شناسه خبر:39878
1400/2/8 09:29:31
مدیرعامل آبفا با اشاره به کاهش بارش‌ها عنوان کرد:

پیش‌بینی آب‌رسانی با تانکر به 300 روستای کرمانشاه در تابستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت نامناسب بارش‌ها، تابستان امسال به 300 روستای استان با تانکر آب‌رسانی شود.

علیرضا کاکاوند در نشستی خبری که روز هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، امسال را سالی استثنایی در 50 سال گذشته برای استان به‌لحاظ بارش‌ها دانست و اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی، پیش‌بینی می‌شود با یک تنش آبی در استان مواجه شویم.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها در کرمانشاه به نسبت استان‌های دیگر از شدت بیشتری برخوردار بوده، افزود: کرمانشاه با کاهش 180 میلی‌متری بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت، استان نخست کشور ازنظر کاهش بارندگی‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه به کاهش شدید منابع تأمین آب استان به دنبال کاهش بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از عمده منابع تأمین آب روستاها در استان، چشمه‌ها هستند که به نسبت سال گذشته 72 درصد کاهش ذخیره را دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به 54 روستای استان از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شد، عنوان کرد: در فروردین‌ماه امسال به 128 روستای استان از طریق تانکر آب‌رسانی کردیم و پیش‌بینی می‌شود در تابستان این تعداد به 300 روستا برسد.

کاکاوند تصریح کرد: همچنین یکی از منابع تأمین آب شرب شهر کرمانشاه سراب قنبر است که آن هم 100 لیتر در ثانیه کاهش دارد و 40 درصد از ظرفیت آن نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

   افزایش 12 برابری اعتبارات آب و فاضلاب استان

وی یکی از راه‌های کاهش شدت تنش آبی استان را تکمیل برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام این حوزه دانست و افزود: خوشخبتانه امسال شاهد یک جهش قابل توجه ازنظر منابع مالی در حوزه آب و فاضلاب استان هستیم، به‌گونه‌ای که امسال حدود یک‌هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار داریم که نسبت به سال گذشته رشدی 12 برابری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اضافه کرد: هرساله برای بخش فاضلاب شهر کرمانشاه حدود سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دادند که امسال این رقم به حدود 190 میلیارد تومان رسیده که می‌تواند در به سرانجام رسیدن برخی از پروژه‌ها و رفع مشکلات حوزه فاضلاب این شهر مؤثر باشد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با مجموعه‌ای از اقدامات و همکاری برخی دستگاه‌های دیگر تابستان امسال را با کمترین تنش آبی پشت سر بگذاریم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم با توجه به وجود این مشکل، خارج از نوبت موافقت‌نامه‌ها را به ما ابلاغ کند تا سریع‌تر کارها را شروع کنیم.

کاکاوند با تأکید بر اینکه به‌منظور پیشگیری از تنش آبی شدید در استان اقداماتی ازجمله بررسی وضعیت روستاها در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: همچنین از مدیریت بحران استان هم می‌خواهیم تا یک نشست ویژه با موضوع «گذر از تنش آبی» در استان برگزار کند که در آن دستگاه‌های ذی‌ربط هم حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه گذر از تنش آبی تابستان همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: از شهرداری‌ها انتظار داریم به‌جای استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز خود از پساب فاضلابی استفاده کنند که ما آن در اختیارشان قرار می‌دهیم.

   هدررفت 50 درصدی آب در حوزه روستایی و 33 درصدی در حوزه شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه میزان هدررفت آب در کرمانشاه رقم بالایی است، افزود: در حوزه روستایی بیش از 50 درصد و در حوزه شهری 33 درصد به‌صورت میانگین هدررفت آب داریم که عدد بالایی بوده و البته این امر بیشتر ناشی از فرسودگی شبکه آب در برخی از شهرها است.

وی در ادامه سرانه مصرف آب شهری و روستایی استان را در سال 1399 حدود 221 لیتر اعلام کرد و گفت: در فروردین‌ماه سال 1400 این میزان سرانه در استان 198 لیتر بوده است.

به گفته این مقام مسئول، شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه حدود 80 میلیارد تومان از مردم و ادارات طلب دارد که از بین دستگاه‌های اداری، دانشگاه علوم پزشکی با 10 میلیارد تومان بدهکارترین دستگاه به این شرکت است.

وی در ادامه به مشکلات احتمالی که بسیاری از مجتمع‌های آپارتمانی در تابستان امسال به آن دچار خواهند شد اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از این مجتمع‌ها در هنگام ساخت اقدام به احداث مخزن نکرده‌اند و احتمالاً در کم‌آبی تابستان با مشکل مواجه می‌شوند.

   بعید است آب‌رسانی گاوشان به کرمانشاه تا خردادماه هم برسد

این مقام مسئول درخصوص وضعیت تأمین آب شرب شهر کرمانشاه در این شرایط هم ابراز کرد: از سال‌های گذشته طرح تأمین آب شرب بخشی از شهر کرمانشاه از سد گاوشان دیده شده و سال گذشته هم قرار بود این پروژه چندماهه به پایان برسد، اما این اتفاق نیفتاد و وعده جدید داده شده هم برای خردادماه است؛ طی بازدیدی که از پروژه داشتم، معتقدم با روند کُندی که دارد، بعید است تا خردادماه هم به کرمانشاه برسد.

به گفته وی اگر پروژه آب‌رسانی سد گاوشان به کرمانشاه به‌صورت اضطرار در دستور کار قرار گیرد، ظرف دو ماه این پروژه عملیاتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته برای جبران کمبود تأمین آب در برخی از محلات شهر هم ظرف یک ماه آینده 6 حلقه چاه را وارد مدار خواهیم کرد و برای شهرستان‌ها هم به‌ویژه دو شهرستان پاوه و جوانرود دغدغه‌هایی داریم که درتلاشیم با اجرایی شدن و تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی، مشکل این شهرستان‌ها را حل کنیم.

   سال گذشته 3.5 میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات به‌سرقت‌رفته کردیم

کاکاوند به معضلی هم که این‌روزها دامن خطوط انتقال آب به شهرها به‌ویژه شهر کرمانشاه را گرفته اشاره‌ای کرد و گفت: طی هفته‌های گذشته چندین‌بار خط انتقال آب میان دربند به کرمانشاه توسط کشاورزان این مسیر شکسته شده تا برای آبیاری مزارع خود از آب این خطوط که آب شرب مردم است، استفاده کنند.

وی افزود: در کنار این معضل، طی یکی دو سال گذشته با مشکل سرقت تجهیزات تأسیسات آب و فاضلاب روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که سال گذشته حدود 3.5 میلیارد تومان را فقط صرف خریداری مجدد تجهیزات به‌سرقت‌رفته کردیم.

   کیفیت مطلوب آب شرب استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کنترل کیفی آب شرب در استان پرداخت و گفت: برای اینکه آب شرب سالم را در اختیار مردم قرار دهیم، کنترل کیفی آب را به‌صورت مستمر در دستور کار داریم و سال گذشته هم 3.5 میلیارد تومان تجهیزات کلرزنی را برای مناطق مختلف استان خریداری کردیم.

به گفته این مقام مسئول، طی سال گذشته 740 هزار و 326 مورد کلرسنجی در روستا و 76 هزار مورد هم در شهرهای استان انجام گرفت و نتیجه آزمایشات هم حاکی از وضعیت بسیار مطلوب کیفیت آب شرب استان بود.

در ادامه این نشست احسان فرامرزی، مسئول واحد تله متری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز گزارشی از روند فعالیت‌های این واحد ارائه کرد و گفت: واحد تله متری سامانه کنترل هوشمند مخازن آب شهر کرمانشاه است که وضعیت سطح آب، خروجی و ورودی آب 23 مخزن شهر را کنترل کرده و مورد پایش قرار می‌دهد.

وی افزود: این واحد از سال 1390 در استان آغاز به‌کار کرده و هرساله هم به‌روزرسانی آن انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول در خاتمه گفت: جلوگیری از حوادث آب و وقوع بحران و بهره‌داری مناسب از منابع تأمین آب شهر ازجمله مزیت‌های این سیستم هوشمند است.

شناسه خبر 39878