شناسه خبر:41520
1400/3/12 09:49:06

سپهرغرب، گروه خبر: در نخستین رویداد ملی شتاب محصولات توت‌فرنگی بیش از 350 نفر شرکت کردند که از میان 50 ایده برتر، 9 ایده به تأیید نهایی رسیدند.

عادل سی‌و‌سه‌مرده سه‌شنبه (11 خردادماه) در اولین رویداد ملی شتاب (استارتاپ) محصولات توت‌فرنگی که در مرکز علمی کاربردی سنندج یک برگزار شد اظهار کرد که استان کردستان به لحاظ کشاورزی جزو استان‌های توانا است و 16 درصد از اراضی حاصلخیز کشور را در خود جای داده است.

وی افزود که با توجه به ظرفیت و کیفیت استان کردستان در تولید توت‌فرنگی مرغوب در کشور می‌توان در زمینه صادرات و فرآوری این محصول سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته و به تبع آن شاهد رشد اقتصادی و ایجاد شغل در استان باشیم اما به دلیل مشکلات فراوان از جمله انبارداری و بسته‌بندی، تنها از 60 تا 70 درصد ظرفیت تولید استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان تصریح کرد که توت‌فرنگی محصولی است که آب فراوان نیاز دارد و می‌تواند 40 درصد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات تولید کند بنابراین با توجه به ظرفیت خوب آبی و اراضی استان و توانایی بالای تولید توت فرنگی، برگزاری رویدادهای شتاب با موضوع این محصول می‌تواند کمک بسیاری به رشد کمی و کیفی تولید آن در بازارهای داخلی و خارجی بکند.

در ادامه این جلسه رئیس مرکز علمی کاربردی مرکز سنندج یک عنوان کرد که رویداد شتاب محصولات توت‌فرنگی با حمایت دانشگاه علمی کاربردی کردستان و همکاری پارک علم و فناوری استان و اجرای مرکز علمی کاربردی سنندج یک شروع به کار کرد که از طریق تبلیغات و برنامه‌های شبکه برکت 350 نفر در این رویدا شرکت کردند که از میان 50 ایده برتر، 9 ایده به تأیید نهایی رسیدند.

امین‌الاسلام، ادامه داد که ایران یکی از پنج تولید‌کننده اصلی توت‌فرنگی در دنیاست اما به دلیل ضعف در برخی ساختارهای تولید و توزیع و نگهداری آن تاکنون نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برگزاری رویداد‌های شتاب می‌تواند عامل مهمی و کلیدی در توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری با رویکرد پژوهشی و تولید باشد و با شناسایی ایده‌های برتر و جذب و حامیت‌های ملی موجب رشد اقتصادی شود.

شناسه خبر 41520