شناسه خبر:39873
1400/2/8 09:22:22
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان:

منابع آبی استان همدان با کاهش جدی مواجه است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: وضعیت منابع آبی استان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه شده و صرفه‌جویی برای جلوگیری از بروز بحران کم‌آبی ضروری است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، منصور ستوده ابراز کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار گرفته و از طرفی توزیع بارش نیز در کشور به‌لحاظ مکانی و زمانی ناهمگون است.

وی افزود: این درحالی است که در ادامه خشک‌سالی‌های سنوات گذشته، شاهد خشک‌سالی هواشناسی و هیدرولوژیکی در سال آبی جاری هستیم؛ به‌نحوی که ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای همدان کاهش 15 درصدی بارش در استان همدان نسبت به متوسط درازمدت و کاهش 38 درصدی بارش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

ستوده ادامه داد: رواناب به‌خصوص منابع آب ورودی به سدهای استان کاهش داشته و در سدهای اکباتان و آبشینه تأمین‌کننده آب شرب با ادامه روند موجود تأمین آب، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: سد اکباتان همدان 21 میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد که 40 درصد از حجم آن خالی است.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است، افزود: حجم سد اکباتان درحال حاضر به 21 میلیون کاهش یافته و 60 درصد از ذخیره سد پُر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه سد اکباتان در سال‌های آبی گذشته سرریز شده بود، عنوان کرد: درحال حاضر میزان ورودی سد اکباتان دو متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی 850 لیتر در ثانیه بابت آب شرب است.

ستوده ادامه داد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف‌کنندگان آب در بخش شرب،کشاورزی و صنایع و خدمات انجام شود.

وی با اشاره به اینکه همدان امسال از ذخایر آبی مناسبی برخوردار نیست و باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای تابستان امسال علاوه‌بر تأمین منابع آب جایگزین، ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌ داریم تا دچار مشکل نشویم.

شناسه خبر 39873