شناسه خبر:40055
1400/2/12 12:12:58

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی ایلام ابراز کرد: طی سال گذشته بیش از 12 میلیارد و 500 میلیون ریال کمک‌هزینه آزمایش ژنتیک به زوج‌های نیازمند پرداخت شد.
فروزان افسرده ظهر روز گذشته گفت: این اداره کل در طول سال گذشته بیش از 12 میلیارد و 500 میلیون ریال کمک‌هزینه آزمایش ژنتیک به زوج‌های نیازمند پرداخت کرده است.
وی تعداد کل مراجعان به مرکز مشاوره ژنتیک در سال گذشته را یک‌هزار و 118 نفر عنوان کرد و افزود: به 218 نفر از این افراد کمک‌هزینه ‌آزمایش‌های ژنتیک در قالب معرفی به آزمایشگاه و یا کمک موردی پرداخت شده است.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی ایلام گفت: انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک اقدامی ضروری و راهکاری مناسب برای پیشگیری از تولد کودکان معلول است.
وی افزود: خطر تولد فرزند معلول برای خانواده‌های با عضو معلول، نسبت فامیلی زوج‌ها و سن بالای مادران، بیشتر از سایرخانواده‌ها است.
افسرده بیان‌کرد: در این زمینه با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج و قبل از بارداری و‌ حین بارداری، احتمال تولد فرزند معلول به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل بهزیستی ایلام به نقش مشاوره‌های ژنتیک در بروز و کاهش معلولیت اشاره کرد و افزود: به همین منظور سه مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین خطر جهت مراجعان در زمینه‌هایی نظیر پیش از ازدواج، پیش از بارداری، حین بارداری، وجود بیماری‌های پُرخطر و تکرارشونده در خانواده و وجود فرزند معلول مشغول هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن نرخ آزمایش ژنتیک، در این زمینه بهزیستی با توجه به اعتبارهای موجود، برای پرداخت به زوج‌های نیازمند با اولویت مددجویان زیر پوشش همت دارد.
افسرده غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 25-15 سال و طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان زیر پوشش با هدف شناسایی موارد خطرزا پیش از تولد نوزاد معلول را از دیگر طرح‌های این اداره کل برای پیشگیری از تولد نوزاد دارای معلولیت عنوان کرد.

شناسه خبر 40055