شناسه خبر:39490
1400/1/31 10:03:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از شناسایی 36 روستای هدف توسعه صنایع دستی به‌منظور برنامه‌ریزی برای مبارزه با مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان خبر داد.

یعقوب گویلیان اظهار کرد: توسعه و تقویت رشته‌های مزیت‌دار و قابلیت‌دار صنایع دستی در روستاها با جدیت پیگیری خواهد شد و در این راستا 36 روستا به‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و کانون‌های اشتغال و کارگاه‌ها طی سال جاری در اکثر شهرستان‌های استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی و اساسی بانوان در تولید صنایع دستی و توسعه روستاها، اظهار کرد: بیش از 80 درصد از شاغلین حوزه صنایع دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند در همین راستا با تمام توان پیگیر حمایت از این قشر کارآفرین با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی استان هستیم.

گویلیان ذهن خلاق، مبتکر، دقت و ظرافت در اجرا و خلق یک اثر صنایع دستی را از شاخصه‌های مهم زنان صنعتگر و هنرمند روستایی در استان کردستان برشمرد و گفت: ارتقای سطح کیفی محصولات صنایع دستی روستایی با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی، ایجاد بازارچه‌های موقت و دائم، توسعه و تقویت رشته‌های مزیت‌دار در روستاهای هدف ازجمله برنامه‌های اجرایی در سال جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان به مزیت‌های ثبت جهانی و ملی در حوزه صنایع دستی استان اشاره و اظهار کرد: در استان کردستان، مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش، آرمرده به‌عنوان شهر ملی شالبافی، دیوزناو به‌عنوان شهر ملی ارغوان‌بافی و کاکو به‌عنوان شهر ملی گلیم‌بافی ثبت شده است که همین اقدام موجب معرفی بهتر و بیشتر شده و تحرک خاصی در این شهرها و روستاها در حوزه صنایع دستی بومی ایجاد کرده است.

وی به برنامه‌های حوزه بازرگانی صنایع دستی استان هم اشاره کرد و افزود: در مجموعه 633 پروژه با پیش‌بینی اشتغال برای 870 نفر در بخش بازرگانی صنایع دستی در سال جاری در دست بررسی و اقدام است.

گویلیان توسعه اشتغال در شهرها و روستاهای ثبت ملی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: تعداد هشت پروژه برای توسعه شهر آرمرده بانه، روستاهای دیوزناو و کاکو شامل، ایجاد و توسعه فضای کارگاهی، ایجاد بارازچه صنایع دستی، فروشگاه صنایع دستی با پیش‌بینی اشتغال برای 184 نفر در این مناطق در دست بررسی و اقدام در سال 1400 است.

شناسه خبر 39490