شناسه خبر:41020
1400/3/2 11:04:02

سپهرغرب، گروه خبر: معضل همیشگی افت فشار و قطعی آب در شهرستان چوار امان مردم را بریده و شکل بحرانی به خود گرفته است و این‌بار با قطعی چندروزه، بازرسی به مشکل ورود کرده است.

شهرستان چوار چند سال است که ازلحاظ آب دچار مشکلات زیادی شده‌اند و مردم آن خواستار رسیدگی فوری به این مشکل هستند؛ مسئله تکراری که در فصل تابستان برای یکایک نقاط گرمسیر استان ایلام نمایان می‌شود مشکل قطعی آب است.

قطعی مکرر و طولانی آب دیگر برای مردم این شهر عادی شده است و مسئولان نیز هر بار برای این قطعی یک دلیل مطرح می‌کنند.

این شهرستان در طول سال به‌ویژه در فصل تابستان با قطعی آب مواجه هستند اما هیچ مسئولی حاضر به رفع این مشکل نیست و مشکل قطعی آب را به مشکلات بودجه‌ای مرتبط می‌دانند.

  مشکل دیرینه قطعی آب در چوار

رئیس شورای شهر چوار گفت: شهرستان چوار و روستاهای اطراف آن سالیان متمادی است که با مشکلات بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و دولت هیچ‌گونه اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده است و این مردم برای مایحتاج اساسی و مایه حیات با مشکل مواجه هستند.

عباس خان‌محمدی افزود: منبع و شبکه آب چوار قدیمی و فرسوده است و نیاز به تجهیز و مرمت دارد که ایجاد تجهیزات شبکه و تأسیس منبع آب از اولویت‌هایی است که باید مدنظر مسئولین قرار گیرد؛ این مشکل آب چوار نیاز به اعتبارات کلان استانی و حتی ملی دارد و مسئولان باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

وی گفت: با پیگیری که انجام دادیم سازمان آبفای استان عدم اعتبارات را مقصر اصلی عقب‌ماندگی برای رفع این مشکل می‌دانند پس چرا برای آب پتروشیمی طی یک الی دو ماه از دورترین نقطه چوار و از سد گلال آب می‌آورند اما برای مردم که تمام سختی‌ها را به جان خریده حاضر نیستند کاری انجام دهند؛ در اینجا جان آدم‌ها اندازه آهن‌آلات پتروشیمی و یا پالایشگاه گاز ارزش ندارد امیدواریم مسئولین در این زمینه اقدامی انجام دهند.

  لوله‌ها دچار فرسودگی و شکستگی هستند

روح‌الله آذرخش یکی از اهالی شهرستان چوار گفت: با توجه به اینکه خطوط لوله‌هایی که روی شبکه آب شهرستان چوار قرار گرفته متعلق به سال‌های دور و دچار فرسودگی و شکستگی‌های زیادی است که باعث قطعی آب این شهرستان می‌شود.

وی افزود: اهالی شهرستان چوار نسبت به عدم تعویض لوله‌ها و بی‌برنامگی، عدم تخصیص بودجه، بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری مسئولین امر به این موضوع در طول سال که باعث قطع آب شهرستان می‌شود گلایه دارند.

این شهروند گفت: در طول چند سال گذشته مکاتبات و رایزنی‌های فراوانی از طرف مردم و شورای اسلامی چوار صورت گرفته اما تابه‌حال هیچ‌گونه اقدام خاصی از طرف اداره آبفای استان انجام نشده است که تنها به وعده‌های توخالی اکتفا کرده‌اند و امیدواریم مسئولین نسبت به رفع این مشکل اقداماتی سریع‌تر در این فصل تابستان انجام دهند.

  مشکل قطعی آب رفع شده است

مسئول آب و فاضلاب شهرستان چوار گفت: علت قطعی آب در چند روز گذشته مشکل شکستگی خط انتقال لوله آب بوده که با تلاش شبانه‌روزی و حضور میدانی همکارانم این مشکل برطرف شده و الآن فعلاً هیچ‌گونه مشکل قطعی آب در شهرستان چوار نداریم.

یوسفی افزود: قطعا امسال تمام تلاش ما این است که به‌هیچ‌وجه قطعی آب نداشته باشیم؛ به تمام همکاران در حوزه بهره‌برداری و مأموران تعمیرات و شکستگی اعلام کردیم که با توجه به مشکل شکستگی آب تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی گفت: با توجه به کمبود بارش امسال و همچنین بحران جهانی مسئله قطعاً سهمیه‌بندی صورت می‌گیرد ولی برای شهرستان چوار آب به حد کافی وجود دارد و تصمیمی برای سهمیه‌بندی فعلاً گرفته نشده است.

مسئول آب و فاضلاب شهرستان چوار ادامه داد: از مردم در این فصل از سال با توجه به مشکل کم‌آبی تقاضا داریم که نسبت به ذخیره‌سازی آب مورد نیاز خود اقدام کنند تنها مشکلی که برای ما در این فصل از سال پیش می‌آید برای کسانی است که آب ذخیره‌سازی نمی‌کنند اگر با توجه به مشکل شکستگی لوله آب که یک امری غیرقابل‌اجتناب است باعث قطعی آب شود با ذخیره‌سازی آب توسط مردم می‌توان از این مشکل کاسته شود و امیدوارم مردم نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب بتوانند در این زمینه به ما کمک کنند.

  شکستگی لوله از علل چندروزه قطعی آب در چوار بود

مدیر روابط عمومی آبفای استان ایلام گفت: با حضور سازمان بازرسی و ادارات مربوطه در چند روز گذشته مشکل قطعی آب شهرستان چوار که به علت نوسانات ایستگاه پمپاژ برق و به‌دنبال آن به علت برگشت آب به خط انتقال لوله دچار شکستگی شد که بلافاصله این مشکل هم برطرف شد.

محمد‌تقی رشیدی افزود: قرار است از آبی که از ایلام افزایش می‌دهیم به شبکه خطوط لوله آب شهرستان چوار انتقال دهیم که با ایجاد چند حلقه چاه بتوانیم مشکل آب این شهرستان را حل کنیم.

  عدم تعبیه شیرآلات کنترلی یک‌طرفه

مدیرکل بازرسی استان ایلام در جریان بازدید از تأسیسات آب‌رسانی شهرستان چوار و همچنین در جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان چوار و مدیرعامل آبفا استان اظهار کرد: بخشی از مشکل پیش آمده در زمینه آب‌رسانی شهرستان چوار، میراث گذشته در حوزه خطوط انتقال از چاه‌های آب بوده است که می‌توان به عدم تعبیه شیرآلات کنترلی یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت آب و تسریع در مراحل رفع خرابی و شکستگی لوله اشاره کرد.

مهدی اصلانی در ادامه تأکید کرد: بااین‌وجود بایستی همواره مدیریت دستگاه یک قدم جلوتر بوده و در سطحی بالاتر پیش‌بینی مشکلات احتمالی را در نظر گیرد، ضمن آنکه در مسیر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌ها، توجه به منابع جدید، بازبینی، بازخوانی و حفظ داشته‌ها و ظرفیت‌های کنونی نیز حائز اهمیت ویژه است.

  راهکارهای مقابله با قطعی آب چوار

وی در ادامه بیان مشکلات و راهکارهای موجود در نحوه مواجهه با قطعی آب شهرستان چوار و سایر مشکلات حیطه آب‌رسانی آبفای استان اظهار کرد: تجهیزات و سیستم‌های هوشمند (تله‌متری)، ضرورت تقویت کنترل عوامل مستقر در حیطه مخازن و منابع تامین آب، اعزام اکیپ‌های بازدید میدانی از مرکز استان، تقویت حوزه‌های نظارتی و بازدیدهای درون‌سازمانی، بهبود و ارتقای مدیریت کلان، عدم مدیریت صحیح فضای رسانه‌ای و پاسخگویی به موقع و مناسب به افکار عمومی ازجمله موارد مهم توجه است.

مدیرکل بازرسی استان ایلام همچنین ادامه داد: بازدیدهای ادواری هوشمندانه از لوله‌ها و خطوط انتقال آب، ضرورت نصب شیرهای یک طرفه در پروژه‌های جدید آبفا برای حل مشکل بازگشت و هدر رفت آب، استفاده از مخازن جایگزین، ژنراتورهای تامین برق، استفاده از انرژی‌های تاثیرپذیر و دوربین‌های مداربسته جهت کنترل تاسیسات آبفای استان از جمله مواردی است که بایستی در دستور کار مدیریت آبفای استان قرار گیرد.

اصلانی گفت: اطلاع‌رسانی به هنگام و مستمر تا رفع خرابی در رسانه‌ها برای تقویت پاسخگویی عمومی، جلوگیری از ایجاد شایعات، تصور بی‌تفاوتی، افزایش اعتماد عمومی و ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای شناسایی بموقع وقوع خرابی و آسیب‌های خطوط یا شبکه انتقال آب و جدیت بیشتر برای تسریع در رفع خرابی برای جلوگیری از تکرار قطعی آب شهرستان با مدت بیش از یک شبانه روز بایستی مورد توجه واقع شود.

وی اضافه کرد: شناسایی نقاط موردنیاز برای تعبیه و نصب شیرهای کنتور یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت آب در فواصل بین منهول و جایگاه‌های شیرفلکه‌ها در مواقع رفع خرابی‌ها در تمامی شهرستان‌ها و پیش‌بینی اعتبار موردنیاز برای طرح اصلاح خطوط انتقال آب به عنوان برنامه‌های آتی آبفا و ترجیح آن بر طرح‌های توسعه آبفا پیشنهاد کردند تا شاهد رخداد مشکلاتی مشابه نباشیم.

  سرعت عمل در مراحل عیب‌یابی و رفع خرابی مناسب نبوده است

فرماندار چوار در این بازدید گفت: با اطلاع و پیگیری مستمر برای رفع خرابی خط انتقال آب و ایجاد هماهنگی‌های لازم سایر دستگاه‌ها مانند اداره برق، ولیکن اعزام اکیپ‌های تخصصی از مرکز استان برای تسریع در مراحل عیب‌یابی و رفع خرابی مناسب نبوده و به لحاظ مدیریت پیگیری رفع خرابی در آبفا شهرستان، می‌بایست این نقیصه با سرعت عمل بیشتری برطرف می‌شد و حساسیت و ضرورت تسریع در این موضوع در شرایط خاص کنونی نزدیکی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

فهد کمالوند افزود: مردم شهرستان به دلیل فاصله نزدیک 15 کیلومتری تا مرکز استان، انتظار و مطالبه به حق برای تسریع در رفع این مشکل قطعی آب را داشتند و مشکلات تأمین آب روستاها و آب‌رسانی عشایر نیز وجود دارد که باید اصلاح شود.

رفع مشکل آب نیازمند اهتمام مسئولان و حمایت دستگاه‌های مرتبط شهرستانی و استانی است و همدلی و مدیریت‌های جهادی در دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

با توجه به آنکه آب بعد از امنیت مهم‌ترین نیاز مادی حیاتی بشری است، بنابراین برای رفع مشکلات قطعی آب، باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و هنر مدیریت، رفع مشکلات بر اساس منابع موجود است و باید آمادگی لازم برای شرایط بحرانی وجود داشته باشد تا به سهولت و سرعت آمادگی خدمت به مردم فراهم شود.

شناسه خبر 41020