شناسه خبر:38279
1400/1/2 14:46:12

سال ۱۳۹۹ با همه تلخی ها و شیرینی هایش به سرآمد، سالی که ورزش کرمانشاه متاثر از شیوع ویروس کرونا چندماهی به تعطیلی کشیده شد و در بقیه ایام سال هم به صورت محدود در برخی رشته ها شاهد برگزاری مسابقاتی بودیم.

ورزش کرمانشاه در سال گذشته شرایط کاملا متفاوتی را سپری کرد، تداوم شیوع ویروس کرونا که از اسفند ۹۸ سر و کله اش پیدا شده بود باعث شد تا عملا در چند ماه ابتدایی سال همه فعالیت های ورزشی تعطیل و هیچ اردو و مسابقه ای برگزار نشود.

اماکن و استادیوم های ورزشی کرمانشاه یکی یکی به تعطیلی کشیده شدند، درب استخرها و سالن ها بسته شد، ورزشکاران خانه نشین شدند و اردوهای تیم ملی در همه رشته ها به تعویق افتاد تا رکودی غیرقابل تصور ورزش کرمانشاه و کشور و حتی کل جهان را در برگیرد.

تعطیلی طولانی مدت بسیاری از رشته های ورزشی خصوصا ورزش های انفرادی و پربرخورد باعث شد امسال فعالیت ورزش های گروهی کرمانشاه بیشتر از سال های قبل به چشم بیاید و عملکرد مناسب برخی از این تیم ها باعث شد تا حداقل رونقی به ورزش این استان تزریق شود.

درخشش تیم های وزنه برداری جانبازان و معلولان مردان و زنان کرمانشاه در مسابقات قهرمانی کشور، موفقیت بسکتبالیست های جوان استان در مسابقات لیگ دسته اول، حضور خوب سروقامتان والیبال کرمانشاه در زیرگروه لیگ دسته اول، شرکت دو تیم از فوتسال استان در مسابقات لیگ و کسب مقام چهارمی بوکس کرمانشاه و ششمی هندبال در لیگ برتر از جمله موفقیت های تیم های ورزشی استان در سال ۱۳۹۹ بود.

در این میان بودند ورزشکاران کرمانشاهی که در معدود مسابقات برگزار شده صاحب عنوان و مقام شدند اما بزرگترین ناکامی ورزش های انفرادی در آخرین روز سال ۹۹ رقم خورد، جایی که ندا شهسواری یکی از امیدهای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو از کسب این مهم بازماند.

اعلام رای دیوان عالی کشور برای بازگشت دوباره راهیان کرمانشاه به مسابقات لیگ دسته اول و مشخص شدن اعضای جدید هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان استان که همگی سال هاست در عرصه ورزش قلم می زنند یکی دیگر از نکات مثبت ورزش کرمانشاه در آخرین سال سده ۱۳۰۰ بود.

اعضای هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان کرمانشاه انتخاب شدند

یکی از رویدادهای مهم ورزشی کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ برگزاری مجمع انتخاباتی اعضای هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان استان با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان و رییس انجمن ورزشی نویسان کشور بود که هفت عضو جدید آن انتخاب شدند تا با حضور اعضای جدید شاهد پوست اندازی این انجمن باشیم.

در این انتخابات ۳۳ نفر از اعضای انجمن،  واجد رای دادن بودند که هر کدام آنها می توانستند به هفت نفر برای عضویت در هیات مدیره که ۱۱ نامزد داشت، رای دهند.

پس از شمارش آرا، «فاطمه احمدیان» خبرنگار ورزشی ایسنا با کسب ۳۰ رای، «مسعود اسماعیلی» خبرنگار ورزشی ایرنا با ۲۹ رای، «کمیل نظری» خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با ۲۸ رای، «رسول صفری» خبرنگار ورزشی نقدحال با ۲۷ رای، «مهدی حشمتی» خبرنگار ورزشی جام ورزش با ۲۵ رای، «مریم قوی» خبرنگار ورزشی هفته نامه غرب با ۲۳ رای و «عرفان زنگنه» خبرنگار ورزشی هفته نامه روزنگار با ۲۱ رای به عنوان اعضای هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان استان کرمانشاه انتخاب شدند.

همچنین «حشمت الله سلطانی» با ۱۲ رای و «سیدعباس کشمیری»  با ۹ رای به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان انتخاب و معرفی شدند.

«حامد مهدی چشمه گچی» با ۲۲ رای و «فاطمه خورشیدی نیا» با ۱۶ رای نیز به عنوان بازرسان هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان استان کرمانشاه برگزیده شدند.

در اولین جلسه رسمی هیات مدیره نیز فاطمه احمدیان به عنوان رییس، مسعود اسماعیلی به عنوان نایب رییس اول، مریم قوی به عنوان نایب رییس دوم، کمیل نظری به عنوان دبیر و مهدی حشمتی به عنوان خزانه دار انتخاب و معرفی شدند.

قهرمانی وزنه برداران معلول کرمانشاهی در مسابقات کشوری

یکی از معدود مسابقاتی که در سطح ورزش های جانبازان و معلولان در سال گذشته برگزار شد، رقابت های وزنه برداری قهرمانی کشور در هر ۲ بخش آقایان و بانوان به میزبانی تهران بود که تیم های کرمانشاهی خوش درخشیده و قهرمان شدند.

تیم وزنه برداری مردان کرمانشاه با کسب یک طلا، ۲ نقره،  ۲ برنز و یک مقام چهارمی توانست عنوان قهرمانی مسابقات را کسب کرد.

علیرضا ایزدی مدال طلا، مسلم‌امیری و سلام خاصه پور مدال نقره و ایوب کبودی و شهرام رضایی نیز ۲ مدال برنز برای کرمانشاه کسب کردند.

بانوان وزنه‌بردار کرمانشاه نیز در این مسابقات با کسب پنج مدال رنگارنگ توانستند بر سکوی قهرمانی تکیه بزنند.

«فریبا علی‌اکبری» تنها مدال طلای تیم کرمانشاه را در این رقابت ها کسب کرد، «لیلا رحیمی» و «سمیرا نظری» نقره گرفتند و  «منیژه جلالی» و «زهرا چهری» نیز صاحب گردن آویز برنز شدند.

چهارمی بوکس و ششمی هندبال در لیگ برتر

امسال کرمانشاه در مسابقات لیگ برتر ۲ تیم در رشته های بوکس و هندبال شرکت داد که بوکسورهای استان در نهایت مقام چهارم را کسب کردند و هندبالیست ها نیز در جایگاه ششم ایستادند.

هرچند بوکسورهای کرمانشاهی در دیدار رده بندی حاضر نشدند و مقام ششمی هندبال هم مربوط به حضور آن ها در فصل ۹۸-۹۹ بود که به دلیل شیوع کرونا مسابقات به سال ۹۹ کشید و در نهایت با لغو چهار مسابقه آخر تیم ها رده بندی آنها اعلام شد.

البته سال گذشته شاهد انصراف حضور دوباره زاگرس نیشنان اسلام آبادغرب از حضور دوباره در مسابقات لیگ برتر بودیم، انصرافی که دلیل آن ابتلای مدیرعامل و چند بازیکن باشگاه به ویروس کرونا اعلام شد.

سپردن مسوولیت های کشوری به مدیران ورزشی کرمانشاه

از دیگر رویدادهای مهم ورزشی استان در سال گذشته می توان به اعطای مسئولیت در فدراسیون های ورزشی کشور به ۲ مدیر ورزشی کرمانشاه اشاره کرد.

یکی از این افراد «سامان شیرزادی» رییس هیات اسکیت استان کرمانشاه بود که در حکمی از سوی رییس فدراسیون اسکیت، مسوولیت کمیته انضباطی این فدراسیون را برعهده گرفت.

همچنین «بهرام بهروش» رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی - محلی کرمانشاه نیز به عنوان سرپرست انجمن زوران کشور انتخاب شد.

انتخاب رییس جدید برخی هیات های ورزشی

در سال ۱۳۹۹ مجمع انتخاباتی برخی هیات های ورزشی استان نیز برگزار و در برخی از آنها چهره جدید سکان هدایت آن هیات را در دست گرفت و در برخی دیگر نیز اعضا به رئیس سابق رای اعتماد دوباره دادند.

هیات های کشتی، فوتبال، هندبال، ورزش های زورخانه ای، ورزش های همگانی، اسکواش، تیروکمان و ... از جمله این هیات ها بودند که انتخابات در آنها برگزار شد.

قهرمانی و نایب قهرمانی ورزشکاران کرمانشاهی در مسابقات کشوری

مسابقات دو صحرانوردی نوجوانان دختر کشور در حالی به میزبانی شهر خرم آباد برگزار شد که «کوثر قاسمی» ورزشکار کرمانشاهی حاضر در این مسابقات موفق به کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی شد.

مسابقات دوگانه قهرمانی کشور گرامیداشت دهه مبارک فجر در حالی برگزار شد که ورزشکار کرمانشاهی حاضر در این مسابقات عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

همچنین سیدپارسا محجوب ورزشکار کرمانشاهی در مسابقات دوگانه (دو و میدانی و دوچرخه سواری) امیدهای قهرمانی کشور به میزبانی اصفهان توانست با زمان ۵۹ دقیقه و ۱۹ صدم ثانیه از خط پایان عبور کرده و مدال نقره را به گردن بیاویزد.

درخشش بسکتبال کرمانشاه در لیگ و رد نشدن توپ والیبالیست ها از تور اسپانسر

یکی از اتفاقات خوشایند ورزش کرمانشاه در سال گذشته حضور تیم های بسکتبال و والیبال استان در مسابقات لیگ دسته اول و زیرگروه دسته یک باشگاه های کشور بود که با درخشش سروقامتان بسکتبال و رد نشدن توپ بلندقامتان والیبال از تور اسپانسر همراه بود.

تیم بسکتبال کرمانشاه با عده ای از جوانان خوشنام و آینده دارش و با کمترین هزینه ممکن توانست بسیاری از مدعیانی که میلیاردی هزینه کرده بودند را از پیش رو برداشته و به مرحله حذفی صعود کند.

این تیم در مرحله یک هشتم نهایی نیز توانست در ۲ بازی متوالی برابر نامی نو تهران پیروز و به جمع هشت تیم برتر و پایانی (مرحله یک چهارم نهایی) صعود کند تا در این مرحله با نماینده البرز مسابقه دهد.

بلندقامتان والیبال کرمانشاه هم که با هزار امید و آرزو در مسابقات زیرگروه دسته اول باشگاه های کشور شرکت کرده بود و دور رفت را با قرار گرفتن در جایگاه سوم به پایان رساند به دلیل انصراف یک باره اسپانسر (بعثت) مجبور به کناره گیری شد تا یکی از تلخ ترین خاطرات ورزش کرمانشاه رقم بخورد.

ماجرای یک بازگشت

تیم فوتبال راهیان کرمانشاه تنها نماینده فوتبال استان در مسابقات لیگ دسته اول بود که در پایان فصل ۹۴ - ۹۳ به شکل عجیبی به لیگ دسته ۲ سقوط کرد و حالا قرار است بدون اینکه در این مسابقات شرکت کرده باشد، دوباره به لیگ آزادگان باز گردد.

مسابقات فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور در فصل ۹۴ - ۹۳ با حضور ۲۴ تیم و در ۲ گروه ۱۲ تیمی پیگیری می شد که ناگهان فدراسیون اعلام کرد مسابقات فصل آتی قرار است در یک گروه ۲۰ تیمی برگزار و امسال تعداد تیم های سقوط کننده از هر گروه سه تیم خواهد بود، موضوعی که برخی تیم ها از جمله راهیان کرمانشاه به آن معترض بودند.

مسابقات آن سال به هر شکل بود برگزار و چهره تیم های سقوط کننده به لیگ ۲ هم مشخص شد، موضوعی که مسوولان باشگاه راهیان زیربار آن نرفتند و با غیرقانونی دانستن اقدام فدراسیون، تلاش های خود را برای محکومیت این اقدام و ماندن در لیگ آزادگان آغاز کردند.

دوندگی های زیاد مدیران راهیان در نهایت نتیجه داد و دستگاه قضایی نیز با تشکیل دادگاه های بدوی و تجدیدنظر حکم را به سود نماینده فوتبال کرمانشاه و بازگشت دوباره آن ها به لیگ دسته یک صادر کرد.

در این میان اعتراض فدراسیون نشین ها نیز بی نتیجه ماند و دیوان عالی کشور نیز آخرین مرجعی بود که رای صادره در دادگاه های گذشته را تایید و اعلام کرد راهیان کرمانشاه باید به لیگ دسته اول فوتبال کشور بازگردد.

طبق این آرا راهیان می بایست در فصل ۹۷ - ۹۶ بازهم در لیگ آزادگان حضور پیدا می کرد اما مقاومت فدراسیون تاکنون مانع از تحقق این امر شده است که این امید می رود برای فصل آینده لیگ دسته اول شاهد حضور دوباره نماینده کرمانشاه در مسابقات باشیم.

سفر وزیر ورزش به کرمانشاه

یکی دیگر از رویدادهای مهم ورزش استان سفر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به کرمانشاه بود که وی در این سفر نسبت به افتتاح خانه جوان، خانه کبدی، آکادمی پزشکی - ورزشی و ۱۵ زمین چمن مصنوعی اقدام کرد.

خانه جوان کرمانشاه که مزین به نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است به عنوان بزرگترین خانه جوان کشور در زمینی به مساحت بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ متر در هشت طبقه و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

خانه کبدی استان نیز در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع و در مجموعه ورزشی حضرت امام (ره) واقع در بلوار طاق بستان افتتاح شد.

بزرگترین آکادمی پزشکی، ورزشی غرب کشور که در زمینی به مساحت حدود هزار و ۹۰۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مجموعه ورزشی آزادی کرمانشاه واقع شده نیز از دیگر پروژه های افتتاحی وزیر بود.

مسعود سطانی فر وزیر ورزش و جوانان در سفر یک روزه خود به کرمانشاه همچنین نسبت به افتتاح ۱۵ زمین چمن مصنوعی با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار که توسط خیران ورزش یار و توسط گروه صنعتی مدلل در مناطق حاشیه ای و محروم کرمانشاه احداث شده، اقدام کرد.

ناکامی بانوی اول پینگ پینگ ایران از کسب سومین سهمیه متوالی المپیک

ندا شهسواری بانوی کرمانشاهی و نفر اول پینگ پنگ بانوان ایران در روزهای پایانی سال ۹۹ در ۲ دوره مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۱ که به میزبانی قطر برگزار شد شرکت کرد اما با ناکامی در این مسابقات از کسب سومین سهمیه متوالی المپیک بازماند.

وی ابتدا در مسابقات انتخابی که با حضور ورزشکاران کشورهای جهان برگزار شد در اولین دیدار با قبول شکست برابر نماینده ترکیه از مسابقات کنار رفت.

شهسواری همچنین در مسابقات انتخابی که با حضور ورزشکاران آسیایی برگزار شد در مرحله نیمه نهایی برابر نماینده ازبکستان متحمل شکست شد تا از مسابقات کنار رفته و شانس حضور دوباره در المپیک را از دست بدهد.

کوثر اساسه بانوی تکواندوکار کرمانشاهی نیز که به مسابقات بین‌المللی تکواندو اعزام شده بود با یک پیروزی مقابل حریفی از کشور میزبان و یک شکست مقابل نماینده اسپانیا بدون کسب مدال مسابقات را ترک کرد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 38279