شناسه خبر:38362
1400/1/5 11:50:50

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده مشکلات کشور رفع موانع است و مقام معظم رهبری به صراحت به کلیات آن اشاره کرده‌اند و جزئیات آن را باید مجلس و دولت مورد توجه قرار دهند افزود: مجلس باید قوانین مزاحم را حل کند و دولت نیز جلوی فرایند پر پیچ و خم آن را بگیرد.

حسن لطفی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با نامگذاری سال به نام "تولید، پشتیبانی و رفع موانع" به خوبی چالش‌های تولید را در کشور  تشخیص داده‌اند اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در کشور این است که متاسفانه هنوز  زیرساخت‌های تولید و توسعه فراهم نشده است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال شهرک صنعتی رزن ظرفیت بسیار خوبی دارد، از خیابان‌کشی تا دیگر امکانات اما برق کافی برای صنایع ندارد و در مجموع ۱۰ مگاوات است که اگر کسی بخواهد کارخانه‌ای، صنایع سنگین و سبکی راه‌اندازی کند با نبود برق مواجه می‌شود.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوعات این چنینی باعث می‌شود از ظرفیت داخلی خود استفاده نکنیم، روند طولانی صدور مجوز را مشکل دیگر عنوان کرد افزود: برای مثال یک سرمایه‌گذار و تولیدکننده یکبار هنگام گرفتن مجوز از تمام بانکها و ادارات استعلام می‌گیرد و بار دیگر وقتی اقدام به دریافت وام می‌کند.

وی با بیان اینکه در مورد تغییر شغل هم همینطور است و تمام استعلام‌ها دوباره انجام می‌‌شود در صورتی که زمین تغییر نکرده و همان است و اینها یعنی موانع گفت: تا زمانی که سه مشکل را حل نکنیم نمی‌توانیم کشور را توسعه دهیم و به همین خاطر رهبری سال را با این عنوان نامگذاری کرده‌اند.

لطفی با اشاره به اینکه بانک‌ها و بروکراسی پیچیده اداری یکی از موانع اصلی تولید خصوصا در بخش صنایع است افزود: چنان موانعی وجود دارد که کسی بخواهد به عنوان مثال فروشگاه پوشاک راه‌اندازی کند آنقدر باید در این بروکراسی‌های پیچیده متوقف شود که دیگر آن کار را رها کند و بگوید نمی‌خواهد.

وی دومین مشکل را بانک‌ها عنوان کرد و با این اینکه این مراکز با پول مردم کار می‌کنند اما به هیچ کس پاسخگو نیستند ادامه داد: بانک‌ها باید پاسخگو باشند که چه استفاده‌ای از پول مردم داشتند و چه خدماتی ارائه شده است؟.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی سومین موانع را بیمه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به محض اینکه کارخانه‌ای ایجاد می‌شود اول از همه بیمه تامین اجتماعی بالای سر آن حاضر می‌شود و می‌پرسد چند کارگر آورده و چند نفر در این مجموعه کار می‌کنند در صورتی که هنوز مجموعه راه نیفتاده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین کشتارگاه صنعتی استان را در شهرستان رزن در حال ساخت داریم که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده دیوان محاسبات ورود کرده بود گفت: با مسوول آن تماس گرفتم و پرسیدم آیا این کارگاه هنوز شروع به تولید کرده که شما ورود کردید، جواب داد «بالاخره وام گرفته است» گفتم «قبول! پس وامش را قطع کنید تا کارخانه راه نیفتد» که دیگر مجبور شدند اصلاحاتی انجام دهند.

مجلس قوانین مزاحم و دست و پاگیر را حذف و موانع قانونی تولید را رفع کند

لطفی مشکل بعدی را مالیات‌ها عنوان کرد و گفت: اداره مالیات برای کارگاهی که هنوز نوپاست و هیچ فعالیتی را آغاز نکرده است، مالیات سنگین می‌بندد در صورتی که ما باید اجازه دهیم کارگاهی با نیروهای کار مشغول فعالیت شود تا بعد مالیات بگیریم؛ نه اینکه امروز در کارخانه باز شد سریع بالای سرش حاضر شویم و مالیات طلب کنیم.

وی مواد اولیه برخی از شرکت‌ها که باید از منابع خارجی تامین شود را یکی دیگر از چالش‌های اساسی کشور دانست و با بیان اینکه تحریم یکی از عوامل این مشکل است ادامه داد: مهمتر از تمام این موانع، مشکل دیگری داریم مبنی بر اینکه آمار دقیقی از نیروی انسانی، ظرفیت‌های موجود، منابع مالی و هزاران موارد دیگر در کشور نداریم تا برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها در مجلس تذکر آئین‌نامه‌ای در این خصوص داده‌ام که برای پیشبرد امور باید به آن عمل شود یادآور شد: باید بروکراسی پیچیده اداری را بررسی و موانع را رفع کرد.

وی با بیان اینکه مجلس باید ابتدا قوانین مزاحم و دست و پاگیر را حذف و موانع قانونی تولید را رفع کند گفت: مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را در اولویت کار خود قرار دهد.

لطفی با بیان اینکه دولت نیز باید فرایند پرپیچ و خم صدور مجوز را اصلاح کند گفت: اگر می‌خواهیم کشور را آباد کنیم همه مکلف هستیم دست به دست هم قوانین مزاحم را برداریم، مردم نیز نباید مانع‌تراشی کنند، در مناطقی یک معدن می‌توانست برای یک‌هزار نفر اشتغالزایی کند اما مردم روستا اجازه راه‌اندازی آن را نداده‌اند.

وی با تاکید به اینکه باید دست به دست هم همه موانع را رفع کنیم خاطرنشان کرد: آمریکا کاری برای ما انجام نمی‌دهد و دشمن ماست، ما هم بیهوده وقت خود را صرف آن می‌کنیم چون کار دشمن چیزی جز دشمنی نیست و انتظار دیگری نباید از آن داشت.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در برابر دشمن بایستیم و کشور را توسعه دهیم باید اندیشکده‌ها، اتاق‌های فکر و مراکز پژوهشی‌ کشور فعال شوند تأکید کرد: باید برای رفع تک تک موانع تولید، زیرساخت‌ها را آماده کنیم حتی برای تولید کوچکترین کالا.

وی با اشاره به اینکه ما کم از کشورهای تولیدکننده نداریم و همه چیز را مغزهای متفکر ایجاد کردند اظهار کرد: ما در کشور مغزهای متفکر فوق‌العاده‌ای داریم، اگر می‌خواهیم جلوی دشمن بایستیم باید با علم و تکنولوژی و استفاده درست از ثروت‌ها و بستن راه دزدی و اختلاس کار را پیش ببریم.

لطفی خاطرنشان کرد: با شفاف نبودن قوانین کشور و فعال نبودن سیستم مالی خیلی از دزدی‌ها از لابه‌لاهای آنها خارج می‌شود که باید اینها را هم کنترل کنیم تا منویات مقام معظم رهبری کامل اجرایی شود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 38362