شناسه خبر:41623
1400/3/17 10:03:43

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندهان مرزبانی سومار از توابع شهرستان مرزی قصر شیرین و شهر خانقین استان دیاله عراق در راستای ارتقای تعاملات و ایجاد روابط صمیمانه دو طرف با یکدیگر دیدار کردند.

فرمانده هنگ مرزی سومار در رأس هیئتی با همتای خود العمید بکر شاکر محمود کلانتر مرزی مندلی و خانقین جمهوری عراق نشست دیپلماتیک با محوریت تعامل و همکاری مشترک مرزی تبادل اطلاعات و مقابله با قاچاق و جرائم مرزی در محل گردان مرزی صلاح‌الدین عراق برگزار کرد.

غلامرضا فتحی‌زاده هدف از تشکیل این ملاقات را افزایش اقدامات کنترلی، جلوگیری از هرگونه ورود و خروج عابرین غیر مجاز و مبارزه جدی با قاچاق کالا و احشام در مرزهای مشترک ایران و عراق، تبادل اخبار و اطلاعات و همکاری‌های متقابل در زمینه موضوعات مشترک و جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان و عابرین غیر مجاز و سایر تخلفات مرزی اعلام کرد.

فتحی‌زاده افزود: گشت‌های مرزی امنیت مرز مشترک را تضمین می‌‌کنند و پاسخگو بودن به امورات مرزی به‌صورت شبانه‌روزی در دو طرف مرز یکی از نشانه‌های جدی بودن طرفین در حفظ و حراست از مرز مشترک است و این مهم باید تداوم یابد.

وی همچنین به پیگیری مصوبات جلسات و ملاقات‌های مرزی قبلی اشاره و عنوان کرد: با توجه به قرار داشتن کشورمان در آستانه انتخابات و از طرفی امکان تلاش گروهک‌های تروریستی در راستای تعرض و نفوذ به خاک جمهوری اسلامی ایران، برخورد با تیم‌های معاند و انسداد نوار مرز به روی متجاوزان مرزی را از کلانتر کشور مقابل خواستاریم و بر نگهداری از میله‌های مرزی، تداوم جلسات کلانتران، تبادل اطلاعات درخصوص گروه‌های تکفیری و قاچاقچیان کالا و احشام و مبارزه با مواد مخدر تأکید داریم.

کلانتر مرزی مندلی و خانقین جمهوری عراق نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، همکاری با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را موجب ایجاد امنیت پایدار در مرزهای دو کشور دانست.

العمید بکر شاکر محمود افزود: امروز ما احتیاج به همکاری و تبادل نظر داریم، زیرا که در غیر این صورت برقراری امنیت به‌سختی انجام می‌شود.

وی با ابراز رضایت از پایبندی دو طرف به مصوبات جلسات قبلی، موضوع گشت‌های هم‌زمان را عنوان کرد و آن را راهکاری مناسب در حوزه امنیت دانست و تداومش را خواستار شد.

این مقام مسئول افزود: نیروهای مرزبانی کشور عراق درخصوص پایبندی به تعهدات مرزی و همچنین تأمین امنیت نوار مرزی در سنگری واحد قرار دارند و با توجه به اشتراکات زیاد بین جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های فی‌مابین باید بیش‌ازپیش افزایش یابد.

وی اظهار کرد: با تعاملات خوب دو طرف و اقدام‌های صورت‌گرفته مرزها از امنیت خوبی برخوردار هستند و مشکلی در حوزه مرزی نداریم و این مرهون زحمات مرزبانان و مرزداران دو طرف بوده و امید است با تعامل هرچه بیشتر این امنیت همچنان حفظ شود.

شناسه خبر 41623