شناسه خبر:38683
1400/1/16 10:27:04
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با شهردار کلان‌شهر همدان مطرح کرد:

سبد پروژه‌های شهری همدان خالی از نوبرانه

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: طبق بررسی انجام شده و در پی گفتگو با شهردار کلان‌شهر همدان مدیریت شهری برای سال 1400 پروژه شاخصی را برای کلید زدن تعریف نکرده و تنها به تکمیل پروژه‌ها و نیز انجام کارهای عادی و روتین هر شهرداری بسنده کرده است.

شهرداری‌ها به‌عنوان مجری طرح‌های توسعه در سطح محلی، وظیفه مهمی در به سرانجام رساندن اهداف و استراتژی‌های آن دارند به‌طوری‌که یکی از مهم‌ترین وظایف آن‌ها، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌هاست. مدیریت سبد پروژه، رویکردی نو است که برای بهره‌وری هرچه بهتر و مؤثرتر مجموعه پروژه‌ها و طرح‌ها از سوی مدیریت شهری در مسیر نهایی شدن پروژه‌ها همواره از سوی اغلب شهرداری‌ها در مسیر توسعه همه‌جانبه مورد تأکید است.

و به تعبیر درست‌تر همواره از انتخاب و اولویت‌بندی پروژه‌ها به‌عنوان گام‌های اصلی در مدیریت شهر یاد می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود مدیریت شهری در آغازین روزهای سال برای پیشبرد توسعه شهری اولویت‌بندی خاصی را در انتخاب پروژه‌ها و نیز انتخاب پروژه‌های شاخص موردتوجه قرار دهد بنابراین شهرداری همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص فعالیت‌های شاخص شهرداری همدان در سال 99 و پروژه‌های خاص پیش‌بینی شده برای سال 1400 با شهردار کلان‌شهر همدان گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

شهردار همدان با تأکید بر اینکه سال گذشته به لحاظ مباحث مختلف و از جمله بحث اقتصادی و به تبع آن تورم شدید سال بسیار دشواری بود گفت: بااین‌وجود سعی ما براین بود که بر اساس سیاست‌های تعریف شده در حوزه مدیریت شهری از سوی شورای اسلامی شهر همدان در چارچوب بودجه تعریف شده شاهد اجرای مناسب برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی باشیم.

     تحقق 120 درصدی بودجه شهرداری در سال 99

عباس صوفی با تأکید براینکه خوشبختانه طبق تدابیر اندیشیده شده علاوه بر تحقق 100درصدی بودجه شاهد تحقق بیش از 20 درصدی مازاد بودجه در سال گذشته بودیم خاطرنشان کرد: از جمله پروژه‌های شاخص در سال گذشته می‌توان در بخش‌های مختلف به معبر گشایی‌ها، تکمیل پل سردار همدانی، پل غدیر، ساماندهی ورودی‌های شهر، بلوار سلامت، بلوار قدر و بوستان‌های فرامنطقه‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 1400 شاهد افزایش 60 درصدی بودجه هستیم اذعان کرد: بودجه سال جاری شهرداری همدان هزار و 600 میلیارد تومان است که 60 درصد آن مختص مباحث عمرانی است.

      اجرای دو پارکینگ مکانیزه در خیابان بین‌النهرین

این مدیر ارشد شهری با تأکید بر اینکه برای سال جاری نیز اجرای چندین پروژه در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده است اذعان کرد: آغاز به کار عملیات اجرایی در دو پارکینگ طبقاتی مکانیزه، آغاز عملیات اجرایی زیرگذر بهشت و اتمام دو پل غدیر و غیرهمسطح شهید همدانی از جمله مهم‌ترین پروژه‌ها است.

صوفی با اشاره به ادامه‌دار بودن پروژه‌هایی همچون پیاده‌روسازی‌ها در مناطق مختلف شهری و نیز معبر‌گشایی‌ها گفت: ساماندهی ورودی‌های شهر، مباحث مرتبط با توسعه فضای سبز و پارک از دیگر اقداماتی است که طی سال جاری مدنظر قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه رسالت‌های شهرداری در حوزه‌های مختلف شهری در سال 1400 با جدیت دنبال خواهد شد اذعان کرد: علی‌رغم حساسیت سال به دلیل در پیش‌رو بودن دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها مدیریت شهری و در پی آن تغییر ساختار شورا و تأثیرگذاری بودن آن شهرداری یقیناً به دنبال تحقق وظایف خود در بخش‌های مختلف خواهد بود.

این مدیر ارشد شهری با بیان اینکه مدیریت شهری از همه فرصت‌هایی که در پیش‌روی اوست در راستای توسعه هر چه بیشتر شهر بهره‌خواهد برد گفت: امسال چندین پارکینگ در نقاط مختلف شهر ایجاد خواهد شد که از جمله آن‌ها همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد می‌توان به دو پارکینگ مکانیزه در منطقه بین‌النهرین که یکی توسط بخش خصوصی و دیگری از سوی شهرداری ایجاد خواهد شد و نیز پارکینگ طبقاتی پشت هتل مرمر در چهار شریعتی اشاره کرد.

     توافق با قرارگاه خاتم‌الانبیا در حد معرفی پروژه بود

صوفی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان پیشبرد تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه خاتم‌الانبیا در خصوص اجرای برخی از پروژه‌های شهری در سال گذشته بسته شده نیز اظهار کرد: آنچه بین شهرداری همدان با قرارگاه خاتم اتفاق افتاد در حد معرفی چند پروژه شهری جهت مشارکت بود که از این پروژه‌ها می‌توان به اجرای زیرگذر بهشت و دیگری اجرای پارکینگ طبقاتی، مرکز فرهنگی و اجتماعی و سرای محله کبابیان اشاره کرد.

وی افزود: دراین‌بین تغییر در فرماندهی این قرارگاه برخی تغییرات در سیاست‌ها را به دنبال داشته است بنابراین به دنبال هماهنگی در این سیاست‌ها هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر کارهای اجرایی را در این پروژه‌ها شاهد باشیم.

      افتتاح فاز نخست تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی منوط به تثبیت سطح سوم

این مدیر ارشد شهری در خصوص تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی نیز گفت: همکاران بنده به جد دنبال کار هستند که در اولین فرصت شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پروژه باشیم.

صوفی با اشاره به اینکه البته در حال حاضر عملیات عمرانی در فاز نخست این پروژه به اتمام رسیده و حتی به لحاظ روشنایی نیز تجهیز شده است ابراز کرد: مسئله اینجاست که برای افتتاح فاز نخست می‌بایست سطح سوم این تقاطع تثبیت شود.

وی ادامه داد: در واقع در صدد رفع عیب و رفع مشکل ایجاد شده در سطح سوم هستیم و به‌طورقطع می‌توان گفت در این پروژه تاکنون شاهد پیشرفت 80 درصدی آن بوده‌ایم.

شهردار همدان با تأکید بر اینکه مشکل پروژه عصر طلایی نیز مرتفع و مدیران آن در حال اخذ پروانه ساختمانی هستند خاطرنشان کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده سوئیت و اقامتگاه‌ها تعریف شده، به مرحله بره برداری رسیده و همان‌طور که عنوان شد برای مرکز تجاری نیز مدیران این مجموعه در حال گرفتن پروانه هستند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد علی‌رغم افزایش 60 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته در شهر همدان پروژه شاخصی در دستور کار شهرداری نیست و هرآنچه به‌عنوان پروژه خاص از آن یاد می‌شود بار‌ها و بارها از سوی اعضای شورای شهر و نیز شهردار در جلسات مختلف مطرح شده است و درعین‌حال اغلب آن‌ها در واقع تکمیل پروژه‌های پیشین نیمه‌کاره که از جمله آن تکمیل تقاطع‌هاست و به تعبیری می‌توان از آن‌ها به‌عنوان فعالیت عادی هر مدیریت شهری در مسیر تسهیل زندگی در شهر یاد کرد البته وجود این نقص از سوی رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در جلسه بررسی لایحه بودجه که در 26 بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد نیز مطرح شد به طوری که سید مسعود عسگریان در این جلسه عنوان کرد در پاسخ به سؤال خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص پروژه‌های شاخص در سال 1400 دستان شورا و شهرداری خالی است و نمی‌توان پاسخ قانع‌کننده به آن‌ها داد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی پروژه‌های مهم، اثرگذار و عمومی‌تر از پیاده‌روسازی در شهر وجود دارد باید به شهرداری کمک کنیم تا زودتر با در اختیار گذاشتن اعتبارات لازم این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند گفت: البته ما منکر فعالیت و ارائه خدمات از سوی شهرداری نیستیم، به‌طوری‌که طبق بررسی که داشتیم بیش از 50 هزار مترمربع در مناطق یک و دو شهرداری همدان پیاده‌راه‌سازی انجام شده است.

از سوی دیگر چنان‌که گفته شد شهردار همدان حتی در پاسخ به سؤالاتی همچون میزان پیشرفت در توافق‌نامه منعقد شده با قرارگاه خاتم‌الانبیا که سال گذشته از سوی شهرداری به‌عنوان یک کار خارق‌العاده تا چند روز در تمامی محافل رسانه مطرح می‌شد نیز حرفی برای گفتن نداشت و نوع پاسخ‌گویی به‌نوعی ناامیدی را از به ثمر رسیدن این توافق پمپاژ می‌کرد بنابراین به‌عنوان مخلص کلام باید گفت علی‌رغم اینکه شهردار عنوان می‌کند برگزاری انتخابات تأثیر خاصی بر عملکرد شهرداری و اجرای پروژه‌ها نخواهد داشت اما آنچه از این گفتگو عاید ما شد درست برخلاف آنچه بود که عنوان شد و می‌توان به‌وضوح سستی را در برنامه‌ریزی مخصوصاً برای پروژه‌ها جدید مشاهده کرد و گویی شهرداری و شورا در ماه‌های پایانی عمر دوره پنجم شورا و شهرداری تنها به دنبال گذران وقت هستند تا اجرای پروژه شاخص که یقیناً اجرای آن نیازمند پیگیری و پاسخگویی است برایشان مشکل‌ساز نشود و به تعبیر بهتر گویی سبد پروژه‌های شهری همدان خالی از نوبرانه است.

شناسه خبر 38683