شناسه خبر:40423
1400/2/20 09:34:47

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌ گسترده سپاه به‌لحاظ نیروی انسانی و اشرافیت امنیتی، گفت: سپاه در حفاظت از آثار تاریخی استان می‌تواند یاریگر میراث فرهنگی باشد.

جبار گوهری روز یکشنبه در دیدار با سردار بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) بر ضرورت بهره‌گیری از توان فرابخشی برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی در استان تأکید کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به گستردگی مأموریت‌های سازمانی و تعدد آثار تاریخی، این اداره‌ کل نیازمند همراهی و همکاری سایر ارگان‌ها در پیشبرد اهداف سازمانی به‌ویژه حفاظت و صیانت از میراث تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان است.

این مقام مسئول ادامه داد: به‌لحاظ فرهنگی نیز آماده همکاری گسترده با مجموعه سپاه نبی اکرم (ص) استان هستیم.

گوهری همچنین به ظرفیت پروژه راهیان‌ نور اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری مذهبی با پشت سر گذاشتن شرایط کرونا، آماده هرگونه همکاری و هم‌افزایی در این حوزه هستیم.

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: کشور و استان به‌لحاظ عقبه تاریخی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که باید برای حفظ و نگهداری آن سختگیری صورت گیرد تا این پیشینه و تمدن به فراموشی سپرده نشود.

سردار بهمن ریحانی افزود: خوشبختانه در کشور قوانین سختگیرانه خوبی برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی وضع شده که این سخت‌گیری‌ها در قانون برای حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی ضروری است.

وی با بیان اینکه ایران دارای یک پیشینه تاریخی ارزشمند است که داشته‌های فرهنگی بسیار گران‌قدری دارد، یادآور شد: چه در دوره اسلامی و چه پیش از اسلام آثار تاریخی بسیار مهمی در کشورمان وجود دارد که نشان از تمدن غنی و اصیل بودن این سرزمین است.

سردار ریحانی تأکید کرد: در هر کدام از موزه‌های بزرگ دنیا بخش مهمی به‌عنوان ایران وجود دارد که آثار ارزشمند تاریخی کشورمان در آن به نمایش درآمده که در سالیان گذشته به تاراج رفته و از کشور خارج شده است.

وی یادآور شد: حفاظت از میراث‌ فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های آینده یک وظیفه ملی است که باید مورد توجه همه باشد.

فرمانده سپاه نبی اکرم (ص) کرمانشاه ادامه داد: در کنار ضرورت حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی، باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که شرایط هم‌زیستی مناسبی بین مردم و آثار تاریخی ایجاد شود که قوانین بازدارنده زندگی مردم را نیز مختل نکند.

وی اضافه کرد: با توجه به گسترش آثار تاریخی، دولت به‌لحاظ نیروی انسانی و اعتبارات توانایی حفاظت، نگهداری و مرمت همه آثار را ندارد و باید از ظرفیت‌های فرابخشی به‌ویژه بخش خصوصی استفاده شود.

سردار ریحانی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل فرهنگی در محوطه‌های تاریخی فرهنگی، گفت: شاید بسیاری از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر باشد، اما باید به‌گونه‌ای رفتار شود که قوانین بازدارنده با ملایمت و حفظ شأنیت افراد لحاظ شود.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت‌شده ملی، یک اثر ثبت‌شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق‌بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پرآو، کاروانسراهای شاه‌عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و غیره از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه دو میلیون نفر جمعیت ساکن در دو هزار و 595 روستا و 34 شهر دارد.

شناسه خبر 40423