شناسه خبر:39811
1400/2/7 09:14:39

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: عادی‌انگاری شرایط در سطح جامعه و میان مردم، به‌واقع معضل اصلی شیوع گسترده کرونا و همچنین از عوامل مؤثر در افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری این ویروس است.

سیدسعید شاهرخی روز دوشنبه در جلسه اعضای ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا استان همدان افزود: عادی‌انگاری موضوع همه‌گیری ویروس در شرایط فعلی، مشکل اصلی برای کنترل و مهار کرونا در جامعه است و برای این مهم باید با اطلاع‌رسانی درست، به‌هنگام و مؤثر، حساسیت مردم نسبت به شرایط را با هدف افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد افزایش داد.

وی با اشاره به شرایط قرمز کرونایی حاکم بر استان همدان، اظهار کرد: براساس مصوبات ستاد ملی کرونا، تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت در سطح شهرستان‌های تابعه استان همدان هستند و مسئولان امر باید به‌صورت مستمر و دقیق بر روند اجرای این مصوبات و همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه نظارت کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بازدیدهای میدانی از سطح شهر نشان می‌دهد که همراهی و همکاری مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین اجرای محدودیت‌های ابلاغ‌شده، بسیار خوب و قابل توجه بوده که ضروری است با تدوارم این روند، زمینه بهبود شرایط و کاهش آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در استان را فراهم کنیم.

استاندار همدان افزود: طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی بسیار جامع و کامل است، به‌نحوی که ابعاد و بخش‌های مختلف و مورد نظر برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه را مدنظر قرار داده که البته تنها مشکل ما در استان همدان، حضور مردم در دورهمی‌های خانوادگی و عادی‌انگاری شرایط است.

شاهرخی گفت: درحال حاضر تنها واحدهای صنفی و خدماتی ضروری و تأمین‌کننده مایحتاج اصلی و مورد نیاز مردم اجازه فعالیت دارند و به‌طور طبیعی تعطیل کردن این واحدها هم کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق حاشیه شهرها کم‌رنگ شده، تأکید کرد: باید حساسیت مردم نسبت به شرایط فعلی استان در موج چهارم همه‌گیری ویروس را بیشتر و خطرات ناشی از ابتلا به کرونا در این وضعیت را به‌خوبی تبیین و تشریح کرد که برای تحقق این مهم باید از ظرفیت رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی به نحو مطلوب استفاده کنیم.

استاندار همدان گفت: ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا نقش حمایتی و پشتیبانی در اجرای برنامه‌ها و مصوبات دارد، بنابراین در حوزه عمل، فرمانداران در صف مقدم مبارزه با این ویروس هستند که باید ضمن مدیریت امور، بر روند اجرای مصوبات و محدودیت‌های ابلاغی به‌صورت مستمر و دقیق نظارت داشته باشند.

شاهرخی اظهار کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا و بروز برخی مشکلاتی، دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف به‌ویژه تولیدکنندگان اقدامات مهم و اساسی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده که پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف ازجمله این اقدامات است؛ البته اطلاع‌رسانی از خدمات و اقدامات حمایتی دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا نیز بسیار مهم و ضروری است.

استاندار همدان همچنین با اشاره به اینکه استان دارای بیشترین آمار بستری و فوتی در اوج شیوع چهارم ویروس کرونا است، اظهار کرد: تداوم وضعیت کنونی با بی‌توجهی عمومی به اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجب اعمال مقررات سختگیرانه‌تر و محدودیت‌های بیشتری طی روزهای آتی در استان خواهد شد.

شاهرخی تصریح کرد: با وجود عملکرد خوب و مؤثر مردم در 14 ماه گذشته برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اما درحال حاضر شرایط استان به‌لحاظ همه‌گیری ویروس کرونا بسیار بد و خطرناک است.

وی گفت: استان همدان در سه موج نخست کرونا دچار مشکلاتی شد، اما هیچگاه در وضعیت سخت فعلی با بیشترین آمار فوت و ابتلا قرار نداشت؛ در اوج شیوع چهارم به‌علت افزایش چشمگیر ابتلا و مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در جمع هفت استان پُرخطر کشور قرار گرفته است.

تمامی شهرستان‌های استان همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این استان در موج چهارم شیوع کرونا بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را در کشور دارد.

شناسه خبر 39811