شناسه خبر:41408
1400/3/10 10:06:35

سپهرغرب، گروه خبر: مواد غذایی و لبنی همواره در این شرایط کرونایی در سایه بی‌خیالی و بی‌توجهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به‌صورت روباز و خارج از یخچال عرضه می‌شود.

رعایت بهداشت و اصول بهداشتی همواره از اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت جامعه برخوردار بوده است. با شیوع بیماری کرونا و درصد سرایت بالایی که این بیماری دارد رعایت اصول بهداشتی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

مواد غذایی می‌توانند نقش مؤثری در انتقال بیماری و گسترش انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها داشته باشند و از این حیث می‌بایست در تولید و نگهداری آن‌ها بیشترین توجه به کار گرفته شود.

اگر اهل سنندج باشید و به بازار سنندج سرزده باشید شور و شوق و جذابیت خاصی را مشاهده خواهید کرد البته قریب به دو سال است که کرونا گاه و بی‌گاه باعث تعطیلی بازار می‌شود.

آنچه در بازار سنندج به‌ویژه خیابان انقلاب و فردوسی نگاه را به خود جلب می‌کند مواد غذایی روز بازی است که در سایه بی‌نظارتی و بی‌خیالی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و در هیاهوی شلوغی بازار عرضه می‌شود.

در بین شلوغی و ازدحامی که وجود دارد عرضه مواد غذایی آن‌هم به‌صورت روباز و در این شرایط شیوع بیماری کرونا می‌تواند خود عاملی برای انتقال ویروس و حتی سایر بیماری‌ها تلقی شود.

خرما، انواع مواد لبنی، ترشیجات، مرغ، ماهی و... از انواع مواد غذایی است که علی‌رغم انعکاس گزارش‌های رسانه‌ای همواره بدون رعایت کردن اصول بهداشتی در بازار سنندج عرضه و فکری به حال آن نشده است و این در حالی است که روزانه متولیان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اظهارات تکراری مردم را به رعایت بهداشت دعوت می‌کنند!

برای اطلاع از استقبال مردم از این مواد غذایی سری به بازار زدم و با چند شهروند سنندجی دراین‌باره گفت‌وگو کردم که در ادامه خواهد آمد.

محمدی، یکی از شهروندان سنندجی درباره عرضه مواد غذایی روباز در خیابان انقلاب سنندج گفت: اینکه مشاهده می‌کنید مواد غذایی به‌صورت روباز و با عدم رعایت اصول بهداشتی در حال عرضه شدن است را باید در این شرایط کرونایی ضعفی در مدیریت مسئولان امر و این مغازه‌داران دانست.

وی افزود: الآن چندین و چند سال است که این مواد غذایی به‌صورت روباز به مردم به‌فروش می‌رسد و تابه‌حال فکری برای جلوگیری از عرضه این مواد غذایی که خود می‌تواند سرمنشأ انواع بیماری باشد، نشده است.

محمدی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مردم نیز به اصول بهداشتی و رعایت آن هیچ‌گونه اهتمامی ندارند و با خرید از این مغازه‌ها به‌نوعی به ادامه فروش غیربهداشتی مواد غذایی کمک می‌کنند.

در ادامه یکی دیگر از شهروندان سنندجی درباره عرضه مواد غذایی روباز در بازار سنندج اظهار کرد: عرضه و ارائه مواد غذایی روباز به‌خصوص در این شرایط شیوع بیماری کرونا هیچ‌گونه جنبه توجیهی ندارد و باید هرچه زودتر با این افراد برخورد شود.

خانم احمدی ادامه داد: من به‌عنوان یک زن خانه‌دار از کجا باید بدانم که مواد غذایی که از این مغازه‌ها خرید می‌کنم بهداشتی است؟ مگر می‌شود به‌عنوان‌مثال از روی پنیر و ترشی و... میکروب را شناسایی و از بین برد؟

این شهروند سنندجی در ادامه یادآور شد: ادارات و سازمان‌های مربوطه به نظر من باید با این مغازه‌ها برخورد کنند و نگذارند که مواد غذایی مصرفی مردم را در چنین فضای غیربهداشتی عرضه کنند اما آن‌چنان‌که مشخص است آبی هم از مسئولان همیشه توجیه‌گر و بی‌خیال گرم نمی‌شود!

احمدی در پایان سخنان خود بیان کرد: توجه به اصول بهداشتی برای سلامت هر شهروند سنندجی لازم است و به نظر من باید خانواده‌ها بدانند که باید از کجا خرید می‌کنند چراکه روزانه هزاران نفر از کنار این مواد غذایی روباز عبور می‌کنند و خود این رفت‌وآمدها می‌تواند باعث انتقال انواع میکروب‌ها بر روی این مواد غذایی شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به این سؤال که چرا اقدامی برای ساماندهی مواد غذایی روباز انجام نداده‌اید، توضیح داد: اقدامات زیادی تاکنون برای کنترل و جمع‌آوری فروشندگان مواد غذایی روباز انجام‌گرفته است چراکه ازنظر قانونی عرضه مواد غذایی نباید به‌صورت روباز باشد.

ابراهیم قادری افزود: پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای جلوگیری از عرضه مواد غذایی روباز به فروشندگان این اقلام در بازار سنندج این بوده تا مواد غذایی را با یک شیشه بپوشانند تا هم برای مصرف‌کننده قابل روئیت باشد و هم از آلوده شدن مواد غذایی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از 121 فروشنده مواد غذایی خیابان فردوسی و انقلاب سنندج 49مورد را به مراجع قضایی معرفی کردیم و 22مورد نیز پلمب شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در سال جاری تابه‌حال برای چهار مورد اخطاریه صادر شده و 9 فروشنده لبنیات را به دلیل عدم رعایت بهداشت در نگهداری از مواد لبنی به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم.

شناسه خبر 41408