شناسه خبر:38144
1399/12/26 12:54:04

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج گفت: نوجوانان و جوانان بیشترین گروه آسیب‌پذیر جامعه هستند که در چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت و سوانح می‌شوند.

سامرند سعیدی : بیشترین مصدومان و آسیب‌دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته را رده سنی ۱۵_ ۱۹ سال عنوان کرد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج آمار آسیب‌دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته استان را ۷۱ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۶ نفر متعلق به شهرستان سنندج بود.

وی ۸۲ درصد آسیب‌دیدگان را مردان، ۱۸ درصد بانوان و ۵۰ درصد دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته آسیب‌های منجر به معلولیت نداشتیم‌.

سعیدی اظهار کرد: ۵۰ درصد مصدومان به صورت سرپایی و ۵۰ درصد به صورت بستری تحت درمان قرار گرفتند.

وی دست، چشم، صورت و پا را بیشترین اعضای آسیب‌دیده در حوادث چهارشنبه‌سوری عنوان کرد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج یادآور شد: مرکز بهداشت سنندج با هدف پیشگیری از خطرات و کاهش آسیب‌های چهارشنبه آخر سال برنامه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی در مراکز روستایی و شهری برای گروه‌های هدف بویژه نوجوانان و جوانان برگزار کرده است.

وی تاکید کرد: در مراسم چهارشنبه سوری امسال والدین باید از فرزندان خود مراقبت کنند و آنها را تنها در مکان‌های آتش‌سوزی رها نکنند.

سعیدی ادامه داد: مراسم چهارشنبه‌سوری امسال و در شرایط شیوع ویروس کرونا ضرورت دارد با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی و در جلو منزل انجام شود.

مردم کوزه‌های دست‌ساز غیراستاندارد استفاده نکنند

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج توصیه کرد: مردم در مکان‌های شلوغ تجمع نکنند و وسایل ایمنی در اختیار داشته باشند و کوزه‌های دست‌ساز غیراستاندارد استفاده نکنند.

سعیدی تاکید کرد: وسایل آتش‌زا در جای گرم و نزدیک آتش و وسایل گرمایشی قرار ندهند.

وی اطلاع‌رسانی از طریق سامانه ۴۰۳۰ و گروه‌های مجاز و کانال‌های پر مخاطب و نیز توزیع تیزر را از برنامه‌های مراقبین سلامت مرکز بهداشت در راستای پیشگیری از خطرات چهارشنبه آخر سال بیان کرد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج ادامه داد: مرکز بهداشت در زمینه آمادگی و مقابله با خطرات چهارشنبه آخر سال با ادارات مختلف هماهنگی‌های لازم بعمل آورده است.

به گفته وی، ارگان‌هایی مانند آتش‌نشانی و سایر خودروهای امدادی در حال آماده‌باش قرار دارند و شهرداری نیز موظف به جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده در سطح شهر است.

سعیدی یادآور شد: در چهارشنبه آخر سال نیروی انتظامی در نقاط حساس شهر مانند نایسر، صلوات آباد مستقر خواهند شد و پلیس راهور در راستای کنترل ترافیک و تسهیل تردد مناطق حساس شهر حضور خواهد داشت.

معاون مرکز بهداشت شهرستان سنندج اضافه کرد: سال گذشته آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال در استان ۷۰ درصد کاهش داشته است و پنج نفر حوادث منجر به فوت شده است.

سعیدی همچنین افزود: سال گذشته ۳۸ درصد مواد محترقه ترقه، ۳۱ درصد کپسول و ۲۷ درصد نارنجک استفاده شده است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38144