در این انتخاب ایفا کرد، تقدیر به‌عمل آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: همچنین روستای حسین‌آباد و داق‌داق‌آباد نیز در بخش تقدیر به‌عنوان روستاهای دوست‌دار کتاب انتخاب شدند و از کتاب‌داران کتابخانه‌های عمومی حکمت حسین‌آباد و مرحوم سیدموسی حمیدی داق‌داق‌آباد تقدیر به‌عمل آمد.

 

شناسه خبر 37591