شناسه خبر:38298
1400/1/3 11:00:51

تعدادی از کارگران پتروشیمی ایلام که پس از 7 سال سابقه‌ی کار اخراج شده بودند، در لحظه سال تحویل، مقابل استانداری ایلام با پهن کردن سفره خالی خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

 روز گذشته گروهی از کارگران شرکت پتروشیمی ایلام در ادامه پیگیری مشکلات خود به‌ صورت نمادین با پهن کردن سفره‌های خالی مقابل ساختمان استانداری درخواست رسیدگی به مشکلاتشان را داشتند.

بر اساس گفته‌ی کارگران مسوولان مربوطه تنها به دادن وعده‌ و وعید به کارگران اکتفا کرده و هیچ اقدامی جهت رفع مشکلات ده‌ها کارگری که طی ماه‌های گذشته از کار اخراج شده‌ انجام نداده‌اند.

این کارگران می‌گویند، بیکاری آنها در شرایط بد اقتصادی و تورم بالا، مشکلات معیشتی بسیاری را برایشان به دنبال داشته به‌گونه‌ای که از تامین مایحتاج روزانه خود نیز عاجزند.

اخراج نیروهای بومی

علی‌نژاد یکی از این کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با بهره‌برداری از واحد الفین شرکت پتروشیمی، شاهد استخدام تعداد زیادی نیرو غیربومی بودیم که این امر سبب شده بسیاری از کارگران بومی اخراج شده و نیروهای جدید را جایگزین آنان کنند.

صیدمحمدی یکی دیگر از کارگران به فارس گفت: بسیاری از کارگران اخراج شده سابقه‌ی کار بیش از ۷ سال در شرکت پتروشیمی دارند اما هم‌اکنون این کارگران از کار برکنار شده و به‌جای آن‌ها نیروهایی تازه‌کاری که تنها طی ۶ ماهه ابتدای امسال بیمه آن‌ها پرداخت‌شده، استخدام شده‌اند.

علی‌اکبری یکی دیگر از کارگران به فارس گفت: بر اساس گفته‌ی مسوولان بنا بود کارگران اخراج شده در اولویت استخدامی پتروشیمی قرار گیرند اما این امر محقق نشده و شاهد استخدام ده‌ها نیروی غیر بومی طی ماه‌های گذشته در شرکت پتروشیمی ایلام هستیم.

این روزها متاسفانه کارگران از نظر معیشت و امنیت شغلی در شرایط نابه‌سامانی به سر می‌برند و صاحب نظران و کارشناسان حوزه کار و کارگری معتقدند که جامعه کارگری نیازمند امنیت شغلی است و این موضوع حتی از معیشت هم واجب‌تر است، زیرا نیرویی که دغدغه‌اش اتمام قرارداد و اخراج باشد، در کم و کیف کار و تولید نیز اثر خواهد داشت.

تجمع به منظور پیگیری مشکلات 

قیصربیگی روابط‌عمومی استانداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تجمع این کارگران به منظور پیگیری مشکلات و به‌کارگیری مجدد آنها در شرکت پتروشیمی انجام‌ شده است.

وی با بیان اینکه برای استخدام و به کارگیری نیرو، در شرکت‌های استان اولویت با نیروهای بومی است، اضافه کرد: پیگیری‌ها لازم جهت به کارگیری این نیروها در شرکت پتروشیمی انجام می‌شود اما با توجه به اینکه استانداری در خصوص این به کارگیری‌ها تصمیم گیرنده نیست، ضروری است نهادهای مربوط توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

لزوم به کارگیری نیرو بومی

مهدی مظفری روابط عمومی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فارس گفت: بر اساس ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اولویت به‌کارگیری در شرکت‌های نفت و گاز استان با نیروهای بومی است و در جلساتی که با مدیران شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد بر این مهم تاکید شده است.

تعدیل نیروهای پیمانکاری 

پیام بختیاری مدیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان ایلام نیز در این باره گفت: به دلیل پایان کار برخی پروژه‌های پیمانکاری، شرکت پتروشیمی مجبور به تعدیل نیروهای پیمانکاری خود و بیکار شدن کارگران پیمانکاری شده و این امر باعث نارضایتی این نیروها شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری اداره کار و دادستان، شرکت پتروشیمی جهت رفع مشکل مذکور اقدام به به کارگیری کارگران بیکار شده به صورت ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت (با پرداخت حقوق و بیمه ۳۰ روزه) کرده و مدتی این روال ادامه داشته ولی اخیرا شرکت پتروشیمی روال مذکور را رعایت نکرده که این موضوع باعث نارضایتی و اعتراض کارگران شده است.

لازم‌الاجرا بودن تصمیمات کمیسیون کارگری

وی با بیان اینکه با برگزاری جلسه کمیسیون کارگری استان، شرکت پتروشیمی مکلف به بازگشت به کار کارگران به روال گذشته (۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت با حقوق وبیمه ۳۰ روزه ) شده است، اظهار کرد: لازم به ذکر است تصمیمات کمیسیون کارگری با عضویت دادستان، استانداری و سایر ادارات ذی‌صلاح و با دبیری اداره کار فراتر از قانون بوده و با توجه به کلیه شرایط، تصمیمات اتخاذ می‌شود و این تصمیمات لازم‌الاجرا و پتروشیمی و دیگر دستگاه‌ها مکلف به رعایت این قوانین هستند.

بختیاری در خصوص به کارگیری افراد غیربومی گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده، شرکت پتروشیمی ایلام جهت تعمیرات دوره‌ای یا" اورهال" طی قراردادی که با یکی از شرکت‌های پتروشیمی عسلویه به عمل آورده، شرکت طرف مقابل تعهد کرده که تعدادی نیرو (۵۰ یا ۶۰ نفر) را جهت تعمیرات مذکور  به صورت " مامور" فرستاده و این افراد به هیچ وجه استخدام پتروشیمی ایلام و پیمانکاران پتروشیمی نیستند، بلکه به صورت مامور و موقتی به پتروشیمی ایلام فرستاده شده‌اند. 

وی در پایان گفت: اداره کار با هماهنگی کمیسیون کارگری تمام سعی و تلاش خود در جهت رفع مشکلات مذکور انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه با ورود مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی طی ماه‌های اخیر شاهد اخراج تعداد زیادی از کارگران این شرکت بوده‌ایم، ضروری است مراجع قضایی جهت جلوگیری از تضییع حقوق این کارگران و رسیدگی به مشکلات ده‌ها کارگر اخراج شده، مشکلات آنان را با جدیت و حساسیت بیشتری پیگیری کند تا هرچه سریع‌تر شاهد تعیین تکلیف آنان باشیم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38298