شناسه خبر:39455
1400/1/30 10:32:09

سپهرغرب، گروه سلامت: مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: لکنت، یکی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است.

اکبر دارویی، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ملی گفتاردرمانی به جامعه گفتار درمانگران کشور و آرزوی موفقیت برای آنان، افزود: شیوع لکنت در میان کودکان بیشتر از بزرگسالان است که در اثر آن، وقفه‌هایی در صحبت پیش می‌آید و فرد به راحتی نمی‌تواند صحبت کند.

 علل بروز لکنت زبان

به گفته وی، طبق یافته‌های جدید، لکنت عمدتاً از اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شود و ممکن است که در نسل‌های قبلی فرد مبتلا به لکنت، افرادی دچار لکنت بودند و یا از مشکلات در سیستم عصبی، بروز می‌کند که سبب مشکلات در روابط اجتماعی شده و انزوای اجتماعی ایجاد می‌کند و در نتیجه فرد نمی‌تواند فعالیت و استعدادهای خود را بروز بدهد و نیاز به ارائه الگوی مناسب گفتاری دارد که گفتاردرمانی می‌تواند به کمک این افراد بیاید.

دارویی، علم گفتاردرمانی را از جمله علوم توانبخشی ذکر کرد و گفت: اختلالات گفتار و زبان که به رفع یا کاهش ارتباطات انسان‌ها می‌انجامد و یا مشکلات در خواندن و نوشتن ایجاد می‌کند، در این حوزه قرار می‌گیرند. و این اختلالات می‌توانند به تنهایی بروز کند و یا به عنوان یکی از علائم بیماری‌ها و یا مشکلات جسمی و ذهنی (مانند اتیسم یا شکاف کام)، ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، درباره دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، افزود: اختلالات صدا از حنجره پیش می‌آید، که برای رفع آن، بیمار به متخصص حنجره مراجعه می‌کند و متخصص حنجره برای توانبخشی و تکمیل مراحل درمان، می‌تواند بیمار را به گفتار درمانگر ارجاع بدهد تا با تکنیک‌های گفتاردرمانی به بهبودی بیمار کمک شود.

دارویی، سکته مغزی و شکاف کام را از دیگر عوامل بروز اختلالات گفتار و زبان عنوان کرد و گفت: سکته مغزی سبب اختلال در قدرت درک و بیان کلمات خواهد شد که با توجه به شدت و ضعف آن، تأثیرات آن بر گفتار و زبان فرد نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: مشکلات شکاف کام که یکی از نقص‌های دوران جنینی محسوب می‌شود، پس از اعمال جراحی و دارودرمانی، فرد به گفتار درمانگر ارجاع داده می‌شود و معمولاً با کار تیمی متشکل از گفتاردرمانگر، شنوایی شناس و کاردرمانگر، می‌توان مشکلات گفتاری فرد را بهبود بخشید.

این متخصص و محقق حوزه گفتار و زبان همچنین تصریح کرد: درمان قطعی در هیچ اختلالی وجود ندارد و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای درمان قطعی لکنت و یا اختلالات دیگر گفتار و زبان منتشر می‌شود، صحت نداشته و مورد تأیید نیست، بلکه توانبخشی گفتار و زبان، بهبودی ایجاد می‌کند و با توجه به شدت و ضعف اختلال و ارجاع بموقع فرد به متخصص گفتاردرمانی، در میزان بهبودی مؤثر خواهد بود.

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره میزان تربیت نیروی متخصص گفتاردرمانی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاه در کشور که مقطع دکتری رشته گفتاردرمانی را راه اندازی کرد، هم اکنون دارای 12 دانشجوی دکتری رشته گفتاردرمانی است.

دارویی، افزود: هم‌اکنون، 85 دانشجو در مقطع کارشناسی و 25 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد این رشته مشغول به تحصیل هستند.

وی، تعداد فارغ‌التحصیلان رشته گفتاردرمانی این دانشگاه، طی 15 دوره تحصیلی در مقطع دکتری را حدود 31 تن و طی 29 دوره مقطع کارشناسی ارشد را حدود 153 نفر و با برگزاری 28 دوره کارشناسی گفتاردرمانی نیز حدود 570 تن ذکر کرد.

وی همچنین گفت: از دو بیمارستان و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، یک بیمارستان توانبخشی رفیده و دو کلینیک اسماً و نظام مافی، انواع خدمات گفتاردرمانی را به نیازمندان و بیماران ارائه می‌دهند.

وی افزود: معمولاً بیماران با مشکلات نورولوژیک، بیماران فلج مغزی و سکته مغزی، به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیماران با اختلالات گفتار و زبان بویژه بیماران اتیسم و برخی از نوزادان با مشکلات بلع، به کلینیک توانبخشی اسماً و مددجویان با انواع اختلالات گفتار و زبان به کلینیک نظام مافی مراجعه، و از خدمات گفتاردرمانگران این مراکز درمانی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای اجرای پایان نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی، از امکانات مراکز پژوهشی مانند مرکز نقشه‌برداری مغز و پژوهشگاه علوم شناختی، و در صورت لزوم، از ارتباطات بین دانشگاهی برای اجرای طرح‌های پژوهشی استفاده می‌شود.

شناسه خبر 39455