شناسه خبر:41302
1400/3/8 10:40:16


سپهرغرب، گروه خبر: با وجود گذشت بیش از دو سال از سیل ویرانگر پلدختر، مردم این مناطق همچنان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
خسارت سیلاب پلدختر بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعلام شد که با کمک دولت، سپاه، بسیج، ارتش، هلال‌احمر و خیرین بخشی از خسارات سیل تاحدودی جبران شد و بلافاصله بازسازی این مناطق در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از دو سال از وقوع سیل ویرانگر 98 می‌گذرد و در این گزارش به آخرین وضعیت بخش مرکزی پلدختر می‌پردازیم.
با گذشت دو سال از سیل در بخش‌هایی مانند مسکن، پیشرفت‌های بسیار زیادی اتفاق افتاده و بیشتر روستاییان پلدختری در منازل مسکونی نوساز اسکان یافتند، اما برخی مشکلات در روستاهای بخش مرکزی همچنان روستاییان را آزار می‌دهد.
پُل‌های ارتباطی روستاهای پران پرویز به‌عنوان بزرگ‌ترین روستای بخش مرکزی پلدختر بعد از گذشت دو سال هنوز نیمه‌کاره و روند احداث آن بسیار کُند است و همین موضوع سبب نارضایتی اهالی این روستا شده، پُل ارتباطی بابازید که راه ارتباطی جنوب به غرب است، با تلاش‌های صورت‌گرفته در آستانه بهره‌برداری است، پُل پران پرویز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش مرکزی پلدختر بعد از گذشت دوسال همچنان روند احداث آن لاک‌پشتی است.
   پُل تخریب‌شده گُل‌گُل بازسازی نشد
پل گُل‌گُل که جاده ترانزیتی تهران- جنوب از روی آن عبور می‌کرد، در سیل دو سال قبل تخریب شد که متأسفانه بعد از گذشت دو سال هیچ اقدامی برای بازسازی این پُل صورت نگرفته و رانندگان از جاده جایگزینی که از کنار روستای گُل‌گُل عبور می‌کند، تردد می‌کنند که همین مسئله مشکلات و مخاطراتی برای مردم ایجاد کرده است.
روستای چم گز در بخش مرکزی به سبب قرار گرفتن در حریم رودخانه کشکان نیازمند دایک حفاظتی است و بیش از 15 واحد مسکونی در این روستا در آستانه ریزش به داخل رودخانه کشکان هستند‌، با وجود پیگیری‌های مسئولان شهرستان هنوز این مشکل برطرف نشده و مردم این روستا نگران هستند.
برخی روستاهای سیل‌زده بخش مرکزی هنوز با پسماندهای سیل مواجهه هستند و معابر‌ و خیابان‌های آن‌ها ازجمله روستای چم‌مهر خاکی است که در فصل زمستان شاهد مشکلات عمده‌ای برای تردد مردم بودیم و در آستانه فصل گرما و تابستان نیز گرد و خاک ایجادشده مشکلاتی را به‌وجود آورده است.
   مشکلات مخابراتی روستاهای سیل‌زده پلدختر
سیلاب 98 تمام زیرساخت‌های مخابراتی پلدختر را نابود کرد و مراکز مخابراتی روستاهای چم‌مهر و بابازید که روستاهای اطراف آن‌ها هم از این مرکز تغذیه می‌شد، از بین رفت که متأسفانه با گذشت بیش از دو سال از سیل ویرانگر هنوز این مراکز بازسازی نشده و روستاهای سیل‌زده پلدختر همچنان با مشکلات مخابراتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
راه ارتباطی پلدختر به میدان بزرگ که به‌عنوان راه ارتباطی جایگزین به روستای چم‌مهر در سیل 98 مورد توجه بود، دارای مشکلات اساسی است و رفت‌وآمد در این جاده مخاطراتی برای مردم ایجاد کرده که ضرورت دارد قبل از هرگونه حادثه‌ای نگاه ویژه‌ای به آن شود.
خسارت کشاورزان روستایی هنوز پرداخت نشده و روستاییانی که زمین‌های کشاورزی خود را در سیل از دست دادند، چون شغل اکثر مردم در این روستاها کشاورزی است، به سبب بیکار بودن در روستاهای هم‌جوار و با اجاره کردن زمین درحال کشاورزی هستند که همین موضوع بار مضاعفی را بر دوش کشاورزان گذاشته است.
   لزوم احداث دایک حفاظتی چم‌گز پلدختر
بخشدار مرکزی پلدختر با اشاره به اینکه مشکلاتی در روستاهای سیل‌زده بخش مرکزی پلدختر وجود دارد، اظهار کرد: دولت تعهدات خود در روستاهای چم‌مهر و بابازید را به‌صورت صدرصدی انجام داده است و منازل سیل‌زدگان آماده اسکان آن‌ها است، اما ما شاهد هستیم که برخی سیل‌زدگان به منازل قبلی خود که در حریم رودخانه کشکان قرار دارد و امور آب یا بنیاد مسکن مالکیت آن‌ها را دارند، برگشته‌اند.
بابک امرایی با بیان اینکه هیچ‌گونه تعارضی در بخش مرکزی وجود ندارد و مردم سیل‌زده به حق خودشان رسیدند، افزود: تنها روستایی که در بخش مرکزی مشکل دارد و بودجه میلیاردی برای احداث دیوار ساحلی آن نیاز است، روستای چم‌گز بوده که پیگیر آن هستیم؛ قول داده‌اند امسال بودجه برای احداث دیوار ساحلی این روستا تخصیص دهند.
بخشدار مرکزی پلدختر عنوان کرد: 16 واحد مسکونی در روستای چم‌گز نیاز به جا‌به‌جایی دارند که وعده دادند زمین برای جابه‌جایی این 16 واحد خریداری و زمین و تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا ساخت‌وساز جدید انجام دهند و دیواره ساحلی برای این روستا احداث می‌شود.
وی بیان کرد: جاده روستای چم‌گردله دارای مشکلات اساسی است که چندین‌بار از راهداری پیگیر حل این مشکل بودیم، اما تاکنون نتیجه نداده است.
   استقرار بیش از 70 درصد مردم روستای چم‌مهر در سایت‌های جدید
امرایی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مردم در روستای چم‌مهر در سایت‌های جدید مستقر شدند، گفت: برخی ساکنان چم‌مهر به سبب شغل دامداری که دارند هنوز در منازل قبلی که توسط سیل مخروبه شده، زندگی می‌کنند؛ درصورتی که منازل آنان در سایت‌های جدید آماده اسکان است.
وی با اشاره به اینکه مشکل آب شرب روستای سیل‌زده چم‌مهر به‌طور کامل برطرف شده است، تصریح کرد: بنیاد مسکن به‌زودی جدول‌کشی و احداث کانال برای برخی روستاهای سیل‌زده بخش مرکزی که مشکل دارند را آغاز می‌کند و پیگیری لازم از مسئولان استانی برای حل این مشکلات انجام شده است.
امرایی در مورد پُل پران پرویز گفت: ما شاهد وعده‌های واهی مدیرکل راهداری هستیم و متأسفانه وضعیت این پُل نگران‌کننده و روند آن خیلی کُند است؛ مدیرکل وعده داد که نهایتاً 15 اردیبهشت‌ماه این پُل به بهره‌برداری می‌رسد، اما این اتفاق نیفتاد.
   مشکلات مخابراتی همچنان پابرجا است
بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه در مورد مشکلات مخابراتی روستاهای بخش مرکزی هیچ حرفی برای گفتن نداریم، خاطرنشان کرد: مخابرات در بخش مرکزی پلدختر ضعیف عمل کرده، بارها پیگیری برای حل مشکلات مخابراتی روستاهای بخش مرکزی انجام شده، حتی از ظرفیت امام‌جمعه پلدختر هم برای حل این مشکل استفاده شده است، اما متأسفانه هربار مخابرات به وعده خود عمل نمی‌کند.
وی بیان کرد: روستاهای وره‌زره و خرسدر بیش از 15 سال است که ارتباط تلفنی ندارند و زیرساخت مخابراتی روستاهای چم‌مهر و بابازید در سیل از بین رفته است و برخی روستاهای جنوب پلدختر و منطقه واشیان اصلاً سیل‌زده نیست، اما مشکل مخابراتی دارند، به‌طوری که شاهد هستیم ارتباط تلفنی اکثر روستاهای بخش مرکزی قطع بوده که این نشانه ضعف مخابرات است.
   بیش از 70 درصد روستاهای بخش مرکزی پلدختر از تلفن ثابت محروم هستند
امرایی گفت: بیش از 70 درصد روستاهای بخش مرکزی پلدختر از تلفن ثابت محروم هستند و آنتن‌دهی تلفن همراه در خیلی از روستاها ازجمله واشیان و میانکوه غربی افتضاح است.
بخشدار مرکزی پلدختر تصریح کرد: برخی دانش‌آموزان این مناطق و روستاهایی مانند هلوش برای استفاده از اینترنت باید به بلندترین نقطه روستا بروند که ما بارها برای حل این مشکلات مکاتبه انجام داده و مدیران کل را هم به این روستاها دعوت کرده‌ایم، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی اظهار کرد: قول مسئولان استانی مخابرات برای حل مشکلات روستاهای بخش مرکزی فقط در حد حرف است و ما شرمنده مردم هستیم.

شناسه خبر 41302