شناسه خبر:38942
1400/1/21 00:57:09

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: درصورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف، با فرد خاطی و متخلف برخورد می‌شود.

طاهر کرمی روز پنجشنبه گذشته اظهار کرد: براساس سیاست‌های حفاظت، احیا و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع بوده و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را به دنبال دارد.

وی افزود: امسال با توجه به تغییرات آب‌وهوایی و کمبود بارش ‌مناسب، وضعیت مراتع به‌گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های الهی نهایت دقت را داشته باشیم و برداشت اصولی و صحیح انجام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به‌خاطر عدم آگاهی و کم‌اطلاعی، نسبت به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این گیاهان اقدام می‌کنند، درحالی‌ که ممکن است گیاه مراحل تکامل خود را طی نکرده باشد.

کرمی اضافه کرد: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام و با استفاده از روش‌های نوین از برداشت قدیمی و بی‌رویه خودداری شود و خانواده‌ها نیز باید به اندازه نیاز مصرف خود و با مقادیر بسیار کم برداشت کنند تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.

وی تأکید کرد: تنوع اقلیمی و آب‌وهوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از دو هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تأمین می‌کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتشار آن و با توجه به اینکه مشخص نیست اشخاص بهره‌بردار ناقل ویروس هستند یا خیر و شرایط به‌وجودآمده درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی که مانع حضور مردم در تجمعات خطرزاست، تمام توصیه‌ها بر این اساس است که از هرگونه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی پرهیز شود.

حدود 15 تا 20 گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان وجود دارد که گونه‌های شاخص آن شامل کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره و پیاز کوهی مانند پیچک، کنیوال، لوشه، منه و هاز است.

374 هزار هکتار از مساحت استان کردستان را جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار را مراتع پوشانده است.

 

شناسه خبر 38942