شناسه خبر:37919
1399/12/23 09:41:49

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:در بودجه 1400 برای نقاط حاشیه شهرها اعتبار و بودجه اختصاص یافته که برای کردستان در همین حوزه یک هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. در موضوعات مهم دیگر مانند نهاده‌ها و سلامت و غیره ورود و ساماندهی در این حوزه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

محمدباقر قالیباف در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی خود از استان کردستان با تبریک عید مبعث پیامبر(ص)، هدف از سفر به کردستان را نظارتی میدانی بر روند اجرای پروژه‌ها در استان عنوان کرد.

وی افزود: همه ما مسئولان که مسئولیت گرفته‌ایم، به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های حضرت امام راحل و شهدا و مردم عزیزی است که سختی‌ها را در این چند دهه گذشته تحمل کرده‌اند، اولین وظیفه ما این است که تلاش کنیم گره‌ای از مشکلات مردم باز کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم فقط از مسیر خود مردم ممکن است چرا که پیامبر نور و رحمت در حالی که از منبع لایزال الهی و قدرت و معجزه وحی برخوردار بود ولی هیچ وقت خود را از مشورت و همراهی با مردم مبرا ندید. امروز باورمان باشد که راه حل مشکلات مردم واگذاری کارها به مردم است و نباید از این مهم غفلت کنیم.

قالیباف تصریح کرد: هرجا موفق بوده‌ایم جایی بوده که مردم ورود کرده‌اند و هر کاری که گره خورده و بر زمین مانده است جایی بوده که مسئولان مردم را رها کرده و فکر کرده‌اند خودشان می‌توانند آن بار را به تنهایی به دوش بکشند.

وی عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم یکی از سیاست‌های قطعی و رویکردمان این است که این مسیر باور به مردم را به عنوان اصل مهم مورد توجه قرار داده‌ایم.

قالیباف اذعان داشت: ما باید به سمت یک اقتصاد مردمی حرکت کنیم و در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری و حوزه اجرا باید این اصل مهم را مد نظر قرار دهیم. باید بر مشکلات با کمک خود مردم فائق آییم چراکه زحمات زیادی می‌کشیم اعتبار را می‌آوریم ولی متاسفانه خوب هزینه نمی‌کنیم. نظارت باید به سمتی برود که موجب اصلاح شود و اصلاح بدون واگذاری کار مردم به دست مردم ممکن نمی‌شود.

به گفته رئیس مجلس، نظام اداری و بروکراسی بسیار متمرکز و سنگین که واقعا زنجیری به دست و پای مردم به ویژه در حوزه اقتصاد شده است که این هم نیازمند بازنگری است چراکه این بروکراسی بسیار سنگین موجب شده مردم برای یک مجوز فرایند و چرخه‌ای طولانی طی کنند. این نظام متمرکز غیرقابل قبول باید بازنگری شود که این نیاز به این دارد که در قانون‌گذاری و حوزه اجرا هم بازنگری صورت بگیرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما اصلا در حوزه‌های نظارتی در مجلس به دنبال مچگیری و چوب لای چرخ گذاشتن نیستیم ما خودمان سختی کار اجرایی را لمس کرده‌ایم و هرگز دنبال این نیستیم که شجاعت را از یک مدیر لایق بگیریم، دنبال این نیستیم که دیوان محاسبات مزاحمت برای اجرای یک کار ایجاد کند بلکه به تمام معنا پشتیبان مدیران امین هستیم و می‌خواهیم اینها با جرات تصمیم‌گیری و کار کنند. بخش نظارت در زمان کم‌کاری‌ها باید به وظیفه ذاتی خود رسیدگی کند و لذا انتظار داریم دوستان ما را در کنار خود ببینند.

وی با بیان اینکه تنظیم برنامه هفتم را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: در بودجه 1400 متمرکز شدیم که مشکل همه روستاهایی که تنش آبی و از راه مناسب بی‌بهره هستند را حل کنیم.

قالیباف اضافه کرد: اینکه مردم در کنار سد باشند و رنج بی‌آبی داشته باشند حاصل نامناسب بودن مدیریت و تدبیر و بروکراسی و نظام اداری است. 1200 روستا در کشور تنش آبی دارند این در حالی است که همین روستاها در شبه جزیره محاصره‌ای از سدها قرار دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در موضوعات محرومیت‌زدایی و حاشیه‌نشینی با خرد جمعی و کار مطالعاتی باید اقدامات اساسی انجام بگیرد، گفت: ما یک هزار و 200 نقطه در کشور داریم که در حوزه حاشیه‌نشینی و محرومیت‌زدایی نیاز به رسیدگی فوری دارند.

وی اضافه کرد: در بودجه 1400 برای این نقاط اعتبار و بودجه اختصاص یافته که برای کردستان در همین حوزه یک هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. در موضوعات مهم دیگر مانند نهاده‌ها و سلامت و غیره ورود و ساماندهی در این حوزه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: گرانی و بی‌ثباتی اقتصادی کمر مردم را شکسته است باید با تدبیر مناسب زمینه رفع این مشکلات را فراهم سازیم.این غصه بزرگی است که درآمد سرانه مردم این استان 50 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: هرکار خوبی انجام بدهیم وقتی مردم آن را در زندگی خود احساس نکنند یعنی یک گوشه کار اشکال ندارند.

وی افزود: در دوران جوانی و دفاع مقدس در کردستان بودم انصافا آنقدر مردم این استان خونگرم، باوفا و صادق هستند که وقتی انسان با آنها ارتباط برقرار می‌کند، اگر دور شود احساس دلتنگی می‌کند.چرا باید سرانه درآمد مردم این استان با تمام این ویژگی‌های خوب پایین باشد همه ما باید از دولت و مجلس در راستای اصلاح این مشکل گام برداریم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای اصلاح این مشکل وجود دارد، گفت: کردستان در حوزه کشاورزی که به صورت مستقیم با امنیت غذایی مردم ارتباط دارد ظرفیت‌های بالایی دارد که باید به خوبی دیده شود. در حوزه غذا و امنیت غذایی این زنجیره تولید را باید با توجه به قابلیت‌هایی که در کشور وجود دارد تکمیل کنیم. همه اتفاق‌نظر داریم استان کردستان در حوزه کشاورزی و تکمیل زنجیره تولید می‌تواند یکی از مهمترین تولیدکنندگان کشور باشد.حتما در سیاست‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار خواهیم داد.

قالیباف با انتقاد از رهاکردن برخی پروژه‌ها با اختصاص اعتبارات قطره چکانی گفت: یکی از رویکردها و سیاست‌گذاری‌هایی که در مجلس به صورت جدی دنبال خواهیم کرد اتمام این پروژه‌ها و خودداری از شروع پروژه جدید است.

استاندار کردستان نیز اظهار کرد: آنچه که توسط نمایندگان و دیگر سخنرانان بیان شد بخشی از مشکلات استان بود هر چند که در بسیاری از این حوزه‌ها خدمات بسیاری طی چند سال اخیر انجام گرفته است.

بهمن مرادنیا افزود: مقام معظم رهبری بیان کردند کردستان عقب‌ماندگی‌های آن مزمن و از گذشته است و به واسطه جنگ و ناامنی‌های گذشته نتوانسته پیشرفت کند و استان از فرصت‌های توسعه عقب مانده است.

استاندار کردستان ادامه داد: مرزی‌بودن و وضعیت توپوگرافی استان باعث شده که زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه نداشته باشیم و امروز نیز مدعی نیستیم که تمام مشکلات را حل کرده و در توسعه قرار داریم.

مرادنیا یادآور شد: ایجاد بخشی از این زیرساخت‌ها در چند سال اخیر کردستان را در مسیر توسعه قرار داده و نباید چهره استان را که یک استان توانمند با مردمی نجیب و شریف است را خراب کنیم.

وی بیان کرد: مردم کردستان شاید فقیر باشند اما سخاوتمند هستند و همه باید به مردم این استان افتخار کنند و تمام توان خود را به کار گرفته و دولت در چند سال اخیر با وجود تمام تحریم‌ها دولت خدمات بزرگی در این استان انجام داده است.

استاندار کردستان گفت: بسیاری از پروژه‌ها که در دهه 80 شروع شده بود در دو سال اخیر با تزریق اعتبارات ویژه به اتمام رسیده و در هر سفری که دولت به استان داشته هر ساله حدود یک هزار و 500 میلیارد اعتبار جذب شده است.

مرادنیا اظهار کرد: بیش از 6 هزار میلیارد تومان در حوزه آب و راه در کردستان در چند سال اخیر اعتبار گرفته‌ایم و توانسته‌ایم بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم هر چند که هنوز هم کار بسیاری در دست اقدام داریم.

وی افزود: در همین دولت در 3 سال اخیر یک هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های کردستانی افزوده شده و در حوزه‌های دیگر مانند صنعت، معدن و کشاورزی پروژه‌های بسیاری تعریف شد و تحولی در توسعه استان رقم خورد.

استاندار کردستان ادامه داد: در کل استان کردستان 50 درصد راه‌های روستایی آسفالت هستند اما بیشتر این راه‌ها در همین دولت انجام گرفته و به دنبال توسعه بیشتر این بخش نیز هستیم.

مرادنیا یاداور شد: در بحث انتقال آب برای شهرهای استان مشکلات بسیاری از لحاظ اعتباری داشتیم که در همین دولت ردیف‌های بودجه‌ای تعریف شد و انتقال آب مشکل آب شرب بسیاری از شهرها را حل می‌کند.

وی بیان کرد: بسیاری از راه‌های استان مانند راه مریوان از سال 83 در دست اقدام است و در همین دولت اعتبارات جهشی گرفت.

استاندار کردستان گفت: در بحث حاشیه‌نشینی که امروز به یک معضل تبدیل شده آن زمان که می‌توانستند جلوی شکل‌گیری آنها را نگرفتند و قرار است منطقه‌ای مانند نایسر با اعتبارات رهبری ساماندهی شود.

مرادنیا اظهار کرد: در بحث سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در مناطق مرزی با توجه به اینکه مرز سیرانبند بانه با توافق با عراق رسمی شد و مبادلات انجام می‌شود.

وی افزود: پتروشیمی و لاستیک‌سازی رازی دو پروژه بزرگ دیگر هستند که حدود 900 میلیون یورو اعتبار می‌خواهد که تفاهم‌نامه‌های آن امضا شده تا بتوان در آینده در بخش صنعت توسعه را شاهد باشیم و تا امروز تنها 300 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در کردستان انجام شده است.

استاندار کردستان ادامه داد: راه آهن، فرودگاه سقز و پروژه‌های بزرگ دیگر در اوایل سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد و این امر می‌تواند در توسعه استان بسیار موثر باشد.

شناسه خبر 37919