شناسه خبر:41768
1400/3/20 09:04:15
رئیس مرکز ملی فرش در همدان:

فرش دستباف ایرانی صاحب نشان جهانی شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت یک نشان برای فرش دستباف کشورمان در سازمان جهانی مالکیت معنوی وای پو خبر داد و گفت: از این پس فرش دستباف با این نشان مشخص صادر می‌شود تا اصالت و هویت هنرصنعت ایرانی در عرصه بین‌الملل حفظ شود.

«فرحناز رافع» روز چهارشنبه در جلسه کمیته فرش استان همدان اظهار کرد: با وجود تولیدات ارزنده، فرش دستباف به‌شدت در عرصه مارکتینگ (بازاریابی) و برندینگ ضعیف بوده و در این راستا در 15 ماه اخیر اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وی ثبت جهانی یک نشان برای فرش دستباف را حرکت بزرگی در راستای حفظ و حراست از این هنرصنعت اصیل دانست و گفت: این نشان شامل یک گل شاه‌عباسی است که در وسط آن یک درخت سرو تعبیه شده و اطراف آن نشان صلح و دوستی طراحی شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: این نشان توسط یک شرکت از کره جنوبی به‌صورت رایگان طراحی و با حمایت سازمان جهانی وای پو به ثبت رسیده است.

وی از طراحی سایت بین‌المللی فرش دستباف نیز خبر داد و گفت: این کار هم با همکاری وای پو (سازمان جهانی مالکیت معنوی) در راستای معرفی و ترویج برند فرش ایرانی است که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

رافع تبدیل هر روستا به یک فروشگاه آنلاین را از دیگر اقدامات ارزنده برای رونق تجارت فرش دستباف اعلام کرد و افزود: این نرم‌افزار نیز توسط جمعی از نخبگان درحال طراحی است تا حاصل کار بافنده‌ها به نرخ واقعی و بدون واسطه به فروش برسد.

وی تصریح کرد: به‌زودی طرح فروش اقساطی فرش دستباف با مشارکت بانک کارآفرینی امید با هدف تحریک تقاضا اجرا می‌شود تا هم‌وطنان علاقه‌مند به صنایع دستی بتوانند از طریق دریافت تسهیلات فرش دستباف خریداری کنند.

رافع تولید، صادرات و کارآفرینی را سه راهبرد اصلی در مرکز ملی فرش برای ارتقای جایگاه فرش ایرانی برشمرد و گفت: در این خصوص به تمام استان‌ها سفر می‌کنیم تا نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کنیم.

به گفته وی حداقل هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می‌کنند که این میزان یک‌دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: دو میلیون نفر در بافت فرش به‌صورت مستقیم و 191 هزار نفر در صنایع جانبی مشغول فعالیت هستند و همچنین 115 هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج هزار و 500 دانش‌آموخته هنرصنعت فرش دستباف داریم.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز گفت: تغییر قوانین و سیاست‌ها همواره برای تولیدکنندگان فرش آسیب به همراه داشته، به‌نحوی که توسعه و رونق این هنرصنعت اصیل نیازمند ثبات در قوانین و مقررات است.

«ظاهر پورمجاهد» اظهار کرد: استان‌ها نقشی در تدوین قوانین و سیاست‌های کلی حوزه فرش ندارند و قوانین و مصوبات این حوزه در سطح کلان باید دارای ثبات و پایداری باشد تا تلاش مدیران و فعالان هنر صنعت فرش در نقاط مختلف کشور منجر به نتیجه مطلوب که همانا رونق اقتصادی این صنعت برای درآمدزایی و ارزآوری است، شود.

وی تأکید کرد: استان همدان نیز در عرصه حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی را انجام داده که در ادامه به پشتیبانی و کمک مدیران کشوری نیاز دارد.

پورمجاهد با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات صنعت تولید و عرضه فرش دستباف در همدان، گفت: به همت استاندار و همراهی برخی دلسوزان، انجمن فرش استان و تمامی فعالان این حوزه شامل ریسنده، رنگرز، طراح، بافنده و تاجر در این تشکل سامان‌دهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه 50 هزار بافنده در استان همدان مشغول تولید فرش هستند، افزود: بیمه بافنده‌ها و آموزش نسل جدید فعالان و علاقه‌مندان این هنرصنعت نیز ازجمله اولویت‌های محوری انجمن فرش استان همدان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان به پرداخت 260 میلیارد تومان تسهیلات چهار درصدی برای رونق کسب‌وکارهای کوچک و خانگی در استان اشاره کرد و گفت: این تسهیلات به جامعه هدف کمیته امداد و بهزیستی و طرح‌های مشاغل خانگی و خوداشتغالی پرداخت شده و فعالان فرش نیز می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: تولید فرش یک کار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه با ایجاد اشتغال پایدار است و استانداری همدان آمادگی لازم برای حمایت از شاغلان این صنعت ارزنده را دارد.

به گفته پورمجاهد فرش همدان دارای نقشه‌های اصیل و پُرآوازه‌ای است و تاجران و بازرگانان باید در زمینه بازارسنجی و شناخت سلیقه مشتری به‌ویژه برای صادرات این محصول اقتصادی به کشورهای خارجی برنامه‌ریزی و تلاش هدفمندی داشته باشند.

شناسه خبر 41768