شناسه خبر:38670
1400/1/16 09:54:51
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان:

سامان‌دهی مبادلات غیر رسمی در بازارچه‌های مرزی موقت به نفع مرزنشینان باشد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: مبادلات غیر رسمی در بازارچه‌های مرزی موقت باید به‌گونه‌ای سامان‌دهی شود که سود آن به مرزنشینان برسد.

خالد جعفری در جلسه شورای سامان‌دهی مبادلات مرزی استان کردستان اظهار کرد: در آخرین جلسه این شورا در سال 99 قرار بود بازرگانان جدید برای انجام مبادلات غیر رسمی در بازارچه‌های مرزی موقت در سه شهرستان بانه، مریوان و سروآباد به فرمانداری‌ها معرفی شوند که 29 نفر براساس دستورالعمل‌ها به‌عنوان نماینده مرزنشینان معرفی شدند.

وی افزود: کسانی که قصد دارند به‌عنوان کارگزار مبادلات مرزی را در بازارچه‌های مرزی موقت انجام دهند، باید دو شرط کارت بازرگانی فعال و عدم تعهدات ارزی را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: براساس دستورالعمل‌ها از این تعداد تنها 9 نفر شرایط لازم را برای فعالیت در این حوزه دارند.

جعفری یادآور شد: تمام هدف دولت درگیر کردن بیشتر مرزنشینان در این مبادلات مرزی است تا بتوانند از این طریق درآمدی برای گذراندن معیشت خود کسب کنند.

وی بیان کرد: از اتاق بازرگانی استان انتظار داشتیم بازرگانان فعال در این حوزه را به فرمانداران معرفی کنند تا بتوان مجوزهای لازم را برای فعالیت این افراد صادر کرد، اما تا امروز اتاق بازرگانی هیچ همکاری نداشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: بازرگانان به‌عنوان کارگزار قرار است با استفاده از کارت بازرگانی مرزنشینان کالا وارد کنند که در این صورت به هر مرزنشین ماهیانه تا سقف 700 هزار تومان کمک مالی می‌شود، اما بازرگانان ما از این فرصت استفاده لازم را نکرده‌اند.

جعفری اظهار کرد: بازرگانان باید در مبادلات تجاری بازارچه‌های مرزی موقت سود خود را از کالاهای واردشده ببرند، نه اینکه از سودی که باید به دست مرزنشین برسد، سود ببرند.

 

شناسه خبر 38670