شناسه خبر:41785
1400/3/20 09:49:11

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره بهزیستی دیواندره گفت: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) پنج هزار کودک در این شهرستان با اولویت روستاهای سخت‌گذر غربالگری می‌شوند.

چنور مهدوی اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی در دیواندره همزمان با سراسر کشور از 15 اردیبهشت شروع شده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این طرح در بین کودکان سه تا 6 ساله انجام می‌شود افزود: هرساله این طرح از اوایل آبان شروع می‌شد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دلیل محدودیت‌های که در راستایی اجرای طرح ایجاد می‌شود از 15 اوردیبهشت آغاز شد.

رئیس اداره بهزیستی دیواندره اضافه کرد: با توجه به سخت‌گذر بودن روستاهای این شهرستان در نیمه نخست سال این طرح در روستاها انجام می‌شود و پس از پایان مناطق روستایی در مناطق شهری نیز این طرح شروع خواهد شد.

مهدوی گفت: سال گذشته چهار هزار کودک در این شهرستان در طرح تنبلی چشم غربالگری شده و 76 درصد را از کودکان سه تا 6 ساله با کسب رتبه اول استان تحت پوشش قرار داده است.

وی اضافه کرد: از چهار هزار کودک سه تا 6 ساله غربالگری شده طرح تنبلی چشم سال گذشته 80 نفر کودک عینک دریافت کرده و پنج نفر جهت جراحی به متخص چشم پزشکی معرفی شده و برای این طرح 280 میلیون ریال هزینه شد.

رئیس بهزیستی دیواندره اظهار کرد: تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم نسبت به شرکت در غربالگری بینایی‌سنجی کودکان خود اقدامات لازم را انجام داده و به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

مهدوی تأکید کرد: آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود دو تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود.

در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، باعث می‌شود دید مرکزی به‌خوبی تکامل پیدا نکند.

اگرچه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می‌ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال‌های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 تعیین شده‌است.

شهرستان دیواندره با جمعیت 80 هزار نفری در 85 کیلومتری شهر سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

شناسه خبر 41785