شناسه خبر:41671
1400/3/18 10:51:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به اینکه مردم ایلام در دوران دفاع مقدس سنگ‌تمام گذاشتند، گفت: در بودجه 1400 توجه ویژه‌ای به استان ایلام صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم توجه ویژه‌ای به این استان محروم در تدوین برنامه‌ها داشته باشیم.

محمدباقر قالیباف ‌در بدو ورود به ‌استان ایلام در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در استان شهیدپرور و ولایتمدار ایلام اظهار کرد: این عزیمت چهارمین نظارت میدانی از استان‌های کشور است.

وی ادامه داد: استان ایلام از جمله استان‌هایی است که شناخت دقیقی از روزهای ابتدایی جنگ از آن دارم و مردم بسیار خونگرم و زحمتکشی دارد. این مردم در دوران دفاع مقدس سنگ‌تمام گذاشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزون بر این مهم‌ترین جبهه‌های ایلام توسط جوانان همین استان مورد دفاع و صیانت قرار گرفت، جبهه‌هایی از جمله صالح‌آباد، گیسکه و قلاویزان مورد دفاع قرار گرفت.

قالیباف یادآور شد: پس از جنگ تحمیلی این استان آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت و ایلام امروز یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم که در برنامه هفتم توسعه این استان را در اولویت مسائل زیرساختی به‌ویژه حوزه نفت و گاز، کشاورزی و دامپروری و حمل‌ونقل قرار دهیم. البته در بودجه 1400 مجلس توجه ویژه‌ای به استان ایلام در حوزه محرومیت‌زدایی و اشتغال داشته است.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: هدف از این نظارت میدانی شنیدن مشکلات مردم و دیدن مسائل از نزدیک است، چرا که در ماه‌های پیشِ‌رو آماده تدوین برنامه هفتم توسعه می‌شویم و امیدواریم بتوانیم توجه ویژه‌ای به این استان محروم در تدوین برنامه‌ها داشته باشیم.

قالیباف در عزیمت یک روزه خود به استان ایلام، با حضور در شهرستان آبدانان از پروژه کبیرکوه بازدید و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این مسیر مواصلاتی یکی از مسیرهای منحصربه‌فرد و متصل‌کننده راه‌های شرقی غربی در استان است و افزون بر این مسیر مهم ترانزیتی بار و مسافر به عراق نیز است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه بیش از 10 سال است که آغاز شده ولی طی دو سال گذشته به دلیل تزریق مناسب اعتبارات پیشرفت خوبی داشته است، افزود: ضرورت دارد رقم 500 میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود تا سرعت اجرای پروژه افزایش و پروژه تکمیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: در جلسه شورای اداری استان مصوبه خوبی در جهت پیشرفت این پروژه به تصویب برسد و در برنامه هفتم نیز به این پروژه توجه ویژه شود.

قالیباف ادامه داد: سایر ظرفیت‌های استان با تکمیل زیرساخت و توسعه راه‌ها تکمیل می‌شود که امیدواریم با تعامل مناسب با دولت آینده این پروژه در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: این پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تونل اصلی آن نیز 50 درصد پیشرفت دارد.

لازم به ذکر است؛ پروژه تونل کویرکوه سال 1389 بوده و این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات تکمیل‌نشده است؛ طول تونل اصلی پروژه چهار هزار و 750 متر و طول کلی این پروژه 17/2 کیلومتر است و تاکنون مبلغ 260 میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده و این پروژه کارکرد استانی و کشوری دارد.

شناسه خبر 41671