شناسه خبر:40112
1400/2/13 09:48:10

سپهرغرب، گروه خبر: اوایل دهه 80 در سنندج، شور احداث تله‌کابین آبیدر سنندجی‌ها و حتی کردستانی‌ها را محو خود کرده بود؛ اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این پروژه 18 سال بدون هیچ فعالیت عمرانی باقی بماند.
سال 1382 در زمان ریاست پیمان سنندجی، شهردار وقت سنندج، شو تبلیغاتی احداث تله‌کابین آبیدر سنندج مطرح و تفاهم‌نامه آن در سال 1384 منعقد شد تا مردم سنندج با تله‌کابین بتوانند از مناظر زیبای آبیدر لذت ببرند.
زمانی که این قرارداد منعقد شد، کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که چنین بلایی سر پروژه بیاید و بعد از گذشت 18 سال، هنوز هیچ عملیات عمرانی در ساخت آن مشاهده نشود!
در چندسال اخیر هر مسئول و نماینده مجلسی برای جلب اعتماد مردم شهر سنندج ساخت پروژه تله‌کابین آبیدر را سیبل خود قرار داده است و گاهای برای آن نیز سرمایه‌گذاران به‌نام خارجی معرفی و هیئت سرمایه‌گذار آلمانی را به استان آورده‌اند، اما این‌ها همگی فقط در روی کاغذ و به‌صورت حرف باقی مانده است.
حال رؤیای ساخت تله‌کابین در آبیدر سنندج کم‌کم بیست‌ساله شده و با این افزایش هزینه‌ها که هرروزه با شرایط تحریم و گرانی ارز و غیره شاهد آن هستیم، شاید در سنندج ابدی شود و هرگز به نتیجه نرسد.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سنندج در پاسخ به این سؤال که پروژه تله‌کابین سنندج به کجا رسیده است؟ گفت: این پروژه سال‌ها است که بلاتکلیف مانده و این درحالی بوده که آغاز آن اوایل دهه 80 در سنندج بوده است.
آرش اسماعیل‌نسب افزود: اگر امروز می‌بینیم که پروژه در سنندج مسکوت مانده، به این دلیل است که هزینه‌های ساخت آن سرسام‌آور بوده و با توجه به درآمد مردم سنندج، اگر پروژه هم ساخته شود، سال‌ها طول می‌کشد که هزینه‌های ساخت آن برگردد.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سنندج بیان کرد: در چندسال اخیر شرکت‌های خارجی زیادی ازجمله یک شرکت فرانسوی حاضر به ساخت تله‌کابین آبیدر شدند، اما با تحریم کشور، این شرکت‌ها نیز نتوانستند ساخت پروژه را به پایان برسانند.
به گفته وی یکی دیگر از مشکلاتی که ساخت پروژه را تحت تأثیر قرار داده است، اراضی ملی هستند که به هیچ عنوان قابلیت واگذاری ندارند.
این مقام مسئول در اظهاراتی تکراری و بی‌ثمر خاطر نشان کرد: در یکی دو ماه آینده تصمیماتی درباره اینکه پروژه طی یک فراخوان به پیمانکار یا سرمایه‌گذار واگذار شود، اعلام خواهد شد و امیدواریم مشکل ساخت این پروژه نیز حل شود و مردم شهر سنندج بتوانند گشت با تله‌کابین را در آبیدر تجربه کنند.
اسماعیل‌نسب اذعان کرد: اگر حقیقت ماجرا را درنظر بگیریم، ساخت این پروژه قبل از آغاز دهه 90 باید به اتمام می‌رسید، چراکه امروز هم هزینه‌های ساخت بسیار بالا بوده و هم تحریم‌ها سد محکی در برابر آن درست کرده‌اند.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری سنندج اظهار کرد: خوشبختانه در اواسط دهه 80 یک‌سری وسایل ساخت تله‌کابین توسط شهرداری خریداری شده که با توجه به مطالعات کارشناسی می‌توان آن‌ها را هنوز در ساخت پروژه استفاده کرد.
در طول 18 سال اخیر از پیمان سنندجی، شهرداری که برای نخستین‌بار در اردیبهشت‌ماه سال 82 این پروژه را مطرح کرد، گرفته تا فریدون پوررضایی، مهدی حسام شریعتی، کامیاب شادمان و منوچهر فخری شهرداران سابق و حشمت‌الله صیدی، شهردار فعلی و اعضای شورای شهر بارها وعده بهره‌برداری از پروژه تله‌کابین را به مردم سنندج داده‌اند، اما هیچ‌کدام از وعده‌های آن‌ها در مورد این پروژه اجرایی نشده است.
حال تنها مهم این است که مردم سنندج باید تا به کی منتظر وعده و وعیدهای مختلف و سرکاری نمایندگان مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، مسئولان شهری و اعضای شورای شهر باشند تا تله‌کابین را در سنندج تجربه کنند؟! افکار عمومی منتظر پاسخ این سؤال و خواسته مردمی از آقایان مسئول است.

شناسه خبر 40112