شناسه خبر:41013
1400/3/2 10:54:53

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع دستی کرمانشاه از تلاش برای جلوگیری از فراموشی هنر دست‌ساز هزاران‌ساله کرمانشاهیان خبر داد.

حسین ویسی با اشاره به قدمت و دیرینگی رشته نمدمالی در کرمانشاه، اظهار کرد: نمدمالی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دست‌ساز منطقه است که تاکنون زمان دقیقی برای پیدایش آن مشخص نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: هرچند این هنر دست‌ساز ارزشمند در دهه‌های گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت و در اکثر خانه‌های مردم کاربرد داشت، اما هرچه زمان گذشت، نقش آن در خانه‌ها کم‌رنگ‌تر شد و دیگر امروز در کمتر خانه‌ای می‌توان نمد پیدا کرد.

معاون صنایع دستی استان اضافه کرد: کم‌رنگ شدن توجه به این هنر دست‌ساز در سال‌های اخیر باعث شده تا تعداد هنرمندانی که در این رشته کار می‌کنند، به عدد انگشتان یک دست هم نرسد، بنابراین این رشته در معرض خطر فراموشی و نابودی قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: البته در این سالها «مهرعلی نجفیان»، یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان این رشته در استان تلاش کرده تا با ایجاد تغییراتی در نمدمالی مطابق با سلیقه روز آن را به مردم عرضه کند که کار بسیار ارزشمندی است، اما برای زنده ماندن این هنر اصیل اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ویسی تصریح کرد: به این منظور نه‌تنها برای رشته نمدمالی بلکه برای سه رشته دیگر یعنی مرس‌بافی، ارغوان‌بافی و موج‌بافی که در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند، کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان آنکه این رشته‌ها بومی کرمانشاه هستند و ریشه در فرهنگ و آداب مردم این استان دارند، عنوان کرد: باید مردم را تشویق به استفاده از صنایع دستی استان کنیم، چراکه این کار علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای جوانان، به حفظ هویت فرهنگی مردم ما هم کمک خواهد کرد.

معاون صنایع دستی کرمانشاه افزود: البته باید این مسئله را هم درنظر بگیریم که امروزه دیگر صنایع دستی جزء کالاهای اساسی مردم محسوب نمی‌شود و به‌واسطه تغییر در سبک زندگی، بیشتر به‌عنوان یک کالای تزئینی به آن نگاه می‌کنند که در این راستا باید هنرمندان خوش‌فکر و خوش‌ذوق بتوانند با نوآوری و خلاقیت طبق نیاز روز و سلیقه مردم آن‌ها را خلق کنند تا این رشته‌ها بتوانند راه خود را ادامه دهند.

شناسه خبر 41013