شناسه خبر:40172
1400/2/15 10:00:28

سپهرغرب، گروه خبر: جاده «قاضی‌خان» بعد از 17 سال هنوز هم به بهره‌برداری نرسیده است و مسئولان هچنان وعده افتتاح «به‌زودی» می‌دهند.

محورهای مواصلاتی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حمل‌‌ونقل بار و مسافر، کنترل مرگ‌ومیر و تصادف در جاده‌ها هستند و در توسعه هر منطقه نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سال 84 بود که کلنگ ساخت پروژه محور قاضی‌خان بدره به زمین زده شد، اما با گذشت بیش از 17 سال از کلنگ‌زنی، این پروژه متأسفانه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

این درحالی است که پروژه مذکور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان ایلام بوده که شمال استان را به جنوب متصل می‌کند و بی‌شک تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات در استان خواهد داشت، اما متأسفانه بی‌توجهی مسئولان به این پروژه سبب شده پس از سال‌ها، کماکان مسئولان به دادن وعده اکتفا کنند.

پروژه‌ای که نمایندگان چند دوره مجلس شورای اسلامی با وعده تحقق آن صندلی بهارستان را از آن خود کردند و عمر نمایندگی آنان به پایان رسید؛ اما «جاده قاضی‌خان» همچنان ماند تا وعده دیگر نمایندگان فعلی و آینده استان ایلام باشد. استانداران چند دولت نیز وعده بهره‌برداری آن را دادند، اما وعده آنان نیز سرنوشتی چون وعده نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت و به فرجام نرسید که از نمونه این وعده‌های بسیار، نوید استاندار وقت ایلام محمدرضا مروارید‌ در تاریخ سوم بهمن‌ماه سال 93 بود که گفت «اعتبار لازم برای تکمیل این جاده (قاضی‌خان) در اعتبارات استانی تصویب شده است که باید تا پایان سال و یا نهایتاً تا دو ماه پس از سال 94، تکمیل شود».

امروز بعد از وعده استاندار وقت ایلام و سایر استانداران و نمایندگان مجلس و مدیران مسکن و شهرسازی و با گذر 17 سال از آن، افتتاح و بهره‌برداری از جاده قاضی‌خان بر سر زبان‌ها افتاده و دوباره بر صدر اخبار نشسته است که افتتاح جاده قاضی‌خان «به‌زودی» انجام می‌شود.

خبری شدن موضوع مذکور این سؤال را در ذهن شهروندان به‌وجود آورده است که به‌راستی آیا بعد از 17 سال جاده قاضی‌خان به بهره‌برداری خواهد رسید؟

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: طرح راهسازی سیروان- بدره یکی از پروژه‌های مهم استان است که علاوه‌بر آنکه مسیر ارتباطی دو شهرستان سیروان- بدره را 85 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند، در ایمن‌سازی آن نیز مؤثر است.

علی‌اکبر بسطامی با بیان اینکه تنها حدود 500 متر از آسفالت این پروژه باقی مانده است، اظهار کرد: این پروژه به‌زودی تکمیل شده به بهره‌برداری خواهد رسید‌.

بسطامی به اهمیت این پروژه اشاره کرد و گفت: احداث راه ارتباطی سیروان- بدره یکی از پروژه‌های مهم استان بوده که ضروری است مورد توجه قرار گیرد.

   پُرهزینه‌ترین پروژه راهسازی استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز دراین‌باره گفت: جاده قاضی‌خان هم‌اکنون در مرحله آسفالت قرار دارد و تا پایان فعالیت دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

عبدالله بهادری با بیان اینکه 6 کیلومتر از جاده قاضی‌خان در محدوده شهرستان سیروان و هفت کیلومتر در شهرستان بدره قرار دارد، افزود: بهره‌برداری از این پروژه سبب خروج شهرستان سیروان از بن‌بست و اتصال آن به شهرستان بدره می‌شود.

وی به کاهش 80 کیلومتری مسیر‌ سیروان به بدره با بهره‌برداری از این پروژه اشاره و اظهار کرد: قرارگیری پستی و بلندی‌ها، رودخانه و غیره در مسیر، سبب شد این پروژه یکی از پُرهزینه‌ترین پروژه‌های راهسازی استان شود.

با این وصف به نظر می‌رسد 17 سال انتظار برای مردم ایلام در افتتاح و بهره‌برداری از جاده‌ای که فقط 12 کیلومتر طول آن است، نشان از آن دارد که این پروژه تنها پروژه‌ای بوده که برای میزهای کنفرانس و وعده‌های نمایندگان و استانداران و مدیران مناسب است که هرسال نوید افتتاح آن را بدهند و بعد از آن نیز برود تا نشست و میز کنفرانس خبری دیگر و وعده افتتاح اخیر که نماینده مردم ایلام و مدیرکل مسکن و شهرسازی نیز از آن خبر می‌دهند، داری تناقض است! چراکه مدیرکل مسکن، راه و شهرسازی از افتتاح آن تا پایان دولت خبر می‌دهد و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید به‌زودی.

شاید پایان دولت، دولت‌های آینده باشد و به‌زودی نیز 17 سال دیگر، به‌هرحال هرچه باشد، مردم شهرستان‌های بدره و سیروان 17 سال در انتظار ساخت 12 کیلومتر راه هستند تا شاهد تصادفات مرگبار در این محور نباشند.

شناسه خبر 40172