شناسه خبر:37917
1399/12/23 09:38:47

سپهرغرب، گروه خبر: نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر میانگین راه روستایی آسفالته این استان 45 درصد بوده که با متوسط 70 درصد کشوری فاصله زیادی دارد.

کمال علیپور روز چهارشنبه در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی استان کردستان اظهار کرد: کردستان بیش از هشت هزار کیلومتر راه دارد که میانگین راه‌های روستایی آن نسبت به میانگین کشور پایین‌تر است و از این لحاظ وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در پروژه‌های عمرانی کشور و ازجمله کردستان نبود نظارت مناسب بر اجرای آن است، افزود: اگر در سال‌های گذشته نظارت خوب و جدی بر اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شد، تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی در استان شده بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی لازمه رشد و توسعه هر کشور را مناسب بودن زیرساخت‌های راه اعلام کرد و یادآور شد: راه‌های کردستان درجه دو است و درصورتی که می‌خواهیم شاهد توسعه در استان باشیم، باید اقدام به توسعه راه‌ها و ایجاد بزرگراه و زیرساخت‌های مناسب در نقاط مختلف استان ازجمله پایانه مرزی باشماق کرد.

علیپور بر اتمام راه‌آهن همدان- سنندج تأکید کرد و گفت: باید در بودجه سال آینده هم پیگیری کنیم که با تخصیص اعتبار لازم این خط آهن به مرز باشماق و مرزهای غربی کشور متصل شود.

وی با اشاره به توجه به توسعه فرودگاه سنندج و بهره‌برداری از فرودگاه سقز، اظهار کرد: کریدور شمال جنوب که 320 کیلومتر آن در استان کردستان قرار دارد، کُند پیش رفته و سالانه بیشتر از 10 کیلومتر آن اجرا نشده که اصلاً قابل قبول نیست و باید تسریع یابد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید از محل ماده 56 در سال آینده 500 میلیارد تومان بودجه اختصاص یابد تا کریدور شمال جنوب در محدوده استان کردستان زودتر به بهره‌برداری برسد.

تخصیص 400 میلیارد ریال اعتبار به جاده سقز بانه، یک‌هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اتمام جاده جدید مریوان سنندج، ضعیف بودن عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کردستان، اختصاص سه و 500 میلیارد ریال تسهیلات مسکن برای محرومان کشور، از دیگر مواردی بود که علیپور به آن‌ها اشاره کرد.

شناسه خبر 37917